سرپرست مدیریت پردیس های استان تهران در گفتگو با روابط عمومی:
مدیران استانی، بازوهای مدیریت برای بومی سازی و ایجاد توازن در بهرمندی از امکانات
دکتر تاجیک اسماعیلی سرپرست مدیریت پردیس های استانی تهران در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به نحوه استقرار مدیریت های استانی در دانشگاه فرهنگیان با توجه به ساختار ویژه دانشگاه و ماموریت آن و نیاز به اصلاح ساختار اشاره کرد و اظهار داشت: بحث کارشناسی استقرار مدیریت های استانی از مهر سال 93 و شروع استقرار آن از ابتدای سال 94 در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و در این راستا اقدام های مشابه در دیگر دانشگاه های کشور، مثل دانشگاه آزاد و پیام نور بررسی و ارزیابی کلی با توجه به شرایط دانشگاه و ظرفیت های موجود پردیس ها و مراکز انجام و بهترین روش ممکن انتخاب شد.
وی با اشاره به برخی استان ها که با توجه به شرایط و ظرفیت های آن از افرادی غیر از مسئولان پردیس ها برای استقرار مدیریت استانی بهره برده شده، افزود: در مورد استان تهران با توجه به ساماندهی پردیس های آن براساس تشکیلات اداره کل آموزش و پرورش به دو بخش شهر تهران و اداره کل شهرستان های تهران برای یکپارچه سازی تحت عنوان «استان تهران» ادغام صورت گرفت. در اصل روح استقرار مدیریت های استانی تجمیع ساختاری و فرایندی و پرهیز از موازی کاری های اجرایی در داشگاه است تا منابع مالی و انسانی آزاد شوند و این امکان به وجود آید که منابع به سمت افزایش کیفیت اموزش سوق داده شود.![]()
وی ادامه داد: این باور باید در ساختار مدیریتی و کارشناسی دانشگاه بوجود بیاید که حوزه مدیریت واحد استانی به نفع و به صلاح دانشگاه است.
دکتر تاجیک اسماعیلی برای تعاملات موثر بین مسئولان استانی، پردیس ها و مراکز آموزشی به ظرفیت موجود در ماده بند اول از ماده 18 اساسنامه دانشگاه و تجربیات مدیریت های دانشگاه اشاره و بر ایجاد مدیریت شورایی بر ای نیل به این منظور تاکید کرد.
وی درخصوص سیاست اجرایی برنامه ریزی هماهنگ در استان به تشکیل شورای هماهنگی پردیس های استان اشاره و اظهارکرد: باید این روند در مرحله بعد از استقرار در قالب دستورالعمل شورای پردیس های استان و با مصوبه شورای دانشگاه مبنای تعامل و تصمیم گیری قرار بگیرد.
مدیر پردیس های استان تهران نقش مدیران استانی را مابین سیاست گذاری و اجرای صرف تعریف و وجود آن را برای هماهنگی و وحدت بخشی مفید ذکر کرد و گفت: مدیریت استانی مدیریتی ذاتاً شورایی است که نه یک فرد بصورت متمرکز تصمیم گیرنده باشد و نه عدم تمرکز و پراکندگی قبلی در مراکز ادامه یابد، بگونه ای که هر کس با تشخیص خود عمل کند. دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است که قرار است با سیاست واحد به امر تربیت معلم بپردازد.
وی نقش مدیران را بومی سازی سیاست های کلی دانشگاه، نظارت بر اجرا و ایجاد توازن در بهره مندی از امکانات در پردیس و شناخت پتانسیل در مراکز مختلف عنوان کرد و گفت: نقش شورای پردیس استان ایجاد این هماهنگی است و در این خصوص می تواند برای استان اقدام به سیاست گذاری کند و در عین حال مجری سیاست های کلان دانشگاه نیزدر کل کشور باشد.
وی نقش مدیران استانی را در ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم و از وظایف مستقیم آن نظارت بر کل فرایند های واحدهای آموزشی ،پژوهشی و فرهنگی و دریافت گزارش مستمر و نقش غیر مستقیم را ساماندهی کارهای مرتبط با هم و حذف تشکیلات و پست های موازی و آزاد سازی ظرفیت های دانشگاه برای افزایش بهره وری وجهت دهی آن به سمت ارتقای کیفیت آموزش ذکر کرد.
دکتر تاجیک اسمعیلی مدیران استانی را بازوهای مدیریت در راستای اهداف دانشگاه برشمرد و بر نقش آنها در مشورت، ارائه نظر، هماهنگی و اجرایی به عنوان نماینده این مجموعه در میان پردیس ها تاکید کرد.
وی بر ضرورت نیروی انسانی کارآمد تاکید و بررسی ضعف ها و دلیل ناکارآمدی نیروی انسانی وچگونگی افزایش بهره وری نیروی انسانی، مادی و فضاهای کاربردی، تدوین برنامه جامع آموزشی نیروی انسانی، تدوین برنامه فرهنگی برگرفته از مصوبات شورای دانشگاه و رویکردها و برنامه ریزی بنیادی به معنی بومی سازی با توجه به شرایط استان وفعالیت آموزشی با کیفیت با عنوان اقدامات و برنامه های در دست اقدام در مدیریت استان تهران ذکر کرد.
سرپرست مدیریت استانی تهران افزود: برای استقرار بهینه این تشکیلات استان، علاوه بر دستورالعمل 25 ماده ای که در مرحله استقرار به عنوان چارچوب عمل ابلاغ شده، باید اقدام های مکمل دیگر نیز انجام شود و مدیران استان ها و پردیس ها و مراکز ابتکارعمل نیز باید داشته باشند.