Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر علیرضا صادق زاده قمصری:

فراگیر شدن فضای فرهنگی و اجتماعی و تربیتی متناسب با چشم انداز دانشگاه هدف ماست

دکتر علیرضا صادق زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی به تبیین سیاست ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان پرداخت.

وی هدف قیام امام حسین(ع) را دوری از ضلالت و گمراهی و هدایت انسان ها به سعادت دانست و هدف این اجلاس را هماهنگی و توجیه مدیران در حوزه های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دانست، تا اهداف تربیتی و فرهنگی دانشگاه به نحو شایسته محقق شود.

تبیین چشم انداز و مأموریت های تربیت معلم، منشور فرهنگی و اجتماعی، سند راهبردی دانشگاه، راهکارهای فرهنگی و اجتماعی در سند راهبردی دانشگاه و انتظارات فرهنگی و اجتماعی از مدیران و مدعوین از محورهای مورد تأکید سخنان دکتر صادق زاده بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به یکی از تعاریف تربیت معلم، فرایند تعاملی زمینه ساز تکوین  تعالی پیوسته هدایت حرفه ای معلمان بر اساس نظام معیار اسلامی، ضمن تأکید بر ارتقای هویت انسانی، اسلامی و ایرانی ایشان اشاره کرد و به بیان تحلیل اجزای آن پرداخت و ارتقای پیوسته هویت انسانی و اسلامی را وظیفه دانشگاه فرهنگیان برشمرد تا شایستگی های عام و حرفه ای معلمان در طراز جمهوری اسلامی ایران کسب شود.

وی خاطر نشان کرد: معلم باید قادر باشد مستمراً جهت درک و اصلاح مداوم موقعیت خود و دیگران بر اساس نظام معیار بکوشد.

حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده در تعریفی دیگر از تربیت معلم آن را فرایند تعاملی زمینه ساز ایجاد و توسعه آمادگی برای تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد توسط دانشجومعلمان دانست.

وی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان را فرایندی تخصصی و مبتنی بر برنامه درسی یکپارچه شایستگی محور ناظر به تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه ای با تأکید بر تعالی پیوسته هویت مشترک دانشجومعلمان برشمرد.

از نظر صادق زاده برنامه درسی سه مولفه الزامی، انتخابی و اختیاری است تا دانشجو معلمان در فضای حیات طیبه باشد و حضور در این فضا را درک کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، نگاه جامع و متوازن به همه ساحت های تربیت را در تربیت شخصیت معلمان و نقش آفرینی آن ها در تحولات فردی و اجتماعی را رسالت دانشگاه و نظام تربیتی دانست." دانشگاه وظیفه دارد ارزش های اخلاقی و دینی را در کنار سایر ساحت ها در شخصیت معلمان نهادینه سازد".

وی همچنین با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری، هدف کار فرهنگی دانشگاه را تربیت افرادی مومن، متخصص، دارای فهم صحیح از وضعیت کشور، معتقد به استقلال سیاسی و اقتصادی، مومن به فرهنگ اسلامی و با روحیه خوش بینی دانست که وصول به این اهداف کاری دشوار و نیازمند برنامه ریزی فرهنگی است و بی شک در مسیر آموزش های رسمی با تلفیق برنامه های غیر رسمی فرهنگی حاصل خواهد شد.

صادق زاده اضافه کرد: برنامه فرهنگی بخشی از برنامه درسی تربیت معلم شایستگی محور در قالب داوطلبانه و اختیاری است و باید ترتیبی اتخاذ شود تا همه دانشجویان را دربرگیرد. طراحی برنامه های جذاب و مفید اختیاری هنر ماست که متأسفانه امروز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی رعایت اصول و چهارچوب ها با رعایت اقتضائات بومی و تنظیم موقعیت را اصلی اساسی دانست و اضافه کرد: بندهای بیست و چهار گانه ای  در منشور فرهنگی و اجتماعی تعریف شده و سند دانشگاه اسلامی راهنمای مناسبی برای برنامه ریزان است و التزام به آنها برای امور فرهنگی ضروری است.

دکتر صادق زاده، حمایت از آزاد اندیشی و مواجهه انتقادی خردورزانه عالمانه و منصفانه استادان و دانشجویان با موضوعات سیاسی و اجتماعی را از اولویت های دانشگاه دانست و بر تقویت هویت انسانی، اسلامی، انقلابی و ایرانی دانشجو معلمان ضمن توجه به هویت قومی، مذهبی و جنسیتی در دانشگاه تأکید کرد.

تقویت حضور فراگیر و فعال دانشجومعلمان، استادان و کارکنان در امور فرهنگی و اجتماعی با استفاده از قالب هایی مانند کانون ها، تشکل ها، انجمن ها و نشریات را از دیگر برنامه های حوزه فرهنگی است. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هماهنگی و مشارکت با نهادهای دولتی و غیر دولتی ملی و محلی و مخصوصاً حوزه های علمیه و دیگر دانشگاه ها را از دیگر اولویت ها و بندهای مورد تأکید در منشور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه دانست و ارزیابی پژوهش محور و مستمر از آثار و نتایج مترتب را مورد تأکید قرار داد.

دکتر صادق زاده: تشکیل منظم شورای فرهنگی و اجتماعی استان و نظارت بر مصوبات آن ها، انطباق فعالیت های فرهنگی با مصوبات شورای استان، هماهنگی و توزیع عادلانه اعتبارات و سرانه های فرهنگی، غنی سازی سه ساعت اختصاصی برای اجرای برنامه های فرهنگی، استفاده بهینه از منابع انسانی با کیفیت و ثبت فعالیت ها در درگاه فرهنگی را از انتظارات و مطالبات سازمان مرکزی از استان ها و پردیس ها اعلام کرد.