دکتر ساکی درپنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی:
هویت بخشی پژوهشی به دانشگاه در گرو تلاش مضاعف است
دکتر رضا ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی به تبیین سیاست ها و برنامه های حوزه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان پرداخت. ایشان با تبیین جایگاه پژوهش در فعالیتهای دانشگاهی ، وجه بارز و اعتبار دانشگاهها را در توسعه یافتگی حوزه پژوهش آنها دانستند. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، توسعه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان را نیازمند درک درست از ماهیت پژوهش و مولفه های تاثیرگذار بر مدیریت آن قلمداد کردند ، که باید بدرستی شناسایی و موقعیتشان بهبود یابد . دکتر ساکی پژوهش شناسی تربیت معلم را مقدمه ای ضروری برای توسعه پژوهش معرفی نمودند و سپس به دو محور اساسی در هدایت برنامه و فعالیتهای دانشگاه اشاره نمودند . به بیان ایشان در اولین محور ، بستر سازی و تمهید امکانات مورد توجه دانشگاه قرار گرفته که شامل مجموعه ای از فعالیتهای زیر ساختی و پشتیبانی است . دکتر ساکی تاکید نمودند که برای هدایت فعالیتهای پژوهشی باید به تدوین سیاست ها و برنامه ها در عرصه های مورد نیاز دانشگاه اهتمام بعمل آورد . ایشان پیش بینی اعتبار مناسب ، آماده سازی کتابخانه ها ، دسترس پذیری پایگاههای اطلاعاتی ، تدوین ضوابط و نظامنامه ها، تامین منابع انسانی و آموزش و آماده سازی آنها ، تدارک نظام ارتباطات و اطلاعات علمی – پژوهشی را از جمله مواردی برشمردند که در محور اول،مورد اهتمام دانشگاه در حوزه پژوهش قرار گرفته اند .معاون پژوهش و فناوری محور دوم را توانمند سازی و پژوهش انگیزی عنوان نمودند بگونه ای که فرصت و میل به استفاده از ظرفیتهای موجود مهیا شود . دکتر ساکی برای نیل به این مقصود به ضرورت توسعه فرهنگ پژوهش اشاره نمودند که انگیزه لازم را برای بهره گیری از امکانات مهیا می سازد .ایشان تشکیل کارگاههای آموزشی نتیجه محور را از برنامه های معاونت ذکر نمودند و از معاونین خواستند که در این زمینه تلاش بیشتری بعمل آورند .معاون پژوهشی دانشگاه میزان استقبال از شیوه نامه پژوهانه را بعنوان نظام معمول درعرصه توزیع اعتبارات پژوهشی را نیازمند تامل و بررسی بیشتر دانستند. دکتر ساکی در پایان سخنان خود نکاتی را در باره هفته پژوهش ، طرح تعالی مدرسه ، نحوه انتخاب کارشناسان و چگونگی اجرای طرحهای مطرح و به سوالات حاضرین پاسخ دادند.