دکتر ساکی در نمایشگاه هفته پژوهش:
جامعه دانایی محور با تکیه بر تربیت معلم پژوهش محور محقق می شود
ساکی معاون پژهشی دانشگاه فرهنگیان با تبریک هفته پژوهش اظهار داشت: دانشگاه علاوه بر رشته تعلیم و تربیت این آمادگی را دارد که در حوزه های شیمی و فیزیک و ریاضی به صورت تخصصی کار کند و این رشته ها را داشته باشد.
وی در سخنرانی خود در نمایشگاه هفته پژوهش این دانشگاه، با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان از فعالیت نوآوران دانشگاه و کسانی که نوآوری دارند و ایده ای تولید کرده اند استقبال میکند، گفت: شعاری که دانشگاه فرهنگیان برای هفته پژوهش انتخاب کرده، جامعه دانایی محور در بستر تربیت معلم پژوهش محور است که در واقع یک شعار واقعی است؛ یعنی اگر قرار است جامعه به دانایی برسد کسانی به جز معلمان نمیتوانند این شرایط را محقق کنند.
دکتر ساکی با تاکید بر اینکه شعار هفته پژوهش شعار هوشمندانه ای است، افزود: امسال این شعار را دوباره تکرار کردیم چرا که شعار درستی است و اینکه همه باید بدانند جامعه دانایی محور با تکیه بر تربیت معلم پژوهش محور میتواند محقق شود. این شعار را باید در جامعه فریاد بزنیم تا توجه همه به آن جلب شود.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان همچنین به نشست های تخصصی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هر زمان در این نشست ها شرکت میکردیم، انگشت اتهامات به دلیل ضعف در پژوهش به سمت و سوی آموزش و پرورش میرفت؛ چرا که معتقد بودند اگر دانش آموز را پژوهنده بار بیاوریم، در دوره دانشگاه نیز این فرد پژوهشگر خواهد بود.
دکتر ساکی با بیان این مطلب که اگر پژوهش را نشناسیم، نمیتوانیم آن را مدیریت کنیم، گفت: باید بر روی این موضوع فکر شود که پژوهش و تعلیم و تربیت چه جایگاه و جنسی دارد؟ پژوهش شناسی در تعلیم و تربیت کوششی برای شناخت هدف و ماهیت درباره پژوهش های آموزشی است و بی توجهی به این موضوع باعث خطر کج روی در حوزه پژوهش های آموزشی میشود.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار است پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت را بشناسیم باید قبل از آن هدف تعلیم و تربیت را بدانیم، خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت در تعریفی ساده عبارت است از شکوفایی تربیتی-آموزشی. از سوی دیگر نیز تعلیم و تربیت فعالیتی برای رفع موانع رشد محسوب میشود. معلم به مثابه باغبانی است که علف های هرز را از بین میبرد.
دکتر ساکی با بیان اینکه کشورهایی که در حوزه تعلیم و تربیت سرمایه گذاری کرده اند، پیشرفت قابل توجهی پیدا کردند، گفت: این کشورها معتقدند که درون انسان یک سرمایه گرانبهایی وجود دارد و تعلیم و تربیت میتواند این سرمایه را چندین برابر کند.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان غایت اصلی تعلیم و تربیت را شکوفایی انسان عنوان کرد و گفت: هدف از پژوهش در تعلیم و تربیت، این است که به این روند بسیار کمک میکند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از گمراهی پژوهش، آن را باید به سمت و سوی یاددهی و یادگیری سوق دهیم. پژوهش باید به این سوالات پاسخ دهد که معلم حرفه ای چه کسی است؟ توانمندی معلم تا چه اندازه باید باشد و یا اینکه آیا هرکسی میتواند معلم باشد؟ خیر چرا که معلمی اقتضایاتی دارد و هیچ کس نمیتواند بدون صلاحیت بگوید معلم است.
دکتر ساکی با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا دانش اموزان ما در عملکرد جهانی تیمز و پرلز و یا در امتحانات متوسطه شرایط و جایگاه خوبی ندارند، گفت: باید جواب دهیم که چه اتفاقی افتاده که تعلیم و تربیت ما ضعیف بوده است؟ اگر به این سوالات پاسخ دهید ان وقت است که رشد می یابیم.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با بیان این مطلب که تحقیقات اموزشی باید بگوید که چه تجارب یادگیری بدای تحقق یادگیری عملی در برنامه درسی پیش بینی کنیم، تصریح کرد: اموزش و یادگیری از سطوح دانش به سمت قضاوت و ارزشیابی سخت تر میشود و هرچقدر به عمق برسیم باید کارهای بیشتری انجام دهیم.
وی ادامه داد: در یک بازه زمانی بررسی شد که چرا دانش آموزان ما در مطالعات جهانی ریاضی و علوم ضعیف هستند، دلیل عمده آن این بود که آن ها به کاربرد نرسیده بودند و دانش در سطح محفوظات باقی مانده بود و دانش در عمل را تجربه نکرده بودند.
دکتر ساکی در ادامه سخنان خود بر این موضوع تاکید کرد که واگر مژوهش در راستای نیاز معلم نباشد، به درد معلم نمیخورد، گفت: در حال حاضر دنیا به سمت و سوی پژوهش های معلم محور آمده است. معلم اگر درگیر پژوهش نشود محصول پژوهشگران خارج از کلاس را هم اعتنایی نمیکند.
وی اضافه کرد: منطق پژوهش معلم محور، میگوید کسی نباید برای معلم پژوهش کند و خود معلم باید این توانایی را داشته باشد و دانش تولید کند. اقدام پژوهی و درس پژوهی دو روش پژوهش معلم محور هستند و باعث میشود که معلم کارش را به درستی انجام دهد.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در پایان گفت: یک فرد میتواند معلم شود در صورتی که 4 دانش؛ 1-تربیتی که در واقع زیرساخت تربیت معلم است، 2- دانش موضوعی که رشته تخصصی تحصیلی را شامل میشود و 3- دانش فناوری آموزشی است و 4- ترکیب سه دانش ذکر شده است را دارا باشد.