سرپرست مدیریت پردیس های استان یزد:
اگر قرار باشد جامعه ای به دانایی برسد هیچ کس جز معلمان نمی توانند این شرایط را مهیا کنند
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با حضور مقامات استانی، مسئولین و دانشجومعلمان پردیس های دانشگاه فرهنگیان یزد، دومین همایش استانی جایگاه و اقتضائات در تربیت معلم با رویکرد تربیت سیاسی و اجتماعی در سالن اجتماعات پردیس شهیدان پاک نژاد یزد برگزار شد.
دکتر فضل اله رضایی سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان یزد ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که در برگزاری این همایش نقش بسزایی داشتند به اهداف همایش اشاره کرد و گفت: هفته پژوهش و مراسم بزرگداشت آن به عنوان یک حرکت نمادین و فرصت مغتنم در عرصه حیات پژوهشی کشور است که برای طرح نیازهای پژوهشی، تجلیل از پژوهشگران برتر و توسعه فرهنگ پژوهش و اشاعه و مبادله دانش و اطلاعات پژوهشی در میان دانشگاهیان و موسسات پژوهشی پیش بینی شده.
وی با اشاره به اینکه امروزه بیش از هر زمانی، پژوهش و علم و فناوری با توسعه دانشگاه ها گره خورده است و پژوهش در متن زندگی دانشگاهی جاری است خاطرنشان کرد: هفته پژوهش علامت و نمادی برای فراموش نشدن این امر مهم و حیاتی در محیط های علمی است.
مدیر استانی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ضرورت پژوهش در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: پژوهش برای دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک نهاد علمی راهبردی در کشور که مسئولیت آموزش و تربیت حدود هفتاد هزار دانشجو را برای تصدی حساس ترین و مهم ترین حرفه موجود جامعه بر عهده دارد امری ضروری و اجتناب پذیر است که با این توجه به ماموریت و گستره ای آن در فضای اطلاعات علمی و پژوهشی و فناوری نقش برجسته تری را از خود نشان دهد.
وی بر توسعه فرهنگ پژوهش و تقویت روحیه پژوهشی برای گسترش پژوهش بیش از زیرساخت های پژوهشی، فرهنگی تاکید کرد و با اشاره به شعار دانشگاه فرهنگیان افزود: این شعار هوشمندانه، واقعی و درست است، اگر قرار باشد جامعه ای به دانایی برسد هیچ کس جز معلمان نمی توانند این شرایط را مهیا کنند و این جاست که اهمیت دانشگاه فرهنگیان و جایگاه حرفه معلمی مشخص می شود.
در بخش دیگری از این همایش رییس شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان یزد با بیان ویژگی های یک معلم پژوهنده افزود: معلم پژوهنده مانند یک باغبان می تواند علف های هرز را که مانع رشد و فرآیند یاددهی و یادگیری است از بین ببرد. هدف اصلی تمام پژوهش های حوزه تعلیم و تربیت معلم باید این باشد که فرآیندهای آموزش و پرورش را برای نیل به تحقیق اهداف تعلیم و تربیت هموار سازد.
سرپرست پردیس شهیدان پاک نژاد نیز با تاکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در حرفه معلمی خاطر نشان کرد: نباید تصور شود منظور از پژوهش حتما نوشتن کتاب، مقاله و طرح پژوهشی است بلکه یک معلم پژوهنده باید این توانایی و مهارت را داشته باشد که دائما در محیطی که درس می دهد هم یاد بگیرد هم یاد بدهد و مشکلات تدریس را با کاوش حل و فصل نماید.
شایان ذکر است از 108 مقاله ارسالی به این همایش 6 مقاله برای سخنرانی و ارائه شفاهی و 41 مقاله برای بخش پوستر انتخاب شدند.