حجت الاسلام والمسلمین دادگر در مصاحبه ای به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه:
حوزه و دانشگاه دو بال معنوی و علمی کشور و وحدت آنها در هدف و انگیزه هاست
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در مصاحبه ای به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه پیرامون اهمیت وحدت این دو نهاد مهم و تاثیرگزار به بیان مطالبی پرداخت، مشروح مصاحبه به شرح ذیل می باشد:
به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان از تاریخچه و اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه بفرمایید:
با سلام و تشکر و آرزوی توفیق برای همه خدمت گزاران عرصه تعلیم و تربیت اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از بابرکت ترین پیامدهای انقلاب اسلامی و البته یادآور عروج عالم مجاهد و خستگی ناپذیر آیت الله شهید مفتح (ره) است و این وحدت جزء عوامل پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن است.
از طرف دیگر نیز حق طبیعی مردم هم هست و از این حق باید صیانت شود، در مقاطعی از تاریخ چالش هایی بین حوزه و دانشگاه از نظر سیاسی و اجتماعی بوده از جمله در زمان مشروطه، ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی امام خامنه ای مدظله العالی ریشه وحدت بین حوزه و دانشگاه در زمینه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و عاطفی در انقلاب اسلامی است.
چه ضرورتی ایجاب می نمود که این نامگذاری صورت گرفت؟
ضرورت آن برمی گردد به چند مسأله مهم که عبارتند از:
- هدف از تعلیم و تربیت و رسالت دانشگاه در سه نکته خلاصه می شود: تربیت انسان الهی، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور، تأمین سعادت ملت ها
- اقتضای عقل هم وحدت در جامعه اسلامی بین این دو قشر فرهیخته که دغدغه آنها تعالی انسان هاست، می باشد.
- اقتضای نصوص و نقل(قرآن و روایات) هم سفارش به وحدت است، یعنی همه مسلمانان را به وحدت دعوت می کند.
در وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در چه چیزی مهم است و معیار این وحدت چیست؟
حوزه و دانشگاه دو بال معنوی و علمی کشور و وحدت آنها در هدف و انگیزه هاست، برای تحقق یک جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل و الگو برای سایر جوامع بشری و تکمیل زندگی مردم که اگر این وحدت وسیع تر و اساسی تر باشد کارکرد های بزرگی را در پی خواهد داشت.
معیار در وحدت این است که به اسلام و آموزه های وحیانی، صراط مستقیم الهی و خدایی شدن و در راه خدا خدمت کردن به ملت یعنی هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی به تعالیم اسلام توجه کنیم.
از نگاه حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه ای مدظله العالی نسبت به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه بفرمایید:
امام خمینی(ره) به عنوان احیاگر اسلام ناب در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه دیدگاه ها و نظرات مهمی دارند که از محوری ترین آن نظرات، می توان به مسأله علم توأم با ایمان و تزکیه اشاره کرد که می فرمایند عالم حوزوی و دانشگاهی هر دو در این جهت یکسان اند و فرمودند وحدت حوزه و دانشگاه باعث تعالی حقیقی کشور و ضامن استقلال و حفظ اسلام و کشور، ائتلاف ملت و اصلاح کشور است و کنارهم بودن دانشجویان و طلاب را شور انگیز توصیف نموده اند و ابراز مسرت کرده اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی نیز در مورد وحدت برهمان نظر حضرت امام خمینی(ره) تأکید می کنند و می فرمایند هنگامی وحدت حاصل می شود که مبنای آن توحید و تجلیّات آن در ابعاد مختلف باشد.
با توجه به این دیدگاه ها و نظرات، می توانیم بگوییم وحدت حوزه و دانشگاه امروز یک اصل غیر قابل انکار و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
نقش وحدت حوزه و دانشگاه در رابطه با جامعه و فرهنگ عمومی و دانشگاه چگونه است؟
در گذشته رابطه دانشگاه ها با جامعه و فرهنگ عمومی تنگاتنگ نبود، اما به برکت انقلاب اسلامی، فرهنگ عمومی و جامعه از دانشگاه ها سهم خودرا مطالبه کرده و بخشی از آن در قالب حضور علمی و فرهنگی، استقرار روحانیت در دانشگاه ها، ارائه دروس معارف اسلامی و تأسیس مساجد و نمازخانه ها انجام شده است.
امروزه بحمدالله گرایش به دین و اخلاق و معنویت اسلامی گسترش یافته و علت آن هم این است که علم و تکنولوژی افزایش پیداکرده و آزمایشگاه ها توانایی پاسخ به سؤالات بنیادین و کلیدی را که باید از دین پرسیده شود را ندارند.
به نظر جنابعالی امتیازات حوزه و دانشگاه و ظرفیت های ویژه حوزه جهت تحقق دانشگاه اسلامی چیست؟
طبعاً حوزه و دانشگاه هر کدام امتیازات و یا بعضاً اشتراکاتی دارند که برخی از امتیازات بی بدیل یا کم نظیر حوزه عبارت است از؛ غلبه انگیزه های معنوی، سخت کوشی در آموختن و مباحثات علمی، هماهنگی و ارتباط سازنده با مردم، شاگرد پروری و ... برخی از امتیازات دانشگاه ها هم عبارت است از؛ آینده نگری همراه با طرح و برنامه، روش شناسی، و...
برخی از ظرفیت های ویژه حوزه جهت کمک به تحقق دانشگاه اسلامی هم عبارت است از؛ حضور علما و فضلا و روحانیون در دانشگاه ها چه در قالب دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری یعنی همان نمایندگی حوزه علمیه در دانشگاه ها، جلسات علمی و فرهنگی ثمربخش جهت هم فکری مشترک با استادان و دانشجویان و مدیران، پاسخگویی به سوالات و پرسش های دینی و اخلاقی و...
البته برخی آسیب ها هم وجود دارد که ضرورت آسیب شناسی و یافتن نقاط قوه و ضعف را اجتناب ناپذیر می نماید؛ مثلاً مدرک گرایی در دانشگاهها به عنوان یک آفت است، عدم آشنایی با محیط طلبگی برای دانشجویان و محیط دانشجویی برای روحانیون،رنج بردن رشته های علوم انسانی از محتواهای ناسالم یا غیربومی، و...
پس باید رابطه علمی و معنوی دانشگاه و حوزه روز به روز بیشتر شود و از ظرفیت حوزه علمیه جهت بازسازی متون و محتوا ها مبتنی بر نگاه اسلامی بیشتر بهره برده شود چون نگاه غربی نسخه مناسبی برای ایران اسلامی نیست.نهایتاً اگر انگیزه های معنوی و الهی غالب شود و تفکر اسلامی در دانشگاه ها عمیق گردد، علم ، استاد، دانشگاه و پژوهش مقدس و ارزش و جایگاه واقعی خود را می یابد.