هفته پژوهش یکی از بهترین نمود های تجاری سازی علم است
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت:هفته ملی پژوهش و فناوری به دلیل تعامل مستقیم با مخاطب یکی از بهترین نمود های تجاری سازی علم است لذا این هفته باید از حصار دانشگاه ها و پژوهشگاه ها خارج شود و به قلب اجتماع و صنعت وارد شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسینعلی قبادی اظهار داشت: برگزاری هفته پژوهش خود یکی از حلقه های مهم ارتباط دانشگاه و صنعت تلقی می شود به علت اینکه از یک سو آخرین دستاوردهای نظری و عملیاتی حوزه علم و دانشگاه را عرضه می کند و از سوی دیگر از مخاطبین و دست اندرکاران صنعت دعوت می کند تا با این دستاوردها آشنا شوند. بنابراین هفته پژوهش می تواند به مثابه یک رسانه عمل کند، رسانه ای که مستقیم، بسیار گسترده و رو در رو با مخاطب حرف می زند. بنابراین در حین هفته پژوهش باید دانشگاه ها اهتمام جدی به خرج دهند تا دانش خود را عرضه کنند.
وی افزود: هفته پژوهش یکی از بهترین مصداق ها و نمودهای تجاری سازی علم نیز هست. چون علم به مخاطب عرضه می شود و به ویژه در حوزه علوم انسانی می تواند یکی از نمودهای مهم ارتباط با جامعه، دانشگاه و حتی نهاد خانواده حساب شود. هفته پژوهش می تواند یکی از مظاهر ترویج علم هم تلقی شود و در چرخه نظام ملی نوآوری علم اهمیت ویژه ای داشته باشد.
دکتر قبادی در خصوص اجرایی شدن مفهوم ارتباط صنعت و دانشگاه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت : این مرکز یک نهاد پژوهشی منحصر در حوزه علوم انسانی است و به این دلیل لازم است از موضع پژوهشگاه به جای "صنعت" می خواهم کلمه "جامعه" را جایگزین کنم. برابر نهاد تا معادل صنعت در علوم انسنی همان جامعه است به این معنا که مخاطب و کاربر اصلی در حوزه تولیدات علوم انسانی؛ نهادهای مردمی شهر و روستا هستند. مناسباتی که مردم به صورت فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند و نوع نگرش آنها موضوع و هم مخاطب پژوهش های علوم انسانی است.
وی افزود: در خصوص برگزاری بهتر هفته پژوهش و فناوری می توان پیشنهادهای زیادی ارائه کرد که یکی از آنها استفاده صحیح از تجربیات سال های گذشته و توجه به نقاط ضعف و قوت است. همچنین باید هفته پژوهش را به عنوان یک رخداد پژوهشی مستندسازی کنیم و عالمانه و روشمند و مبتنی بر روش های موجود علوم انسانی از آن بهره ببریم.
دکتر قبادی تاکید کرد: باید هفته پژوهش در ذهن مسئولان و دست اندرکاران وزارتخانه ها و دانشگاه ها جدی شمرده شود. مسئولان باید در این هفته اهتمام ویژه ای از خود نشان دهند و دائم در مراسم و برنامه های هفته پژوهش حضور داشته باشند و هفته پژوهش را فرصتی برای ارتباط رو در رو و نزدیک با مخاطب و تعامل با آن قرار دهند. با تحلیل بازخوردهایی که در هفته پژوهش صورت می گیرد می توان در جهت ارتقای سطح بهره وری و سازما نی خود گام هایی برداشت. می توانیم ببینیم در علوم انسانی اصول و ارکان پژوهشی ما چقدر با نیازهای جامعه مطابقت دارد یا واقع بینانه است. بنابراین هفته پژوهش آزمون بزرگی است برای همه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها که بازخورد دیدگاه و رفتارهای مخاطبان خود را بسنجند.
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص تخصیص بهتر بودجه پژوهش در سطح کشور گفت:این موضوع دو وجه دارد: اول اینکه تخصیص بودجه باید نگاهی توانمندسازانه برای نهادهایی که در مسیر رشد قرار گرفته اند؛ داشته باشد. نهادهایی که تاکنون بودجه کمتری می گرفتند، باید شاخص های ارزیابی آنها را در نظر گرفت و به چنین نهادهایی کمک کرد. دوم اینکه؛ باید به بهره وری ملی و میزان کارآیی ها توجه شود. سهم اعتبارات حوزه های علوم انسانی که بسیار اندک و حتی شاید عملاً کمتر از یک درصد است، نیاز به تقویت و حمایت ویژه دارد. از سوی دیگر حوزه های علوم انسانی باید کار کاربردی بکنند اما نمی توانند خودکفا باشند و درآمدزایی کنند بنابراین نیاز به عنایت ویژه دارند. از طرف دیگر تاثیرگذاری علوم انسانی در دراز مدت، ماندگار و استراتژیک است. بطور مثال به قوام فرهنگی جامعه و تقویت هویت آن کمک می کند. همچنین علوم انسانی به اتصال و پیوستگی فرهنگی جوامع کمک می کند. بنابراین باید با عنایت بیشتری به این مقوله نگاه کرد و اعتبارات آن تقویت شود.
وی در خصوص ارتباط با صنعت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت:مخاطب ما جامعه است اما به حوزه های فرهنگی هم می توانیم کمک کنیم. علوم انسانی می تواند با مطالعات دقیق شکاف جامعه و صنعت را به حداقل برساند و به همبستگی و انسجام ملی کمک کند. علوم انسانی می تواند به آنها در تصمیم گیری و تصمیم سازی کمک جدی عالمانه بکند و سطح بهره وری ملی را بالا ببرد و به رشد و مصون سازی فرهنگی جامعه کمک کند و مقابل خطرات نفوذهای فرهنگی را بگیرد. این موارد کارکردهای ویژه ای است که علوم انسانی دارد و از عهده علوم دیگر ساخته نیست. بنابراین صنعت ما جامعه ما، نهادها و مسئولین عرصه سیاست گذاری هستند. فرهنگ، تاریخ و تمدن همگی مخاطبان علوم انسانی اند و در درجه اول خود مردم. ما می توانیم با ابزارهای چند رسانه ای مناسب به ارتقاء سطح بهره وری ملی از جمله صنعت کمک کنیم.
دکتر قبادی افزود: پژوهشگاه هم طی دو سال اخیر عملاً با همکاری با وزارتخانه ها و نهادهای زیر توفیقات فراوانی یافته است. که از جمله آنها می توان به همکاری و انعقاد تفاهم نامه با پژوهشگاه نیرو در جهت تهیه پیوست های فرهنگی طرح های صنعتی و همچنین ارائه مشاوره و همکاریپژوهشی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جهت تدوین برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد.
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص تحقق دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین گفت:اتفاقاً این مورد هم از مباحث جدی علوم انسانی است. ما باید در درجه اول مطالعات جامعه داشته باشیم که مسیر کارآفرینی را برای علوم انسانی فراهم سازد و بسترهای اجتماعی را آماده کنیم و در اذهان و افکار مسئولان و مردم نقش کارآفرینانه علوم انسانی را بیان کنیم. از رشته هایی مثل حسابداری، مدیریت و اقتصاد گرفته تا رشته های نظری کاربردی مثل جامعه شناسی و روان شناسی و حتی رشته های کاملاً نظری مثل فلسفه، ادبیات، تاریخ و علوم قرآنی همگی می توانند در حوزه های متفاوت به کارآفرینی منجر شوند.
وی تاکید کرد: گام اول این است که همه باور کنند این رشته ها می توانند کارآفرین باشند. به عنوان نمونه: رشته ادبیات می تواند در حوزه ویراستاری، نگارشی و مهارت آفرینی و کارآفرینانه داشته باشد. همچنین در دیگر زمینه ها مانند عرضه متنوع متن های گوناگون، بازآفرینی میراث های ما برای نسل جوان، بازآفرینی در حوزه تمدنی و میراثی، حوزه علوم قرآنی، دینی، فلسفی وتاریخی کارآفرینی کند. در رشته ادبیات ظرفیت های داستان ها و میراث های داستانی می تواند ادبیات نمایشی و سینمایی ما را غنی سازد. مواردی که اشاره شد وجوه و مظاهر کارآفرینانه ادبیات فارسی را نشان می دهد که یکی از رشته های علوم انسانی است.