Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مدیر کل مشاوره و بهداشت دانشگاه فرهنگیان:

اختلالات یادگیری، یکی از موانع شکوفایی استعدادهای دانش آموزان است

دکتر کریمی مدیر کل مشاوره و بهداشت دانشگاه فرهنگیان ، در جلسه مدیران مراکز اختلالات یادگیری کشور با بیان اهمیت فعالیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، به موضوع اختلالات یادگیری و لزوم توجه به دانش آموزانی که این مشکل را دارند پرداخت و گفت:" این قبیل دانش آموزان ، دانش آموزی هستند که دارای بهره هوشی عادی هستند ،  ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان هم نشان دهنده به هنجار بودن آنان است ولی عملکرد تحصیلی مناسبی ندارند. این دانش آموزان ممکن است به صورت کلی در حوزه های خواندن، یادگیری ریاضی و نوشتن دیکته و به صورت جزئی تر در شناسایی کلمه، ادراک خواندن، حساب کردن، استدلال کردن، هجی کردن و یا کلمه بندی در نوشتن دچار مشکل باشند. یکی از مهمترین مسائلی که کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری باآن مواجهند ناتوانی های مربوط به خواندن است. مشکلات خواندن به شکل های مختلف خود را نشان می دهند که اصطلاحا نا رسا خوانی نامیده می شود".

 وی با اشاره به دانش آموزانی که دچار اختلالات یادگیری هستند  گفت:" شمار این دانش آموزان بین 4 تا 12 درصد گزارش شده است ولی به درستی تشخیص داده نمی شوند و آنهایی که تشخیص داده می شوند نیز به درستی مورد مراقبت قرار نمی گیرند.

"یک سو معلمان و مسئولان آموزش و پرورش هستند که برای تشخیص و پی گیری این اختلالات نیاز به دانش افزایی بیشتری دارند و در سوی دیگر ناآگاهی و نپذیرفتن وجود اختلال در کودک از جانب برخی از اولیا است" مدیر کل مشاوره و بهداشت در ادامه گفت:"برخی از والدین به صورت ناخودآگاه گرایش دارند تا کودکان خود را (حتی در صورت داشتن مشکل) سالم تلقی کنند و در پذیرش این نکته که فرزند آنان دچار اختلال است از خود مقاومت نشان می دهند و اصرار دارند که کودکشان مشکل ندارد و مشکل از شیوه آموزشی معلم یا عوامل دیگر است."

دکتر کریمی افزود:"از آنجا که اختلالات یادگیری مانع از شکوفایی استعدادهای دانش آموزان می شود و باعث سرخوردگی و تحقیر آنها می شود، شناسایی و تشخیص اختلالات یادگیری و اقدام در مورد درمان و رفع مشکل آنان امری است که باید موردتوجه اولیا ودست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد. "