دکتر فخاری در گفتگو با روابط عمومی:
نظارت، هماهنگی و اجرا؛ نقش مدیریت امور پردیس های استان در پیشبرد اهداف دانشگاه
دکتر فخاری مدیر امور پردیس های استان مرکزی در گفتگو با روابط عمومی ضمن بیان ضرورت ایجاد مدیریت واحد در استان ها، آن را هویت مستقل استان ها دانست.
وی با اشاره به تجربه ناموفق در مورد مراکز معین، حساسیت استقرار این لایه را بالا توصیف و دلیل ورود با احتیاط به این حوزه با ابلاغ های موقت را ارزیابی عملکرد، دریافت بازخوردهای استانی و اطلاع از وجود بسترها و زمینه های مورد نیاز این حوزه عنوان کرد.
دکتر فخاری افزود: تدبیر ابلاغ موقت در مدیریت امور پردیس های استان بهترین گزینه و خردمندانه بود تا استان ها و چگونگی تعامل آنها با مراکز تابعه و پردیس ها و پذیرش این لایه از سوی مسئولان استانی و پردیس ها بررسی شود.
وی با اشاره به ضرورت بستر سازی فکری و ذهنی و ایجاد انسجام درونی در درون تشکیلات تصریح کرد: بدون این بستر سازی نمی توانیم نسبت به تعاملاتی که بیرون از استان و یا با دیگر دستگاه های استان اتفاق می افتد مدیریت داشته باشیم.
مدیر امور پردیس های استان مرکزی با اشاره به حضور مدیران استانی و تاثیر آن بر چابک سازی و دسترسی بهتر برای انجام کارها و حل مسائل به صورت بومی و داخلی اضافه کرد: با ایجاد شخصیت مستقل برای استان ها می توانیم تعاملات بیرونی مطلوب داشته باشیم و بسیاری از مسائل و مشکلات را درون سازمان حل کنیم.
وی از دغدغه های پیش روی این حوزه بر کمبودهای نیروهای انسانی، زیر ساخت ها و فضای فیزیکی نام برد و وجود این محدودیت ها را سبب فکر و کار بیشتر و استفاده از ظرفیت های استان دانست.
دکتر فخاری سیاست گذاری برای جلوگیری از تشتت و رفتارهای سلیقه ای در استان ها را، برعهده سازمان مرکزی دانست و اظهار کرد: سازمان مرکزی مصالح تمام دانشجو معلمان و استان ها را با نگاهی دقیق تر و حساس تر در نظر می گیرد در صورتی که استان ها منحصرا بخش ها و دغدغه های خود را می بینند.
وی با تاکید بر ضرورت تفویض اختیار و نظارت از سوی هیات رییسه دانشگاه؛ نقش مدیریت امور پردیس ها را در همراهی و کمک برای پیش برد اهداف دانشگاه در سه حوزه نظارت، هماهنگی و اجرا تعریف کرد.
دکتر فخاری اضافه کرد: بومی سازی سیاست های دانشگاه فرهنگیان از سوی مدیران استانی با توجه به شرایط جغرافیایی، موقعیت اجتماعی و ظرفیت های موجود استان می تواند به کسب شناخت روشنی از چگونگی اجرای برنامه ها برای حصول نتیجه مطلوب بیانجامد.
مدیر امور پردیس های استان مرکزی با اشاره به ایجاد فرصت ارتباط چهره به چهره با دانشجویان برای بیان دغدغه ها و طرح مسائل پیش روی آنها مانند آزمون تعیین صلاحیت و واحدهای تعریف شده جدید، با ایجاد این لایه تصریح کرد: تربیتِ معلمِ فکور، مستلزم فراهم سازی بسترهای روانی برای دانشجو معلمان است که مدیر استانی می تواند به عنوان واسطه،تسهیل گر و راهگشای مسائل پیش روی آنها باشد.
وی با ذکر برنامه های آموزشی و پژوهشی تدوین شده از سوی دانشگاه همراه با ارزیابی و ارسال بازخورد از معاونت ها به عنوان امری سودمند برای ارتقاء کیفیت، گفت: همچنین مدیریت و برنامه ریزی در حوزه کارورزی، تشکیل مدیران گروه های آموزشی و استفاده از ظرفیت های علمی و خرد اساتید در استان ها و بهره گیری از نظرات دانشجویان در این زمینه می تواند به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در استان کمک کند.
دکتر فخاری تشکیل جلسات فکر با اساتید برای بررسی آسیب شناسی آموزش، کارورزی و پژوهش، ارائه راه کارها، برگزاری جشنواره ها و تشکیل جلسات هم اندیشی با دانشجویان در راستای تدوین نقاط کاستی و ضعف که در این زمینه وجود دارد ، شفاف سازی و ارائه راه حل و پیشنهاد را برای بهبود وضعیت و افزایش کیفیت ثمر بخش دانست.
وی بابیان اینکه همه در مقابل تغییر مقاوم هستیم و روند همیشگی را بر روند جدید ترجیح می دهیم . بر رعایت اخلاق مدیریتی و حرفه ای تاکید و سعه صدر، بردباری، خویشتن داری و تعامل سازنده به دور از امر و نهی های اداری را از مولفه های اخلاق حرفه ای لازم برای پیشبرد برنامه های استان برشمرد.