Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در نشست علمی تخصصی گروه انشا و نویسندگی:

معلمان؛ بنویسید تا در سایه فهم دقیق تر از ظرایف تجربه زیسته و کنشگری اثربخش تر، از حرفه خود لذت بیشتری ببرید


دکتر مهرمحمدی در نشست تخصصی گروه انشا و نویسندگیِ انجمن مطالعات درسی ایران که دوشنبه 12 بهمن در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد ضمن سخنانی با اشاره به اینکه توسعه حرفه ای معلمان به دست معلم و با مشارکت خود او در فرایند خلق معنا و دانش حرفه ای اتفاق می افتد خاطرنشان کرد:  معلمی بدون عاملیت در این عرصه معنا ندارد،  به دیگر سخن معلم فقط نمی تواند مصرف کننده تولیدات دیگران در زمینه دانش حرفه ای باشد، "توسعه حرفه ای درون زا" باید به مرام و کیش معلمان این مرز و بوم  بدل شود و چنین ادراکی باید غالب شود.
وی ادامه داد: معلم در این عاملیت "بعد اخلاقی" حرفه معلمی را به نمایش می گذارد و از باب رفع تکلیف به مساله تربیت نمی اندیشد، بلکه در این اندیشه است که خوب ترین و مرغوب ترین جلوه خویشتن خود در راستای رشد و شکوفایی دانش آموزان آشکار سازد.

دکتر مهرمحمدی تصریح کرد: التزام به بنیادهای اخلاقی که در همه حرفه ها مطمح نظر است، در کنش معلمی مورد انتظار جدی تر است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه  در تربیت معلم با نوشتن به عنوان یک شایستگی حرفه ای (تخصصی) سروکار داریم، نه یک شایستگی عمومی، گفت:  نوشتن ، یکی از ابزارهای توسعه و بالندگی حرفه ای است، فیلم، تاتر یا ایفای نقش ...قالب های دیگر بازنمایی تاملی تجربه زیسته متعددند
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان این مطلب که ارجحیت  قالب نوشتن / روایت نسبت به سایر قالب ها نیاز به تامل دارد، تاکید کرد: در عین حال نباید  از ظرفیت ابزار های دیگرغافل بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نوشتن به معنای مورد نظر ما،  همان نوشتن تاملی، نماد یک سبک در حرفه ای گری و  اعم از معلمی است، معلمی که فکر کردن  با نوشتن ملکه حیات حرفه ای شده، به بیان مطالبی پیرامون نوشتن پرداخت.

دکتر مهرمحمدی با تاکید بر اینکه نوشتن بستر تفکر، خلق ایده و اندیشه است، نوشتن بستر کشف معانی مستتر در تجربه، با شگفتی می تواند همراه باشد گفت: تجربیات را بنویسید تا معانی که فکرش را هم نمی کردید متولد شوند.
 وی ادامه داد:  نوشتن،"گفتگوی معلم با خویشتن" است از پس یک قطعه یا قطعاتی از تجربه زیسته که در بستر زمان محقق شده است،  البته کشف معنای جدید از تجربه زیسته با نوشتن، مرهون توصیف صرف نیست، بلکه نقد را هم طلب می کند و این همان   "توصیف انتقادی تجربه زیسته"است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: تجربه زیسته وقتی در بستر روایت تاملی می نشیند، گویی منعقد می شود و به نوعی متولد می کردد.
وی در ادامه با بیان اینکه بهترین ابزار برای تحقق بخشیدن به "گفتگو با دیگران" ، تحریک گفتگوی سازنده با به اشتراک گذاشتن روایت یا ژورنال  با دیگران، است گفت: این امر می تواند معانی و رمز و راز های بیشتری را آشکار نماید یا برداشت های اولیه را تصحیح و تعدیل نماید، دانش حرفه ای را از وجه شخصی به وجه "عمومی" درآورد و به ان اتقان و قابلیت کاربرد بیشتری ببخشد واین سطح دوم توسعه حرفه ای معطوف به نوشتن است که انفاق می افتد
دکتر مهرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ظرفیت دومی برای  ابراز ما فی الضمیر، توصیف و بازنمایی حالات و  معانی بسیار بیشتر  و برای بروز کارکرد های ناشی از به اشتراک گذاشتن و دریافت بازخورد از دیگران بسیار فاخر تر و اثرگذارتر است.
وی افزود:  نگارش خلاق را باید آموخت، به همین جهت جزو دروس عمومی اختصاصی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین به توام شدن شناخت و حس با یکدیگر یا دمیده شدن روح به روایت در نگارش های آمیخته با مجاز و برخوردار ازفنون و صنایع ادبی اشاره کرد و بر خواندن و پرخواندن خصوصا داستان تاکید کرد.
وی افزود:  البته خواندن نوشته های سایر معلمان که در پارادایم روایت گری حرفه ای حضور دارند هم بسیار مغتنم است و با یک تیر دو نشان زدن است چراکه  علاوه بر کمک به نوشتن خوب تر و مرغوب تر، امکان مشارکت در تبدیل دانش حرفه ای محلی به دانش حرفه ای مرغوب تر( عمومی) را هم فراهم می سازد.
دکترمهرمحمدی یک وجه دیگر نوشتن را نوشتن و روایت کردن تجربه کلاس یک معلم توسط مهم ترین ذینفعان و کلیدی ترین مطلعان: دانش آموزان عنوان کرد و گفت: دانش آموزان  را عادت به نوشتن دهیم و خود را در آیینه نوشته های آنها دیده و بر آنها تحلیل بنویسیم .
وی خاطر نشان کرد: شاید این امر "روایت نگاری تاملی معلم مبتنی بر نگارش های تاملی مخاطب"در آموزش عالی کاربرد بیشتری داشته باشد.
دکترمهرمحمدی در ادامه روایت پژوهی، خود پژوهی؛ نگارش خلاق؛  کارورزی ها  و کانون های قلم، انشاء و نویسندگی را از  برنامه ها و فعالیت های دانشگاه فر هنگیان در این راستا برشمرد.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: معلمان؛ بنویسید تا در سایه فهم دقیق تر از ظرایف تجربه زیسته و کنشگری اثربخش تر، از حرفه خود لذت بیشتری ببرید.