دکتر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش:
مهم ترین نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، در اجلاس سراسری سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، گفت: مهم ترین نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و اگر به دنبال تحول در آموزش و پرورش، توسعه پایدار در کشور و هم ترازی خروجی های آموزش و پرورش با نظام اسلامی هستیم، باید به بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش و تربیت معلم و نیروی انسانی جدید، عنایت ویژه ای داشته باشیم.
دکتر علی اصغر فانی، در پردیس شهید چمران و در جمع سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان و خبرنگاران، با تأکید بر اهمیت نیروی انسانی در توسعه پایدار، افزود: منابع انسانی، عامل اصلی توسعه پایدارند. ما اگر در جامعه ای به دنبال توسعه پایدار هستیم، باید به منابع انسانی یا به تعبیر دیگر، سرمایه های انسانی توجه کنیم، زیرا یکی از شاخص های جدی یا به عبارتی مهم ترین شاخص توسعه یافتگی، سهم سرمایه انسانی در جوامع است.
وی افزود: در یک تقسیم بندی که بانک جهانی برای توسعه کشورها ارائه داده، به سه عنصر سرمایه انسانی، فیزیکی و طبیعی اشاره شده است که بر اساس تعریف بانک جهانی، کشوری توسعه یافته محسوب می شود که سهم سرمایه انسانی آن، بیشتر باشد.
دکتر فانی، با بیان این مطلب که آموزش و پرورش، تأمین کننده زیرساخت سرمایه انسانی در هر جامعه است، خاطرنشان کرد: خروجی های آموزش و پرورش، ورودی های جامعه و دانشگاه ها هستند. به همین دلیل در آموزش و پرورش، معلم نقش کلیدی و اصلی را دارد.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در مطالعات بین المللی، به یک نتیجه قطعی رسیده اند که لازمه ی تحول در سازمان ها، از جمله سازمان های آموزشی، تحول در منابع انسانی است. امروز، ما سند تحول نظام آموزشی را، به عنوان یک سند مهم و جامعِ دیگر سندهایِ بالادستی در اختیار داریم، این سند، در واقع جمع سندهای دیگر از جمله قانون اساسی، برنامه ی پنجم، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سند برنامه ی درسی ملی و ... است، به همین دلیل، چنانچه بتوانیم سند تحول نظام آموزشی را تحقق بخشیم، در واقع به همه سندهای بالادستی رسیده ایم و لازمه ی عملیاتی شدن سند تحول نیز، در اختیار داشتن نیروی انسانی مناسب است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، از معلم، به عنوان عنصر اصلی تحول نام برد و تصریح کرد: در این 35 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته، همه وزیران آموزش و پرورش، بحث تحول را مطرح کرده اند؛ اما هیچ تحولی در نظام آموزش و پرورش صورت نگرفته است، علت آن هم عدم تغییر در عنصر اصلی تحول، یعنی همان معلم است و تا در این عنصر تحولی پیدا نشود، نمی توان شاهد ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش بود.
وی، همچنین با اشاره به دو مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان، گفت: تربیت معلم و بهسازی منابع انسانی آموزش و پرورش، مأموریت های ویژه دانشگاه فرهنگیان است. در زمینه تربیت معلم و آموزش پیش از خدمت، امسال 20 هزار دانشجو معلم گرفته ایم که از بهمن ماه سر کلاس درس حاضر می شوند، اما کار بزرگ و هدف اصلی دانشگاه، بهسازی منابع انسانی ما است.
وی، با اشاره به روش های مختلف بهسازی منابع انسانی تصریح کرد: برای بهسازی و توسعه مسیر شغلی، روش های مختلفی وجود دارد که مهمترین آن برگزاری دوره های آموزشی مختلف در فواصل زمانی مشخص برای کارکنان، معلمان و مسؤولان آموزش و پرورش است؛ دوره هایی که منطبق بر نیازسنجی آموزشی و ارزیابی دقیق از دوره های پیشین آموزشی برگزار شود، می تواند در بهسازی منابع انسانی مؤثر باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با قبول انتقاداتی که درباره خروجی های آموزش و پرورش مطرح است، گفت: اسناد، مدارک، فضای آموزشی، کتب درسی و ... ورودی های آموزش و پرورش هستند و در این سازمان، روی آن ها فرآیندی انجام می شود و در نهایت خروجی ما، افرادی هستند که وارد جامعه و دانشگاه میشوند.
وی، افزود: اگر در برخی موارد خروجی های ما، خروجی های مطلوبی نیستند، دلیل آن غفلت از نقش الگویی بودن معلم در فرآیند آموزش و پرورش است، لذا ضروری است، نیروهایی را تربیت کنیم که رفتار، کردار و نوع پوشش شان بتواند برای نسل آینده، الگو باشد.
وی، نقش فرهنگی را نقطه ی تمایز دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: نقش معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، نقشی اصلی و اساسی است و در واقع، نقطه تمایز دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها، همین نقش فرهنگی است که دانشجومعلمان باید آن را فرا بگیرند، سرپرستان پردیس ها هم باید نقش الگویی برای معلمان داشته باشند.
دکتر فانی، در ادامه ی بحث تغییر و تحول در خروجی های آموزش و پرورش اظهار داشت: بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی پردیس ها را باید به جدیت دنبال کنیم، قرار است در پردیس ها به مدت چهار سال یا حتی بیشتر، دانشجو معلمان را تعلیم دهیم، اگر بعد از این مدت، تحولی در رفتار و نگرش های وی ایجاد نشود، ما ضرر کرده ایم.
وی، تأکید کرد: منظور ما از تحول، دقیقا تغییر در رفتار است، نه تغییر در دانش، تغییر در دانش با تغییر یک کتاب درسی انجام می شود و سختی خاصی ندارد، اما این تغییر مشکلی را حل نمی کند. چیزی که ما به آن نیاز داریم، تغییر در رفتار است؛ زیرا باور ما بر این است که یادگیری وقتی اتفاق می افتد که تغییر در رفتار صورت بگیرد، در واقع تربیت، یعنی ایجاد رفتار مثبت پایدار، این تغییر است که وقتی تحقق پیدا کند، دانشجو معلم ما را بعد از فارغ التحصیلی و رفتن به مدرسه، تبدیل به قطب مدرسه می کند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با بیان این مطلب که توفیق 43 سال کار معلمی داشته، افزود: این مسأله را در مدارس خودم بارها دیده ام، چه بسا ممکن است یک معلم ریاضی نقش الگویی تری نسبت به معلم دینی داشته باشد و ما به دنبال این نقش هستیم، اگر این تغییر در فارغ التحصیلان ما صورت نگیرد، باید بگوییم تأسیس دانشگاه فرهنگیان،هیچ تأثیری در نظام آموزش و پرورش، نداشته است.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود، استقلال، توانمندی و اقتدار را لازمه ی اعتلای دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و گفت: اگر از این دانشگاه، انتظار یک دانشگاه با تراز بالا را داریم، باید اختیارات آن را نیز متناظر با انتظاراتمان ارتقا دهیم، معتقدیم دانشگاه فرهنگیان، یک مدرسه بزرگ نیست، بلکه یک دانشگاه است و باید با همه ابعاد دانشگاهی اش ظاهر شود.
دکتر فانی، تأکید کرد: نزدیک به 100 پردیس و مرکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان داریم که باید یک تعریف جدید از جایگاه، ساختار، حوزه مسؤولیت و اختیار دانشگاه فرهنگیان متناسب با تراز جمهوری اسلامی انتظاراتمان ارائه دهیم، اقرار می کنم که پردیس های ما در حال حاضر با چشم اندازی که برایشان متصور هستیم، فاصله زیادی به لحاظ کمی و کیفی دارند و ما باید سطح دانشگاه را ارتقا بدهیم.
دکتر فانی، در ادامه، با بیان این مطلب که سال هاست در کشور اسیر کمیت گرایی بوده ایم، خاطرنشان کرد: ما در همه زمینه ها به خصوص در دانشگاه فرهنگیان، به دنبال کیفیت هستیم. اگر پردیسی استانداردهای لازم را دارا نیست، باید تعطیل شود؛ در همین راستا به جد، به دنبال ارتقای نیروی انسانی و مدرسان هستیم.
وی، همچنین گفت: دانشگاه فرهنگیان پارکینگ آموزش و پرورش نیست، بلکه یک مرکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است. بنابراین هر کسی بر حسب صلاحیت ها باید جذب این دانشگاه شود؛ چرا که قرار است تربیت نسل آینده را به او بسپاریم. تقاضا دارم در این زمینه به جد سخت گیری کنیم که هیچ نیروی انسانی بدون صلاحیت وارد دانشگاه نشود؛ زیرا در این صورت نمی توانیم پاسخگوی خدا و خلق خدا باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش که دانش آموخته دوره دکترای رشته مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و مدیریت مناطق و مدیرکلی آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد، با تأکید بر اهمیت ادامه تحصیل معلمان افزود: باید زمینه تحصیلات تکمیلی را با حفظ کیفیت در دوره های مختلف اداری، ستادی، آموزشی و پژوهشی فراهم کنیم.
وی، همچنین در پایان سخنان خود، با خطاب قرار دادن سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، گفت: عملیاتی کردن و به تدریج اجرایی کردن سند تحول یک فرصت برای آموزش و پرورش است. به همین دلیل از سرپرستان پردیس ها می خواهم به این سند، به عنوان نقشه راه نگاه کرده و نقش دانشگاه فرهنگیان را در اجرای این سند، تعریف کنند. همه بخش های آموزش و پرورش باید نقش خود را در اجرای سند تعریف کنند تا متعاقب آن بتوانند برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را تدوین کنند.
دکتر فانی، از دانشجو معلمان، به عنوان آخرین امید برای تحول در نظام آموزشی یاد کرد و افزود: قدر دانشجو معلمان را بدانید، ما به آن ها امید بسته ایم، زیرا آخرین امید ما در تحول نظام آموزشی هستند، به همین دلیل رفتار، تأمین امکانات در تعیین مدرسین با اخلاق و باسواد و به کارگیری بازوان قوی در پردیس ها، برای ارائه ی برنامه های مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان، بسیار اثرگذار است. امید است که با لطف خدا، حمایت های دولت و مجلس و همچنین تلاش فرد فرد شما بتوانیم دانشجومعلمان خوبی را تربیت کنیم تا شاهد تحولات مبنایی و محتوایی در نظام آموزش و پرورش باشیم.
شایان ذکر است، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ضمن تشکر از دکتر مهر محمدی، به عنوان یکی از استادان و چهره های نام آشنای تربیت معلم در پذیرش این مسؤولیت خطیر، افزود: اطمینان دارم با پیگیری های مجدانه ایشان، دانشگاه فرهنگیان به جایگاه واقعی و متناسب با شأن خود ارتقاء خواهد یافت.