حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان:
در دانشگاه فرهنگیان تمامی اساتید، مدرسان، کارکنان و دانشجو معلمان باید نقش تربیتی ایفا کنند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، در همایش سراسری سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی که صبح امروز سه شنبه 30/7/92 در پردیس شهید چمران تهران برگزار شد، با اشاره به حضور چند روزه خود در جایگاه سرپرستی معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، ضمن تقدیر از زحمات و فعالیت های صورت گرفته سرپرستان قدیم این معاونت، جواهری و دکتر طاهری نیا، از مسؤولان فرهنگی پردیس ها و مراکز آموزش عالی تشکر کرد و از ارتقای فعالیت های صورت گرفته در گذشته خبر داد.
وی، با بیان پیشینه ی تاریخی و قدمت مراکز تربیت معلم از حدود 100 سال گذشته، افزود: دکتر حسابی در 5 صفحه از کتاب خاطرات زندگی خود با غرور عنوان کرده که من در مراکز تربیت معلم تدریس می کرده ام ، در حالی که تنها سه صفحه این کتاب را به بیان خاطرات زمان حضورش در ژنو اختصاص داده است.
دکتر صادق زاده، با اشاره به لزوم اتخاذ مبانی نظری در تحول، افزود: حضرت امیرالمومنین (ع) می فرمایند: کسی که عمل کند، و مبنای علمی نداشته باشد، آنچه که فاسد می کند از آنچه که اصلاح می کند، بیشتر است.
وی، ادامه داد: برداشتی که از حدیث می توان کرد، این است که شما در تربیت معلم، بر اساس مبانی علمی حرکت می کنید که همان مبانی نظری سند تحول بنیادین است که خوش بختانه هم اعتبار حوزوی، هم اعتبار دانشگاهی و هم تأیید بالاترین مراجع فرهنگی را دارد.
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، با تأکید بر بندی که در سند تحول بنیادین پیرامون لزوم تبعیت از این منشور در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های و اقدامات عملی آمده، گفت: اگر می خواهیم در تربیت معلم تغییر ایجاد کنیم، قطعا باید بر اساس سند حرکت کنیم، چرا که وظیفه قانونی، عقلی، شرعی و نیز نگاه و دغدغه ما نیز همین است که آن مبانی، عملا در دانشگاه فرهنگیان عینیت پیدا کند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، با بیان سه تعریف از مفهوم تربیت معلم گفت:
اولین تعریف، فرآیند تعاملی زمینه ساز تکمیل و تعالی پیوسته هویت حرفه ای معلمان بر اساس نظام معیار اسلامی است و کاری که ما در آینده باید انجام دهیم، زمینه سازی تکمیل و تعالی پیوسته ی هویت علمی و حرفه ای معلمان می باشد. وی، ادامه داد: معیار اسلامی، مبنای کار ما ست؛ و این یعنی هر کاری که با مبانی اسلامی متناسب و همخوان باشد در رشد ابعاد مختلف شخصیت معلمان.
وی، زمینه سازی برای کسب شایستگی های حرفه ای مورد نیاز معلمان را دومین تعریف تربیت معلم خواند و افزود: کسب شایستگی، امری اختیاری و آگاهانه است و شایستگی، مجموعه ای از صفات توانمندی ها و مهارت ها است و اگر ما می خواهیم دانشگاه فرهنگیان، گرفتار مشکلاتی نشود که در دانشگاه خوارزمی( تربیت معلم سابق) اتفاق افتاد، باید از منحصر کردن و فرو کاستن جنبه تربیتی دانش پرهیز کنیم و این شایستگی ها باید از طریق برنامه ریزی های تلفیقی بخش آموزشی و برنامه های فرهنگی اتفاق بیافتد.
زمینه سازی برای ایجاد آمادگی های حرفه ای معلمان جهت تحقق آگاهانه و اختیاری، برای کسب مراتبی از حیات طیبه، سومین تعریف از تربیت معلم بود که دکتر صادق زاده به آن اشاره کرد و افزود: اگر می خواهیم هویت حرفه ای دانشجو معلمان، شکل بگیرد، باید آنان را به سمت حیات طیبه و تحقق آن آماده کنیم.
وی، با اشاره به نقش الگویی مربیان و مدرسان در شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان و سوق دادن به حیات طیبه، تأکید کرد:
ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش؛ اگر من مرتبه ای از حیات طیبه را نداشته باشم، چگونه می توانم زمینه سازی برای دیگران کنم.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، یکی از چرخش ها در نظام تربیت رسمی و عمومی را، چرخش از محور معلم به مثابه دانش به سمت معلم به مثابه مربی توصیف کرد و افزود: معلم ریاضی گاهی اوقات بیشتر از دیگر معلمان می تواند تأثیر تربیتی داشته باشد. در دانشگاه فرهنگیان تمامی اساتید، مدرسان، کارکنان و دانشجو معلمان باید نقش تربیتی ایفا کنند.
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، کمک به بخش معاونت آموزشی در جهت کسب شایستگی های حرفه ای مورد نظر جمهوری اسلامی و فضا سازی فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان را دو کارویژه مهم معاونت فرهنگی، خواند و خطاب به سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی، تأکید کرد: معاونت فرهنگی، شما مسؤولان، کارشناسان فرهنگی پردیس ها و مراکز آموزش عالی، همه باید کار فرهنگی را مدیریت کنیم و باید با همکاری یکدیگر نظام نامه جامع فرهنگی را آماده کنیم.