با حضور نیک هاپوود از دانشگاه تکنولوژی سیدنی استرالیا برگزار شد:
نشست تخصصی توسعه حرفه ای معلمان و اعضای هیات علمی
نشست تخصصی توسعه حرفه ای معلمان و اعضای هیات علمی، به همت کرسی یونسکو دانشگاه فرهنگیان و با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو، انجمن مطالعات برنامه درسی و انجمن علمی گروه علوم تربیتی ایران، سه شنبه 18 بهمن 94 در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی با حضور مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان و نیک هاپوود از دانشگاه تکنولوژی سیدنی استرالیا و ابراهیم طلایی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر مهرمحمدی ضمن تشکر از حاضرین و بیان مطالبی پیرامون پیشینه تربیت معلم و اهداف آن گفت: در این چند سالی تلاش کردیم افق جدیدی در تربیت معلم ایجاد کرده و برای بهبود بینش، ایده ها و برنامه های معلمان و توسعه حرفه ای معلمان قدم برداریم.
در این نشست نیک هاپوود با اشاره به الگوی تربیت معلم مشارکتی بین دانشگاه و آموزش و پرورش به بیان ایده هایی که می تواند نگرش به فرایند یادگیری و یاد دهی حرفه ای را تغییر دهد پرداخت و افزود: تمرکز بر هر یک از مفاهیم فرد- ارتباط ، پیش بینی روند و دفعی بودن (رویدنی) و دانش اینکه چه می اندیشد و دانستن اینکه چه می کند در مسائل آموزش و پرورش می تواند یادگیری- یاددهی حرفه ای را متفاوت کند.
وی سه سبک فراگیری با تکیه بر رویکرد رفتار گرایی و پیش یادگیری سپس کنش، مشارکت که دانش محلی و با توجه به متن و زمینه توزیع و ثابت است و همچنین سبک رشد و روییدنی که در شرایط کنش و تقابل پیش بینی نشده رخ داده و همیشه در حال یادگیری و و دانش در حین عمل تولید می شود را از سبک های تربیت معلم عنوان کرد.
هاپوود سبک روییدن و رشدی را برای تربیت معلم چابک که در شرایط عدم امکان پیش بینی کنش ها در لحظه دست به عمل بزند در دوره پیش آموزشی (pre service teacher) مناسب دانست.
وی همچنین بر اهمیت یادگیری معلمان و تاثیر معنا و فهم عمومی ( استانداردها) و عملی (چگونگی طراحی تدریس) معلمان و افزودن زیبا شناسی در تعامل و ارتباط با یادگیرندگان، محیط و اشیاء تاکید کرد.
استاد دانشگاه تکنولوژی سیدنی استرالیا یادگیری و کنش را در هم تنیده برشمرد و با اشاره بر نقش مهم فرد در تقاضا برای یادگیری و برخورد فعالانه نسبت به محیط و شرایط بر ضرورت تشخیص ارتباطات میان دانش آموزان و معلمان و ترمیم ارتباطات از دست رفته، خلق ارتباط جدید و نگهداشت برخی ارتباطات در عین تغییرات دیگر در محیط تاکید کرد.
وی همچنین مدل های یاد دهی را با توجه به توانایی ها و دانش معلم بسیار گسترده عنوان کرد.
همچنین پرسش و پاسخ حاضرین با دکتر هاپوود پایان بخش این نشست بود.