در اولین نشست خبری سرپرست دانشگاه فرهنگیان در سال جدید عنوان شد:
کیفیت اولین گروه فارغ التصیلان دانشگاه، نحوه جذب دانشجومعلمان در سال 95، طرح اصلح
دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در اولین نشست خبری سال 95 با رسانه ها به پرسش های خبرنگاران در خصوص اولین گروه فارغ التحصیلان و نحوه جذب دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال 95 ،طرح اصلح و همچنین برگزاری دوره های آموزش های ضمن خدمت در دانشگاه پاسخ گفت.
وی در این نشست، سال 95 را سالی حساس و نقطه عطفی در نظام آموزشی دانشگاه به لحاظ دانش آموخته شدن اولین ورودی ها به عنوان دستاورد های دانشگاه برشمرد که به لحاظ کیفی و کمی نظام تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار می دهد.
دکتر مهر محمدی با اشاره به دانش آموخته شدن حدود 12 هزار نفردانشجو معلم و 3 هزار نفر پذیرفته شدگان آزمون استخدامی در مهر 95 افزود: دانش آموختگان دانشگاه، نماینده نسل جدیدی از معلمان هستند که با کسب روحیه نشاط، مهارت و شایستگی وارد صحنه و خدمت در حرفه معلمی خواهند شد.
وی با ذکر دانشگاه فرهنگیان به عنوان دردانه آموزش عالی و ضرورت وجود نهادی متمرکز که متولی امر تربیت معلم در آموزش و عالی باشد افزود: اصل و وجود دانشگاه فرهنگیان مبارک و ضروری است و این اصل وجودی را نباید با نقد به ساز و کارها و شیوه های پذیرش دانشجوی دانشگاه پیوند بزنیم. شیو ه های پذیرش دانشجو و تربیت معلم شایسته، می بایست مقتضی شرایط بومی و تحولات جهانی در این حوزه باشد و نقد به روش پذیرش، متوجه اصل دانشگاه فرهنگیان نیست.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص شیوه های پذیرش دانشجو بر اساس مصوبه هیات امنا در چارچوب سیاست ها تصریح کرد: در کنار پذیرش دانشجو به صورت 4 ساله که مناسب تربیت معلم ابتدایی است با تشریک مساعی و استفاده از ظرفیت ها و دانش آموختگان دانشگاه های دیگر، از طریق برگزاری دوره های یکساله حرفه آموزی برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر، تربیت معلمی متناسب با دوره متوسطه خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در برنامه راهبردی چشم انداز 1404؛ صد درصد آموزش های ضمن خدمت در دانشگاه فرهنگیان ساماندهی می شود گفت: دانشگاه فرهنگیان ماموریت بهسازی منابع انسانی و آموزش ضمن خدمت معلمان حتی از نوع کوتاه مدت آن را برعهده دارد.
دکتر مهر محمدی در پاسخ به مشکلات محل تحصیل ورودی های ذیل ماده 28 اساسنامه خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه دانشگاه، برخی از پردیس های دختران و پسران در راستای آموزش و کسب مهارت موثر و با کیفیت، آماده سازی و مجهز شده است، دانشگاه در دوره اول به واسطه شرایط پذیرفته شدگان و عمومی بودن دوره ها، در شیوه های اجرا انعطاف نشان داده است، ولی در دوره دوم برای آموزش دروس اختصاصی، تاکید بر کیفیت و میزان آمادگی و شرایط پردیس ها است.
وی با اشاره به تخصیص ظرفیت 400 نفری تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری در چشم انداز توسعه دانشگاه، اظهار کرد: برای ارتقاء حوزه برنامه ریزی و مدیریت و همچنین تربیت اساتید متخصص، در حوزه های ستادی، مدیریتی، اقتصاد آموزشی و مدیریت آموزشی به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری اقدام خواهد شد .
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مصمم و موظف به تضمین کیفیت است ادامه داد: طرح اصلح به تصویب شورای آموزش و پرورش رسیده و بر ضرورت آن تاکید شده است و دانشگاه فرهنگیان در راستای تضمین کیفیت و الزام به رعایت کیفیت لازم برای ورود معلمان به عرصه تعلیم و تربیت مسئول اجرا و طراحی آن است.
وی با اشاره به امکان پذیرش 12 هزار دانشجو در سال 95 در دانشگاه ادامه داد: جذب دانشجو در دانشگاه بر اساس گفتگو میان سازمان مدیریت و آموزش و پرورش از طریق جذب 5 هزار دانشجو از طریق آزمون سراسری و 7 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و یا بلعکس صورت خواهد پذیرفت.
دکتر مهر محمدی در پاسخ به نحوه تربیت فرهنگی و قرآنی دانشجو معلمان، کار اصلی دانشگاه را شکل دادن به شخصیت دانشجو معلمان عنوان کرد که در این میان بعد دینی و معنوی آن حائز اهمیت فوق العاده است.
وی با بیان اینکه تلاش برای ایجاد زمینه های قرآن پژوهشی و انس با قرآن در اولویت است بر فعالیت 1200 کانون دانشجویی و انجمن علمی به صورت داوطلبانه در راستای تعلیم و تربیت اسلامی و معارف اسلامی اشاره کرد و وجود جشنواره ها را بستری برای پویش و جوشش در این حوزه برشمرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ممارست و ایجاد خلاقیت و نوآوری در این راستا ادامه داد: به سبب اهتمام دانشگاه به تعلیم و تربیت اسلامی و انس با قرآن، در سال 95 دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها مسئولیت برگزاری سی یکمین جشنواره قرآن و عترت را به دانشگاه فرهنگیان واگذار کرده است.
وی در پایان بر توانمند سازی اساتید با توجه به اولویت های سال 95 و بر نظارت و اختصاص منابع لازم برای آن تاکید کرد.