دکتر مهرمحمدی در دومین همایش ملی تربیت معلم:
معلم رکن تحول و تعالی کشور است
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: معلمان باید به بازسازی فرهنگ معلمی و تربیت یاری رسانند.
دکتر مهرمحمدی صبح شنبه 11 اردیبهشت در دومین همایش ملی تربیت معلم که در اصفهان برگزار شد، با اشاره به راه های پیشگیری از استحاله شدن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان در فرهنگ سازمانی حاکم بر مدارس گفت: معلمان ما باید به بازسازی فرهنگ معلمی و تربیت یاری رسانند، نه این که خود بخشی از آن شوند.
وی حل شدن در فرهنگ مدرسه را بازگشت به نقطه صفر و به معنی بی اثر شدن اقدام مبارک تاسیس نهادی به نام دانشگاه فرهنگیان برای بنا گذاشتن بنیان نو برای تربیت معلم و تربیت نسل جدیدی از معلمان دانست.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به شعار استراتژیک دانشگاه ( رکن تحول و تعالی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران )ادامه داد: حل شدن در فرهنگ مدرسه یعنی شعار دانشگاه فرهنگیان از روی کاغذ فراتر نرفته و هرگز مجال تحقق نیافته است.
وی در ادامه با اشاره به نقش تربیت معلم در پشتیبانی از شعار «رکن تحول و تعالی تعلیم و تربیت» گفت: باید معلم را برای نقشی تربیت کردکه در تبدیل شدن مدرسه به "سازمان یادگیرنده" لازم است.
دکتر مهرمحمدی تعهد به «یادگیری» با هدف بهبود مستمرکیفیت ایفای تکالیف حرفه ای معلمان و اثربخش تر ساختن فرایند یاددهی یادگیری به عنوان یک امر «اخلاقی»؛ یادگیرندگی معلم در تحلیل نهایی به عنوان یک تکلیف اخلاقی و فروگذاشتن آن به عنوان یک تصمیم غیر اخلاقی یا ضد اخلاقی و به دیگر سخن، «معلم به مثابه یادگیرنده مادام العمر» همان عنوان کرسی یونسکو دانشگاه فرهنگیان را، از نقش های معلمان در تبدیل مدرسه به سازمان یادگیرنده و تداوم آن برشمرد.
وی پیش بینی پژوهندگی و گونه های مختلف آن در برنامه تربیت معلم را یکی از راهکارهای پیش بینی شده در برنامه تربیت معلم در این راستا دانست و در این خصوص به پژوهش در خدمت توسعه حرفه ای، ناظر به بسته پژوهشی مشتمل بر 3 درس در مجموعه دروس تربیتی موضوعی (pck) و اقدام پژوهی، درس پژوهی و روایت پژوهی اشاره کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان دومین راهکار در برنامه تربیت معلم را موضوع کارورزی خواند و افزود: کارورزی نقطه عطف هر برنامه تربیت حرفه ای است و تربیت معلم هم تابع همین قاعده است وگونه های مختلف پژوهش برای تربیت معلم پژوهنده( فکور) در کارورزی ها تعقیب و تمرین می شود.
وی خاطرنشان کرد: در اینجا شایستگی پژوهشی از قالب دانشی ( دانستن درباره یک روش پژوهش در خدمت توسعه حرفه ای و تکنیک های آن) درآمده و به قالب عملکردی و " هویتی" نزدیک می شود.
دکترمهرمحمدی درس "پروژه" را به عنوان سومین راهکار و اوج کار و حسن ختام برنامه ها دانست و گفت:"خود پژوهی" از نوع روایتی به شکل کامل آن در اینجا تمرین می شود و عنصر تازه معلم شده در آستانه ورود به مدرسه در قالب این گزارش خود روایتی ادراک خود از معلمی و "زیست جهان معلمی" را به تصویر می کشد، با این تصویر برداری از خود، هویت حرفه ای کسب شده اش را علنی می کند و در معرض قضاوت دیگران قرار میدهد.
وی در جمعبندی این بخش از سخنان خود ادامه داد: تربیت معلم پژوهنده / فکور پیش نیاز قطعی و منطقی تعبیه شوق و شایستگی یادگیری در معلمان در طول حیات حرفه ای آنهاست، این شوق و شایستگی هم پیش نیاز تبدیل شدن مدرسه به سازمان یادگیرنده، سازمان یادگیرنده شدن مدرسه هم به مثابه کاشتن تخم تحول و تعالی مستمر در تعلیم و تربیت در مقیاس کوچک است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: از اجتماع این مدارس انشاءالله جریان اصلاح و تحول طلبی در نظام اموزشی "جرم بحرانی" خود را پیدا کرده و استمرار و استقرار می یاید.
وی در ادامه، دو مورد ندای بازگشت به نقطه صفر و عطای تغییر را به لقایش بخشیدن را به عنوان چرایی جدی بودن خطر استحاله شدن در فرهنگ سازمانی مدرسه مورد توجه قرار داد و منبع آنها را در درجه نخست از 12 سال جامعه پذیری حرفه ای که از سن 6 سالگی آغاز و تا 18 سالگی ادامه یافته است دانست و گفت: در این 12 سال دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان نرم های حرفه ای را در رفتار معلمان خود مشاهده و درونی کرده و تمایل دارد به سمت همان نرم ها حرکت کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود به فرهنگ مدیریت آموزشگاهی،فرهنگ ارزشیابی ، فرهنگ برنامه درسی و فرهنگ انزوای حرفه ای نزد معلمان، به عنوان عوامل و خرده فرهنگ های دیگر در نظام آموزشی اشاره کرد.
وی در بحث فرهنگ مدیریت آموزشی تاکید کرد: سبک های سنتی و مبتنی بر «مدیریت» بجای «رهبری»، با مدیریت از نوع سازمان یادگیرنده و معلم پژوهنده فاصله بسیار دارد.
دکتر مهرمحمدی درهمین راستا به اقدامات پیش رو و طرح تعالی مدیریت مدرسه پرداخت.
وی در خصوص فرهنگ ارزشیابی، موضوع نظام ارزشیابی از عملکرد معلم و رتبه بندی را مورد توجه قرار داد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص فرهنگ برنامه درسی به بیان مطالبی پیرامون برنامه درسی غیر منعطف، تجویزی و بسته شدن فضای تاملی و عمل فکورانه بر معلم پرداخت.
وی در پایان به ارائه چند پیشنهاد راهبردی و کاربردی پرداخت و گفت: گفتگو با مدیران عالی آموزش و پرورش برای توضیح وتعقیب موضوع وابستگی متقابل تربیت معلم به سایر زیرنظام های تعلیم و تربیت بسیار ضروری است و شرط لازم را باید به شرط کافی برای تجربه تحول در نظام آموزشی متصل ساخت.
دکتر مهرمحمدی همچنین بر ضرورت بازسازی و احیای برنامه معلم پژوهنده با ملاک ها و معیار های تربیت معلم فکور و حمایت حرفه ای ویژه از دانش آموختگان دانشگاه در راستای ماموریت بهسازی منابع انسانی تاکید کرد.