دکتر مهرمحمدی در سمینار دانشگاه هوشمندِ یاسوج:
نگاه ابزاری به فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحول نظام آموزشی لازم است، اما کافی نیست
دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در سمینار دانشگاه هوشمند که 22 اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان یاسوج برگزار شد، ضمن سخنانی پیرامون" نگاه ابزاری به فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحول" با اشاره به اینکه یک جلوه از تحول در آموزش و پرورش به کاربرد تکنولوژی جدید در کلاس درس مربوط می شود و با تاکید بر اینکه نگاه به تکنولوژی "ای سی تی" به عنوان یک تکنولوژی آموزشی است، خاطرنشان کرد: ای سی تی را نمی توان به تکنولوژی آموزشی فروکاست و باید به بعد تمدن ساز آن هم توجه کرد چرا که این بعد تاثیر بسزایی بر جهت گیری های کلی نظام تعلیم و تربیت دارد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: ای سی تی همه شون زندگی را تحت تاثیر قرار داده و قابلیت های ویژه ای را برای زیست در قرن بیست و یکم از نسل جدید طلب می کند.
وی تصریح کرد: سبک زندگی در عصر جدید باید مورد واکاوی قرار گرفته و فهرست شایستگی های اساسی زندگی در عرصه تربیت دینی، تربیت سیاسی، تربیت اجتماعی، تربیت شهروندی، تربیت علمی، تربیت حرفه ای و شغلی، تربیت زیست محیطی و... از آن استخراج شود.
دکترمهرمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه به روز ماندن کار دشواری است، گفت: از آنجا که ایفای نقش اساسی با معلم است، باید تسلط و تمایل لازم را در این راستا داشته باشد، سطح تسلط در سایه شتاب بی نظیر تحولات و نوآوری های لاینقطع در این زمینه کار بسیار دشواری است.
وی ادامه داد: تکلیف معلم بسیار سنگین است و اگر به آن نپردازد، خیلی زود با عقب افتادن از دانش آموزان، در چشم آنها اعتبار و اقتدارش زیر سوال می رود؛ این رخداد به سهم خودش زمینه ساز تخریب رابطه معلم و شاگرد می شود، معلمی که چه بسا شایستگی های علمی و حرفه ای قابل قبولی هم داشته باشند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه به موازات این وجه تکلیفی دشوار برای معلم، ای سی تی همچنین فرصت های بی نظیری برای توسعه حرفه ای در اختیار معلمان می گذارد خاطرنشان کرد: معلم باید قدرشناس این تسهیلات و فرصت ها باشد و در جهت توسعه حرفه ای از آن حداکثر بهره را ببرد.
وی در این راستا به دسترسی به منابع علمی و آموزشی، معلمان و خزانه تجربه و دانش آنان و... اشاره کرد.
دکتر مهرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکلیف دانشگاه فرهنگیان در این راستا گفت: کلید تحول در آموزش و پرورش در دستان معلم و در تربیت معلم است و از آنجا که دانشگاه فرهنگیان رکن تحول و تعالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است، رویکرد ما در این موضوع فرهنگی است؛ یعنی فرهنگ سازمانی در دانشگاه فرهنگیان باید آنچنان آمیخته با ای سی تی باشد که معلم آینده ما که در در این فضا تنفس کرده تجربه زیسته دست اول در زمینه گشایش هایی که ای سی تی در زندگی حرفه ای و شخصی ایجاد می کند پیدا کرده باشد.
وی ادامه داد: به نظریه "غوطه وری"( immersion) در پایدار کردن تغییر در این امر تاکید دارم و این موضوع در سند برنامه راهبردی دانشگاه هم دیده شده و بر این اساس شاخص گذاری شده و تضمینی است بر پیگیری آن در عمل.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: همچنین در مفهوم پردازی برنامه درسی به برنامه درسی رسمی، برنامه درسی غیر رسمی، برنامه درسی غیر مستقیم پرداخته ایم که از این مفهوم شناسی هم به نیکویی برای تحقق رویکرد فرهنگی باید بهره گرفته شود.