دکتر مهر محمدی، در جلسه ی بررسی توسعه کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت معلمین، مبتنی بر فناوری اطلاعات:
اجرای طرح های مشترک با وزارت فناوری اطلاعات در زمینه هوشمند سازی و آموزش معلمان، گام های مؤثری برای رساندن دانشگاه فرهنگیان به شاخص های جهانی دانشگاه های معتبر جهان
جلسه ی بررسی توسعه کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت معلمین مبتنی بر فناوری اطلاعات، یکشنبه، 12/8/92 با حضور دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ مهندس جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران؛ مهندس محب علی، مهندس انصاری و مهندس باقری، از سازمان فناوری اطلاعات؛ مهندس آهنگری و مهندس تورعی از دانشگاه فرهنگیان؛ مهندس ذوقی پور و مهندس حسین زاده یوسفی به عنوان مدعو؛ در سازمان فناوری اطلاعات، برگزار شد.
در ابتدای جلسه، مهندس جهانگرد ضمن خیر مقدم به دکتر مهر محمدی و میهمانان دانشگاه فرهنگیان، به تبیین دستور جلسه پرداخته و درباره لزوم تعمیق در مقوله آموزش و پرورش کشور و نقش مهم دانشگاه فرهنگیان در احصاء این امر اشاره نمود و ضمن اعلام آمادگی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت همکاری با دانشگاه فرهنگیان در راستای تغییر پارادایم در آموزش معلمان کشور، به اهمیت تلفیق آموزش های الکترونیکی (Elearning- Eeducation ) با برنامه درسی معلمان در دوره های آموزشی بلند و کوتاه مدت آنها تأکید کرد .
وی، در ادامه، به بیان مطالبی در خصوص اهمیت آشنا سازی معلمان با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش در سطوح مفاهیم، ابزار شناسی،قدرت خلق مطلب ، ایجاد طرح درس متناسب با محتوا و روش تدریس با بهره مندی از فناوری های نوین آموزشی و ایجاد توانایی در معلمان در ایجاد یک بسته آموزشی کامل جهت تدریس در کلاس درس پرداخت.
دراین نشست، دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ ضمن اشاره به نقش کلیدی این دانشگاه در توسعه نظام تعلیم و تربیت کشور، نوپا بودن دانشگاه و کمبودهای موجود، ابراز امیدواری کرد، اجرای طرح های مشترک با وزارت فناوری اطلاعات در زمینه هوشمند سازی و آموزش معلمان موجب برداشتن گام های مؤثری برای رساندن این دانشگاه به شاخص های جهانی دانشگاه های معتبر جهان شود.
وی، در ادامه افزود: در زمینه ارتقاء کیفی نظام تعلیم و تربیت کشور، ارگان های دیگری نیز درگیر هستند، ولی نقش واسط دانشگاه فرهنگیان در این زمینه بسیار کلیدی و چشمگیر است. در این راستا، ضمن پرهیز از فعالیت های شتابزده، نمادین و صرفاً سخت افزاری، باید به تبیین کامل و شفاف نیازها، آسیب شناسی، زمینه یابی و ایجاد طرح جامع در راستای سیاست های کلی نظام تعلیم و تربیت کشور پرداخت.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به مشکلات دانشگاه در زمینه کمبود استادان و گستردگی جغرافیایی پردیس ها در سراسر کشور تصریح کرد: به کارگیری آموزش های الکترونیکی و استفاده از محتوای آنلاین و آفلاین در کنار کلاس های درس سنتی، در حال حاضر می تواند برای فائق آمدن بر محدودیت های موجود و نهادینه کردن مدیریت دانش و ارتقاء کیفیت آموزش، اثربخش باشد.
در ادامه ی جلسه، همکاران سازمان فناوری اطلاعات آقایان مهندس محب علی و انصاری، به بیان پیشینه ای از طرح های مشترک اجرا شده دو وزارت فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش، در زمینه های توسعه زیرساخت، طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات، تولید محتوای الکترونیکی با تکیه بر تولید اجزای آموزشی (به منظور استفاده مجدد از اجزا در کلیه دروس و مقابله با تغییر مکرر محتوای برخی دروس)، تدوین طرح جامع اتصالات آموزش و پرورش، ایجاد کلاس های هوشمند و حمایت در زمینه توسعه شبکه رشد، پرداختند.
حاضرین در این جلسه نیز، ضمن بیان مشکلات و انتقادات پیرامون نحوه اجرای طرح ها، به سبقت سطح کاربری فناوری های نوین اطلاعاتی بین دانش آموزان در مقایسه با معلمان اشاره نموده و ابراز امیدواری کردند، با اجرای طرح جاری، به توسعه آموزش و پرورش، بر مبنای ICT و ارتقاء توانمندی حرفه ای معلمان در زمینه تسهیل استفاده از زیرساخت های ایجاد شده کنونی، فائق آییم و در این راستا، بهره گیری از تجربیات گذشته، برای اجرای بهینه طرح فعلی را، ضروری دانستند.
مهندس جهانگرد در پایان، افزود: با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و توسعه آن در زمینه آموزش، در مرحله اول اجرای طرح، درگیر شدن با جزییات ، موجب درگیری برای انقضای تکنولوژی قبل از اتمام طرح خواهد شد، لذا پس از ایجاد یک طرح جامع و همه منظوره، ابتدا باید تمرکز اجرا بر مقوله اصلی که ارتقاء آموزش فرهنگیان کشور بر مبنای فناوری است قرار گیرد و موجی با جامعه هدف، دانشجو معلمان کشور، ایجاد شود، سپس با مدیریت موج ایجاد شده، سایر افراد مربوط را نیز به سمت اجرای بهینه طرح سوق دهیم. در این راستا، تشکیل کارگروهی مشترک با مشارکت سازمان فناوری اطلاعات، دانشگاه فرهنگیان و دعوت از سایر سازمان های ذیربط دراین زمینه، تدوین نیازها، خدمات و تهیه RFP با رعایت کلیه نکات فنی، در نظر داشتن کلیه نیازهای مطرح در زمینه آموزش معلمان کشور و تلفیق آن با اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت راهگشا خواهد بود.
شایان ذکر است، تشکیل کارگروه مشترک، از اعضای پیشنهادی سازمان فناوری اطلاعات و دانشگاه فرهنگیان، برای تدوین شرح خدمات طرح توسعه کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت معلمین مبتنی بر فناوری اطلاعات، با محوریت دست یابی دانشجو معلمان به دانش نظری و مهارت های عملی در این حوزه به عنوان اولویت نخست از مصوبات این جلسه بود.