Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

دکتر ساکی در دهمین نشست – علمی – تخصصی دانشگاه:
خواندن کلید یادگیری است

    دهمین نشست علمی– تخصصی دانشگاه با عنوان نقش معلم در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سالن شهید مهری منطقه 3 آموزش و پرورش تهران برگزار شد . در این نشست معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ، گفتگو در باره این موضوع را فعالیتی در چارچوب برنامه گفتمان تربیت معلم  در دانشگاه فرهنگیان معرفی نمود که در پی توسعه دانش گفتمانی در باره تربیت معلم در کشور است. ایشان مهارت خواندن را یکی از مهم ترین اهداف آموزشی و زیر ساخت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در ابعاد مختلف دانست که باید در نتیجه مورد اهتمام لازم قرار گیرد . دکتر ساکی با اشاره به نتایج مطالعات جهانی پرلز (سواد خواندن) و عملکرد نسبتا پایین دانش آموزان ایرانی و همچنین گزارشهایی که در مورد سرانه مطالعه در کشور اعلام می شود ، توجه به توسعه مهارتهای خواندن را بسیار مهم خواند و بر نقش یگانه معلم در کنار نقش خانواده ، مدرسه و جامعه در این زمینه تاکید نمودند .

در ادامه دکتر یزدان منصوریان دانشیار دانشگاه خوارزمی ، با ارایه مدل پنج ضلعی مطالعه ، به تفصیل به نقش معلمان در این زمینه پرداختند .ضلع نخست در مدل ارایه شده ، مطالعه مستمر است . به این معنا که مطالعه ما مستقل از عوامل بیرونی مثل اجبار ، امتحان در کنار سایر امور روزانه در متن زندگی جاری باشد . مقطعی و گذرا نباشد و محدود به زمان خاص نشود . ضلع دوم مطالعه متناسب و متعادل است . مطالعه زمانی موثر است که با نیاز و سطح ذهنی خواننده متناسب باشد . سومین ضلع، مطالعه مفرح و متنوع است و  آخرین ضلع این مدل نیز مطالعه موثر و مولد است .