Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر ساکی در دهمین نشست – علمی – تخصصی دانشگاه:

خواندن کلید یادگیری است

در راستای سلسله نشست های علمی – تخصصی دانشگاه فرهنگیان، دهمین نشست علمی با عنوان " نقش معلم در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی" شنبه 8 خرداد به همت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان و همکاری آموزش و پرورش منطقه 3 تهران با حضور مدیران، معلمان و دانشجو معلمان برگزار شد.

 در این نشست دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری، با اشاره به ماموریت دانشگاه در امر تربیت معلم، هدف از برگزاری این نشست را بحث و گفتمان بر اساس  موضوعات برجسته  در راستای تکوین گفتمان تربیت معلم به منظور توسعه دانش بومی تربیت معلم دانست.

وی بر ضرورت توجه به مطالعه و مهارت کتابخوانی و اهمیت آن در تعلیم و تربیت تاکید و اظهار کرد: برای توسعه یادگیری در هر رشته و موضوع می بایست از خواندن شروع کنیم؛ خواندن کلید یادگیری است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، سواد خواندن را سواد عمق یافته و خواندن توام با درک و فهم بیان و تصریح کرد: دانش آموزان دارای سواد خواندن، توانایی تجزیه و تحلیل مواد خواندنی را دارند.

وی با بیان اینکه زیرساخت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با خواندن شکل می گیرد گفت: معلم اگر بخواهد آموزش را توسعه دهد باید مهارت های خواندن را گسترش دهد، بدون سواد خواندن نمی توان به هدف های اساسی تعلیم و تربیت رسید.

 دکتر ساکی با اشاره به میزان پایین سرانه مطالعه در کشور، این امر را هشداری برای نظام تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: به همین منظور ما به عنوان متولی تعلیم و تربیت برای حل این معضل از آموزش و پرورش و مدارس، با نقش معلم شروع کردیم و به دنبال بررسی این امر هستیم که معلم برای توسعه فرهنگ و مهارت های خواندن چه می تواند انجام دهد.

 وی با اشاره به تاثیرگذاری و یگانه بودن نقش معلم در پیشبرد اهداف توسعه مطالعه و کتابخوانی در کشور خاطر نشان کرد: اگر معلمان از این نقش غافل باشند به اهداف دیگر دروس نیز نخواهند رسید.

در ادامه این جلسه دکتر یزدان منصوریان دانشیار دانشگاه خوارزمی، با ارایه مدل پنج ضلعی مطالعه، به تفصیل به نقش معلمان در این زمینه پرداخت. ضلع نخست در مدل ارایه شده، مطالعه مستمر است؛ به این معنا که مطالعه ما مستقل از عوامل بیرونی مثل اجبار، امتحان در کنار سایر امور روزانه در متن زندگی جاری باشد، مقطعی و گذرا نباشد و محدود به زمان خاص نشود. ضلع دوم مطالعه متناسب و متعادل است؛ مطالعه زمانی موثر است که با نیاز و سطح ذهنی خواننده متناسب باشد. سومین ضلع، مطالعه مفرح و متنوع است و  آخرین ضلع این مدل نیز مطالعه موثر و مولد است.