دکتر منصوریان در دهمین نشست علمی دانشگاه فرهنگیان:
معلم حلقه ارتباط بین دانش آموز و منابع اطلاعاتی است
در دهمین نشست علمی – تخصصی دانشگاه فرهنگیان با عنوان "نقش معلم در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی" که به همت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه برگزار شد، منصوریان دانشیار دانشگاه خوارزمی میهمان ویژه این نشست با تاکید بر نقش معلمان در ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس و جامعه به راهکارهای بهبود مهارت های خواندن و ایجاد انگیزه و علاقه در دانش آموزان برای افزایش مطالعه پرداخت.
دکتر منصوریان درگیر کردن مطالب با فعالیت های زیستی و ایجاد شبکه ای از مفاهیم در ذهن را برای مطالعه موثر و ماندگار در ذهن مفید دانست و گفت: کتاب خواندن می بایست به صورت یک تجربه زیسته درآید و معلمان از تجربه کتاب خواندن خود با دانش آموزان گفتگو کنند.
وی با بیان اینکه معلم حلقه ارتباط بین دانش آموز و منابع اطلاعاتی است افزود: کلاس درس نقطه آغازی برای ارجاع دانش آموزان به کتاب و منابع مرجع است و معلم می بایست با دعوت آنان به کاوشگری و پیگیری مطالب در منابع بیرونی موجبات ارتباط بیشتر با کتابدار و تقویت کتابخانه مدارس را فراهم کند.
دانشیار دانشگاه خوارزمی با اشاره بر تشویق دانش آموزان به تفکر انتقادی و آگاهی رهایی بخش به عنوان دو ستون بنیادی در آموزش خاطر نشان کرد: باید در مدارس معیارهای انتخاب کردن و اندیشیدن را به دانش آموزان یاد بدهیم.
وی کتابخوانی را در خدمت رسیدن به تربیت و پرورش دانش آموزانی مسئول، شجاع و آگاه عنوان و اظهار کرد: خواندن، گرفتن اطلاعات منتهی به دانش است که آن دانش به خرد منجر می شود.
دکتر منصوریان با تاکید بر اهمیت کیفیت خواندن و اثر بخش ماندن آن، بازنمایی مفاهیم به صورت داستانی، خواندن همراه با نوشتن و ارتباط نزدیک معلم، شناسایی علایق دانش آموزان و اجتناب از آموزش مبتنی بر حفظیات(بانکی) را راهکاریی برای این مهم خواند.
وی ادامه داد: تنوع مطالب در گسترش افق دید خواننده موثر است و او را از تک بعدی شدن و یکسو نگری باز می دارد.
دکتر منصوریان همچنین گزیده خوانی، عدم پرخوانی، پیوستگی خواندن در دو وجه زمانی و محتوایی، اجتناب از خواندن به عنوان تکلیف، بازخوانی به عنوان فرصتی برای تحلیل و تفسیر و آهسته خوانی همراه با تفکر انتقادی را از ویژگی های مطالعه کارآمد برشمرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر پیرامون کتاب و محتوای آن و انسانهای اهل کتاب گفتگو نکنیم در توسعه فرهنگ مطالعه و خواندن کتاب موفق نیستیم.
شایان ذکر است پرسش و پاسخ با شرکت کنندگان در خصوص مسائل و چالش های ترویج مطالعه و کتابخوانی در مدارس و تجلیل از دکتر منصوریان از دیگر برنامه های این نشست بود.