برگزاری اولین جلسه هیات تحریریه مجله پژوهش در تربیت معلم
به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، با مصوبه کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دانشگاه فرهنگیان صاحب امتیاز مجله پژوهش در تربیت معلم شد و اولین جلسه هیات تحریریه آن به سردبیری دکتر مهرمحمدی برگزار گردید.
در این جلسه با توجه به ضوابط کمیسیون نشریات مقرر شد با فراخوان و سفارش مقالات، فرصت انتشار سه شماره اولیه برای دریافت مجوز قطعی علمی – پژوهشی در سال جاری مهیا شود.
شایان ذکر است این اقدام هم راستا با سایر فعالیت های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در جهت تحرک بخشی و رشد و توسعه علمی در حوزه تربیت معلم صورت می پذیرد تا تربیت معلم به عنوان یک قلمرو موضوعی در آموزش عالی، هویت علمی آشکارتری پیدا نماید.
بر اساس این گزارش، مجله مطالعات تربیت معلم با انتشار نتایج تاملات، تجربیات و پژوهش های داخلی و خارجی به توسعه دانش و فهم دقیقتر مقوله میان رشته ای تربیت معلم، به عنوان یکی از حوزه های تخصصی قلمرو علمی تعلیم و تربیت، کمک خواهد نمود.
این مجله برای پویایی هرچه بیشتر زیر نظام تربیت معلم و افزایش سطح کارایی و بهره وری آن در ابعادی همچون تغییر یا اصلاح نگرش ها، رویکردها و سیاست ها، بهبود برنامه های درسی، روش های آموزش و سنجش، بازنگری در برنامه های تربیت آموزشگر(استاد)برای تربیت معلم و برنامه های بالندگی حرفه ای، تجدید نظر در ساختارهای سازمانی، اقتصاد و مدیریت کلان، نوسازی رویه های سنتی تربیت حرفه ای از طریق کارآموزی، باز طراحی و خلق محیط های مساعد یادگیری و تربیت ... بستر علمی و دانشی مورد نیاز را فراهم خواهد ساخت. به این ترتیب مجله پژوهش در تربیت معلم به اسباب تعیین کننده ای در تکوین گفتمان تخصصی و علمی برای تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران بدل خواهد شد.
معاونت پژوهش و فناوری اعلام کرد سامانه پذیرش مقالات نیز به زودی فعال خواهد شد و شرح اهداف و محورهای مورد پذیرش نیز به شرح زیر جهت آگاهی اعلام می شود:
1 . ایجاد فرصت برای تضارب آرا ء، بسط دانش بومی و به اشتراک گذاری تجارب و دیدگاه های صاحب نظران تربیت معلم در سطح ملی
2 .ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم در ایران و جهان
3 . ایجاد بستر برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در تربیت معلم و دست یابی به کیفیت برتر
4 .کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصه تخصصی در جامعه ی علمی ایران
محورهای پذیرش مقالات:
الف) اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم
- سند تحول بنیادین و تربیت معلم
- نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم
- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
- اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم
- سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم
- تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)
- فلسفه تربیت معلم
- آینده پژوهی در تربیت معلم
ب) آموزش و برنامه های درسی تربیت معلم
- برنامه های درسی در تربیت معلم
- نقش و جایگاه کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم
- جایگاه و نقش برنامه های درسی غیررسمی ( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایستگی های معلمی
- تربیت معلم در حوزه های خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش استثنایی )
- الزامات آموزش فعال و پژوهش محور در تربیت معلم
- قابلیت های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان
سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان و دانشجو معلمان
ج) تحول و نوآوری در تربیت معلم
- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده
- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم( در ایران و جهان )
- مدیریت دانش در تربیت معلم
- مفهوم سازی و ایده پردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم
- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم
- الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان( روایت پژوهی- درس پژوهی- اقدام پژوهی)
مصوبات:
1-مقرر گردید از سه شماره اول فصلنامه "پژوهش در تربیت معلم" شماره سوم آن به چاپ مقالات لاتین با محتوای مطالعات تطبیقی بپردازد.
2-همچنین مصوب شد به پژوهشگران متخصص در حوزه تربیت معلم که به پیشنهاد اعضای هیات تحریریه معرفی شده بودند، سفارش مقاله داده شود، پژوهشگران می بایست چکیده ای از مقاله مورد نظر را در قالب یک برگ A4 به دفتر مجله ارسال نمایند تا در جلسه هیات تحریریه در مورد آن تصمیم گیری شود.
3-در این جلسه استاندارد داوری در این مجله سه داوره و مشروط به دریافت نمره قبولی از دو داور اعلام شد.
4- مقررشد اعضا فرم ارزیابی مقالات را بررسی و نکات مد نظر خود را اعلام تا در جلسه هیئت تحریریه در ارتباط با آن تصمیم گیری شود.
5-مصوب شد محورهای پذیرش مقالات توسط اعضا بررسی و پیشنهادات اعضا جمع آوری و در جلسه بعدی هیات تحریریه محورهای پذیرش مقاله نهایی شود.