برگزاری اولین جلسه هیات تحریریه مجله پژوهش در تربیت معلم
به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ، با مصوبه کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ، دانشگاه فرهنگیان صاحب امیتاز مجله پژوهش در تربیت معلم گردید و اولین جلسه هیات تحریریه آن به سردبیری دکتر مهرمحمدی برگزار گردید . در این جلسه با توجه به ضوابط کمیسیون نشریات مقرر شد با فراخوان و سفارش مقالات ، فرصت انتشار سه شماره اولیه برای دریافت مجوز قطعی علمی – پژوهشی در سال جاری مهیا شود .
گفتنی است این اقدام همراستا با سایر فعالیتهای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در جهت تحرک بخشی و رشد و توسعه علمی در حوزه تربیت معلم صورت می پذیرد . آنگونه که کمک شود تا تربیت معلم به عنوان یک قلمرو موضوعی در آموزش عالی ، هویت علمی آشکارتری پیدا نماید . بنابراین مجله مطالعات تربیت معلم با انتشار نتایج تاملات، تجربیات و پژوهش های داخلی و خارجی به توسعه دانش و فهم دقیقتر مقوله میان رشتهای تربیت معلم، به عنوان یکی از حوزه های تخصصی قلمرو علمی تعلیم و تربیت، کمک خواهد نمود.این مجله برای پویایی هرچه بیشتر زیر نظام تربیت معلم و افزایش سطح کارایی و بهرهوری آن در ابعادی همچون تغییر یا اصلاح نگرشها، رویکردها و سیاست ها، بهبود برنامههای درسی، روش های آموزش و سنجش، بازنگری در برنامه های تربیت آموزشگر(استاد)برای تربیت معلم و برنامه های بالندگی حرفه ای، تجدید نظر در ساختارهای سازمانی، اقتصاد و مدیریت کلان، نوسازی رویه های سنتی تربیت حرفه ای از طریق کارآموزی، باز طراحی و خلق محیط های مساعد یادگیری و تربیت و... بستر علمی و دانشی مورد نیاز را فراهم خواهد ساخت . به این ترتیب مجله پژوهش در تربیت معلم به اسباب تعیین کننده ای در تکوین گفتمان تخصصی و علمی برای تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران بدل خواهد شد . سامانه پذیرش مقالات بزودی فعال خواهد شد و شرح اهداف و محورهای مورد پذیرش نیز به شرح زیر جهت آگاهی اعلام می شود :
اهداف :
1 . ایجاد فرصت برای تضارب آرا ء، بسط دانش بومی و به اشتراک گذاری تجارب و دیدگاه های صاحب نظران تربیت معلم در سطح ملی،
2 .ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم در ایران و جهان
3 . ایجاد بستر برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در تربیت معلم و دست یابی به کیفیت برتر
4 .کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصه تخصصی در جامعه ی علمی ایران
محورهای پذیرش مقالات
الف) اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم
- سند تحول بنیادین و تربیت معلم
- نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم
- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
- اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم
- سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم
- تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)
- فلسفه تربیت معلم
- آینده پژوهی در تربیت معلم
ب) آموزش و برنامه های درسی تربیت معلم
- برنامه های درسی در تربیت معلم
- نقش و جایگاه کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم
- جایگاه و نقش برنامه های درسی غیررسمی ( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایسنگی های معلمی
- تربیت معلم در حوزه های خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش استثنایی )
- الزامات آموزش فعال و پژوهش محور در تربیت معلم
- قابلیت های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان
سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان و دانشجو معلمان
ج) تحول و نوآوری در تربیت معلم
- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده
- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم( در ایران و جهان )
- مدیریت دانش در تربیت معلم
- مفهوم سازی و ایده پردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم
- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم
- الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان( روایت پژوهی- درس پژوهی- اقدام پژوهی)