Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

برگزاری اولین جلسه هیات تحریریه مجله پژوهش در تربیت معلم

      به گزارش معاونت پژوهش و فناوری  دانشگاه ، با مصوبه کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ، دانشگاه فرهنگیان صاحب امیتاز مجله پژوهش در تربیت معلم گردید و اولین جلسه هیات تحریریه آن به سردبیری دکتر مهرمحمدی برگزار گردید . در این جلسه با توجه به ضوابط کمیسیون نشریات مقرر شد با فراخوان و سفارش مقالات ، فرصت انتشار سه شماره اولیه برای دریافت مجوز قطعی علمی – پژوهشی در سال جاری مهیا شود .

 گفتنی است این اقدام همراستا با سایر فعالیتهای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در جهت تحرک بخشی و رشد و توسعه علمی در حوزه  تربیت معلم صورت می پذیرد . آنگونه که کمک شود تا  تربیت معلم به عنوان یک قلمرو موضوعی در آموزش عالی ، هویت علمی  آشکارتری پیدا نماید  . بنابراین مجله مطالعات تربیت معلم با انتشار نتایج تاملات، تجربیات و پژوهش های داخلی و خارجی به توسعه دانش و فهم دقیق­تر مقوله میان رشته­ای تربیت معلم، به عنوان یکی از حوزه های تخصصی قلمرو علمی تعلیم و تربیت، کمک خواهد نمود.این مجله برای پویایی هرچه بیشتر زیر نظام تربیت معلم و افزایش سطح کارایی و بهره­وری آن در ابعادی همچون تغییر یا اصلاح نگرش­ها، رویکردها و سیاست ها، بهبود برنامه­های درسی، روش های آموزش و سنجش، بازنگری در برنامه های تربیت آموزشگر(استاد)برای تربیت معلم و برنامه های بالندگی حرفه ای، تجدید نظر در ساختارهای سازمانی، اقتصاد و مدیریت کلان، نوسازی رویه های سنتی تربیت حرفه ای از طریق کارآموزی، باز طراحی و خلق محیط های مساعد یادگیری و تربیت و... بستر علمی و دانشی مورد نیاز را فراهم خواهد ساخت . به این ترتیب مجله پژوهش در تربیت معلم به اسباب تعیین کننده ای در تکوین گفتمان تخصصی و علمی برای تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران بدل خواهد شد . سامانه پذیرش مقالات بزودی فعال خواهد شد و شرح اهداف و محورهای مورد پذیرش نیز به شرح زیر جهت آگاهی اعلام می شود :

  اهداف :

1 . ایجاد فرصت برای تضارب آرا ء، بسط دانش بومی و به اشتراک گذاری تجارب و دیدگاه های صاحب نظران تربیت معلم در سطح ملی،

2 .ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم در ایران و جهان

3 .  ایجاد بستر برای سیاست گذاری  و برنامه ریزی در تربیت معلم  و دست یابی به کیفیت برتر

4 .کمک به رسمیت  یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصه تخصصی در جامعه ی علمی ایران

 محورهای پذیرش مقالات

الف) اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم

- سند تحول بنیادین و تربیت معلم

- نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم

- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم

- اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم

- سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم

- تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)

- فلسفه تربیت معلم

-   آینده پژوهی در تربیت معلم

ب) آموزش و برنامه های درسی تربیت معلم

- برنامه های درسی در تربیت معلم

- نقش و جایگاه کارورزی  و کارآموزی در تربیت معلم

- جایگاه و نقش برنامه های درسی غیررسمی  ( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایسنگی های معلمی

- تربیت معلم در حوزه های خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش استثنایی )

- الزامات آموزش فعال و پژوهش محور در تربیت معلم

- قابلیت های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان

سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان و دانشجو معلمان

ج) تحول و نوآوری در تربیت معلم

- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده

- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم( در ایران و جهان )

- مدیریت دانش در تربیت معلم

- مفهوم سازی و ایده پردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم

- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم

- الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان( روایت پژوهی- درس پژوهی- اقدام پژوهی)