Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در اولین جلسه کمیته دستگاهی برگزاری کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه فرهنگیان:

در عرصه تربیت معلم با فقر نظریه پردازی مواجهیم

اولین جلسه کمیته دستگاهی برگزاری کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این جلسه دکتر مهرمحمدی با تکیه بر شرایط کنونی نظریه پردازی در عرصه تربیت معلم، ظرفیت کرسی های نظریه پردازی را فرصتی برای  کمک به رفع کاستی ها و بهبود موقعیت نظریه پردازی در دانشگاه دانست.

ایشان یکی از سیاست های دانشگاه را تلاش در جبران کاستی های نظر ورزانه مرتبط با حوزه وظایف دانشگاه برشمرد.

سرپرست دانشگاه ادامه داد: با امید به این جریان می پیوندیم و در عرصه کار خود، فرصتی برای بهره گیری از آن مهیا خواهیم ساخت و براین اساس نیز متعهد به فراهم سازی زیرساخت ها و شرایط برای آزمون توان این ظرفیت در عمل خواهیم بود.

  وی با تکیه بر گذشت حدود 15 سال از راه اندازی این حرکت در کشور، انجام ارزشیابی نهایی از طرح  را برای مشخص ساختن میزان بهره وری آن ضروری دانست، به گونه ای که مشخص شود این جریان تا چد حد موجب توسعه علمی در کشور شده و سهم آن در نهایت چه بوده است؟  کاستی ها و قوت های آن چه بوده است؟

در ادامه دبیر و اعضای کمیته به طرح دیدگاه های خود در زمینه فعالیت کمیته پرداختند.

در این جلسه مقرر شد با بررسی سوابق موجود در فعالیت کمیته سایر دانشگاه ها، امکان تاسیس کارگروه های مرتبط در پژوهشکده های تابعه دانشگاه و سرپرستی پردیس های استانی مورد بررسی قرار گیرد.  همچنین در جلسه آینده قلمرو زمینه های موضوعی مورد حمایت کمیته دستگاهی مشخص شود.

برخی از مواد آیینامه این کمیته جهت اطلاع به شرح زیر است:

  تعریف کمیته دستگاهی

کمیته ای است متشکل از برخی از مسؤولان و صاحبنظران مراکز علمی  پژوهشی که برنامه ریزی، هماهنگی، پیگیری و برگزاری کرسی های علمی  ترویجی را در چهارچوب قوانین و مقررات هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در مراکز تحت اشراف خود مدیریت می نمایند.

  اهداف

1.  بسترسازی، ساماندهی و فرهنگ سازی در راستای عملیاتی نمودن کرسی های علمی

2 . ایجاد انگیزش در دانشجویان و فضلای توانا در برگزاری کرسی های علمی

3 . تقویت، تسهیل و نظاممند نمودن فرایند برگزاری کرسی ها در دستگاه ها ی پژوهشی ، تحقیقاتی و آموزشی

4 .شناسایی ظرفیت های بالقوه و بالفعل فعالیت های علمی  پژوهشی، گروه های تخصصی و نخبگان در برگزاری کرسی-

های علمی، داوری و نقد .

 سیاست ها

1 .جهت دهی و ترغیب همایش ها، نشست ها، هماندیشی ها و کارگاه های آموزشی در راستای تولید و توسعه علم و آزاد

اندیشی و رونق جنبش نرم افزاری

2.  جهت دهی فعالیت های پژوهشی و تخصصی دانشگاه ها حوزه علوم انسانی و اسلامی) به سمت تولید و توسعه علم)

3. تحفظ بر رعایت نصاب نامه های علمی و فنی معتبر در ارائه نظریه و مدیریت کرسی بر اساس نظام نامه های هیات حمایت

از کرسی های نظریه پردازی

4 . التزام به اخلاق پسندیده علمی در نقد و نقل آرا ، اشخاص و آثار

5. پرهیز از ورود به نزاع های غیر علمی و مجادلات روزمره سیاسی  اجتماعی

6. اهتمام به روزآمدی و کارایی نظریه و نیز تحقق حداقل یکی از اهداف تاسیس هیات (مندرج در نظام نامه هیات)

  شرح وظایف

1.  تعیین و تصویب برنامه های اجرایی دستگاه ها در راستای تولید علم و برگزاری کرسی ها

2 .ایجاد سامانه های تشویقی برای ترویج کرسی های نظریه پردازی، نوآوری، نقد و مناظره

3. تصویب بودجه سالانه برای برگزاری کرسی های دستگاه مربوطه

4 . راه اندازی کارگروه ها یا کمیته های تخصصی در دانشکده ها یا پژوهشکده ها برای برگزاری کرسی ها

5 .بررسی اولیه طرحنامه ها و صلاحیت داوران و ناقدان پیشنهادی از طرف کمیته ها و کارگروه های تخصصی

6 .ارسال نتایج ارزیابی ها به دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی

7 . نظارت بر حسن برگزاری کرسی های دستگاه های مربوطه ( تعیین ناظر علمی و ناظر حسن اجرا )

8 .ارایۀ گزارش های دوره ای با فاصله زمانی حداکثر شش ماه به دبیرخانه هیأت

9 .نیاز شناسی تخصصی در حوزه علوم انسانی و اسلامی مرتبط با دستگاه علمی مربوطه

10 . جهت دهی رساله ها و پایان نامه ها به سمت نظریه پردازی و نوآوری در راستای حل اهم مشکلات جامعه و نظام ج. ا.