دکتر مهرمحمدی در اولین جلسه کمیته دستگاهی برگزاری کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه فرهنگیان:
در عرصه تربیت معلم با فقر نظریه پردازی مواجهیم
اولین جلسه کمیته دستگاهی برگزاری کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد . در این جلسه دکتر مهرمحمدی با تکیه بر شرایط کنونی نظریه پردازی در عرصه تربیت معلم ، ظرفیت کرسی های نظریه پردازی را فرصتی برای کمک به رفع کاستیهاو بهبود موقعیت نظریه پردازی در دانشگاه دانستند . ایشان یکی از سیاست های دانشگاه را تلاش در جبران کاستیهای نظرورزانه مرتبط با حوزه وظایف دانشگاه برشمردند . سرپرست دانشگاه ادامه دادند ، امیدوارانه به این جریان می پیوندیم و در عرصه کار خود ، فرصتی برای بهره گیری از آن مهیا خواهیم ساخت و براین اساس نیز متعهد به فراهم سازی زیرساخت ها و شرایط برای آزمون توان این ظرفیت در عمل خواهیم بود . ایشان با تکیه بر گذشت حدود 15 سال از راه اندازی این حرکت در کشور، انجام ارشیابی نهایی از طرح را برای مشخص ساختن میزان بهره وری آن ضروری دانستند . بگونه ای که مشخص شود این جریان تا چد حد موجب توسعه علمی در کشور شده و سهم آن در نهایت چه بوده است ؟ کاستیها و قوتهای آن چه بوده است ؟
در ادامه دبیر و اعضای کمیته به طرح دیدگاههای خود در زمینه فعالیت کمیته پرداختند . در این جلسه مقرر گردید با بررسی سوابق موجود در فعالیت کمیته سایر دانشگاهها ، امکان تاسیس کارگروههای مرتبط در پژوهشکده های تابعه دانشگاه و سرپرستی پردیس های استانی مورد بررسی قرار گیرد . همچنین در جلسه آینده قلمرو زمینه های موضوعی مورد حمایت کمیته دستگاهی مشخص شود .
برخی از مواد آیینامه این کمیته جهت اطلاع به شرح زیر است :
تعریف کمیته دستگاهی
کمیته ای است متشکل از برخی از مسؤولان و صاحبنظران مراکز علمی پژوهشی که برنامه ریزی ، هماهنگی ، پیگیری و برگزاری کرسیهای علمی ترویجی را در چهارچوب قوانین و مقررات هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره در مراکز تحت اشراف خود مدیریت می نماید.
اهداف
1. بسترسازی، ساماندهی و فرهنگ سازی در راستای عملیاتی نمودن کرسیهای علمی
2 . ایجاد انگیزش در دانشجویان و فضلای توانا در برگزاری کرسیهای علمی
3 . تقویت، تسهیل و نظاممند نمودن فرایند برگزاری کرسی ها در دستگاهها ی پژوهشی ، تحقیقاتی و آموزشی
4 .شناسایی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل فعالیت های علمی پژوهشی، گروههای تخصصی و نخبگان در برگزاری کرسی-
های علمی، داوری و نقد .
سیاستها
1 .جهت دهی و ترغیب همایشها، نشستها، هماندیشیها و کارگاههای آموزشی در راستای تولید و توسعه علم و آزاد
اندیشی و رونق جنبش نرم افزاری
2. جهت دهی فعالیتهای پژوهشی و تخصصی دانشگاهها حوزه علوم انسانی و اسلامی) به سمت تولید و توسعه علم)
3. تحفظ بر رعایت نصابنامه های علمی و فنی معتبر در ارائه نظریه و مدیریت کرسی بر اساس نظامنامه های هیات حمایت
از کرسی های نظریه پردازی
4 . التزام به اخلاق پسندیده علمی در نقد و نقل آرا ، اشخاص و آثار
5. پرهیز از ورود به نزاع های غیر علمی و مجادلات روزمره سیاسی اجتماعی
6. اهتمام به روزآمدی و کارایی نظریه و نیز تحقق حداقل یکی از اهداف تاسیس هیات (مندرج در نظامنامه هیات)
شرح وظایف
1. تعیین و تصویب برنامههای اجرایی دستگاهها در راستای تولید علم و برگزاری کرسیها
2 .ایجاد سامانه های تشویقی برای ترویج کرسیهای نظریه پردازی ، نوآوری ، نقد و مناظره
3. تصویب بودجه سالانه برای برگزاری کرسیهای دستگاه مربوطه
4 . راه اندازی کارگروهها یا کمیته های تخصصی در دانشکده ها یا پژوهشکده ها برای برگزاری کرسیها
5 .بررسی اولیه طرحنامه ها و صلاحیت داوران و ناقدان پیشنهادی از طرف کمیته ها و کارگروههای تخصصی
6 .ارسال نتایج ارزیابیها به دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی
7 . نظارت بر حسن برگزاری کرسیهای دستگاههای مربوطه ( تعیین ناظر علمی و ناظر حسن اجرا )
8 .ارایۀ گزارشهای دورهای با فاصله زمانی حداکثر شش ماه به دبیرخانه هیأت
9 .نیاز شناسی تخصصی در حوزه علوم انسانی و اسلامی مرتبط با دستگاه علمی مربوطه
10 . جهت دهی رساله ها و پایان نامه ها به سمت نظریه پردازی و نوآوری در راستای حل اهم مشکلات جامعه و نظام ج. ا.