Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

دکتر ساکی در تشریح برنامه های پژوهشی دانشگاه در سالجاری اعلام نمود :
با تمهید زیرساخت ها در دانشگاه ، پژوهش از انزوا خارج می گردد

   حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در سال 95 برنامه های متنوعی را طراحی و در دستور کار خود دارد. به همین منظور فرصتی فراهم شد تا با دکتر ساکی در همین زمینه گفتگویی انجام شود. مشروح این گفتگو به شرح زیر ارایه می گردد :

لطفا اهم برنامه های سال 95 را در حوزه پژوهش دانشگاه معرفی فرمایید .

مقدمتا از تلاش همه دست اندرکاران حوزه پژوهش و فناوری  دانشگاه در یکسال گذشته که با کمترین امکانات ، بیشترین بازدهی را از خود ارایه نمودند ، تشکر و قدردانی می نمایم . امیدوارم کوششهای این عزیزان در سال جاری موجبات رشد و توسعه هرچه بیشتر در این حوزه را بدنبال داشته باشد و حوزه درحال توسعه پژوهش ، فرصتهای بیشتری را در راستای توسعه یابی تجربه نماید . در طی سالیان اخیر ما عملا در پی تمهید زیرساختهای پژوهشی در دانشگاه بوده ایم و امروز می توان گفت پژوهش در دانشگاه در حال خروج از انزوا است. اکنون ما در اعتبارات دانشگاه ، سهم خوبی را به پژوهش اختصاص داده ایم که امیدواریم فرصت جذب آن نیز مهیا شود .  در سال 95 در امتداد فعالیتهای سالهای قبل چندین برنامه مهم را مصوب و در دستور کار خود قرار داده ایم . که به تفکیک به اهم آنها می پردازم :

ابتدا برنامه تکوین گفتمان تربیت معلم است که با پنج فعالیت اساسی 1) برگزاری نشست های علمی -ترویجی(ستادی) ،2) برگزاری نشست های علمی- ترویجی(استانی )، 3 ) حمایت از اجرای همایش های مرتبط با تربیت معلم (خارج از دانشگاه ) ،4 ) حمایت از رساله و پایان نامه های  مساله محور در حوزه تربیت معلم ،5) حمایت از رساله و پایان نامه های  مساله محور میان رشته ای ناظر بر آموزش رشته های تخصصی) در ذیل راهکار  برنامه راهبردی دانشگاه با عنوان نظرورزی و نظریه پردازی در تکوین گفتمان بومی تربیت معلم عرضه شده است . هدف ازاجرای این برنامه کمک به تکوین گفتمان تربیت معلم است که در کشور دچار مهجوریت است . در دل همین برنامه راه اندازی کرسی های نظریه پردازی ترویجی را داریم که کمیته دستگاهی آن اخیرا در دانشگاه تاسیس و اولین جلسه خود را داشته است.

برنامه دوم ما ، تولید و انتشار برنامه های درسی و آثار علمی-آموزشی در حوزه تربیت معلم است که شامل دو فعالیت اصلی حمایت ازتالیف کتابهای درسی و حمایت از تالیف کتابهای علمی- آموزشی (حوزه های میان رشته ای) می باشد . امسال قرار است طی فراخوانی برای تالیف کتابهای درسی مورد نیاز اقدام کنیم . امیدواریم امسال آنگونه که در اولویتهای دانشگاه آمده ، جهشی برای تولیدات علمی داشته باشیم . همچنان از درخواست انتشار برای کتابهای علمی مرتبط با ماموریتهای دانشگاه استقبال می کنیم .

برنامه بعدی  ، توسعه همایش های علمی و پژوهشی در دانشگاه است که در سازوکارهای خود به حمایت از اجرای همایش های علمی و استانی در عرصه تربیت معلم می پردازد . پیش بینی شده است استانها با اختیار و امکانات بیشتری اقدام به برگزاری همایش های مرتبط با حوزه ماموریتهای دانشگاه نمایند .

 استاندارد سازی کتابخانه ها و توسعه زیر ساخت های مورد نیاز دسترسی به منابع علمی ، برنامه دیگر معاونت پژوهشی در سال 95 است . امسال فرصتهای بیشتری برای تجهیز و تعمیر و تامین منابع کتابخانه ها پیش بینی شده است که امیدواریم منجر به شرایط بهتری در این زمینه شود . کتابخانه باید از شور و نشاط بیشتری در دانشگاه برخوردار باشند .

دیگر برنامه معاونت پژوهشی، حمایت از اجرای پژوهشهای مرتبط با تربیت معلم است که در قالب چند اقدام اساسی دنبال می شود . ابتدا حمایت در قالب شیوه نامه پژوهانه است که با اعتبارات تشویقی و استحقاقی قابل انجام است . بدین صورت که عضو هیات علمی ما می تواند همه اعتبار پژوهشی خود را در سال 95 صرف پژوهش مورد علاقه خود و بر اساس سیاستهای پژوهشی دانشگاه نماید . حتی برای اینکار می توانند اعتبارات خود را با اعتبارات عضو دیگر برای انجام یک کار پژوهشی تجمیع نمایند . این یک ظرفیت مهم است که باید بیشتر مورد عنایت اعضای محترم هیات علمی و مدرسان دانشگاه قرار گیرد . دیگر ظرفیت در این زمینه ، اجرای طرحهای پژوهشی با سقف اعتبار 4 میلیون تومان منجر به تهیه مقالات علمی است که طی ضوابطی اعضای هیات علمی و مدرسان می توانند از این ظرفیت استفاده کنند و سرانجام طرحهای کشوری فراخوانی است که عناوین و نحوه عمل پیرامون آنها نیز در زمان خود از طریق سایت  دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد .  

برای توسعه پژوهشهای دانشجویی هم برنامه خاص خود را داریم ، امسال بصورت مشخص تر اعتباری را به همین منظور پیش بینی نموده ایم که ضوابط استفاده از آن به استانها اعلام خواهد شد .  کوشش ما در سالجاری برگزاری جشنواره دانشجو معلمان و توسعه باشگاه دانشجو معلمان ، اجرای کارگاههای توانمندافزایی دانشجو معلمان و حمایت از ارایه مقالات برآمده از پژوهش خواهد بود .

تلاش برای انتقال دانش روز آمد جهانی در حوزه آموزشگری تربیت معلم بر بسترترجمه متون ، از دیگر فعالیتهای پیش بینی شده  معاونت پژوهشی در سالجاری  است که در برگیرنده اقدام به کادرسازی با برگزاری کارگاه ترجمه ، شناسایی وتلخیص و اطلاع رسانی متون خارجی متناسب با حوزه آموزشگری تربیت معلم و ترجمه متون تربیت معلم خواهد بود . هم اکنون از این فرصت استفاده و درخواست می کنیم افرادی که با منابع علمی جهانی در عرصه تربیت معلم آشنایی دارند در تماس با معاونت پژوهشی ، آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام نمایند و سرانجام برنامه دیگر معاونت، توسعه توانمندی اعضای هیات علمی و کارکنان حوزه پژوهش است که پیش بینی شده دوره ها و کارگاههایی در این زمینه طراحی و اجرا شود .