دکتر ساکی در تشریح برنامه های پژوهشی دانشگاه در سال جاری اعلام کرد:
تمهید زیرساخت ها در دانشگاه؛ خارج شدن پژوهش از انزوا
حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در سال 95 برنامه های متنوعی را طراحی و در دستور کار خود دارد. به همین منظور فرصتی فراهم شد تا با دکتر ساکی در همین زمینه گفتگویی انجام شود. مشروح این گفتگو به شرح زیر ارایه می گردد:
لطفا اهم برنامه های سال 95 را در حوزه پژوهش دانشگاه معرفی فرمایید:
ابتدا از تلاش همه دست اندرکاران حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه در یک سال گذشته که با کمترین امکانات، بیشترین بازدهی را ارایه نمودند، تشکر و قدردانی می نمایم. امیدوارم کوشش های این عزیزان در سال جاری موجبات رشد و توسعه هرچه بیشتر در این حوزه را به دنبال داشته باشد و حوزه درحال توسعه پژوهش، فرصت های بیشتری را در راستای توسعه یابی تجربه نماید.
در طی سالیان اخیر ما عملا در پی تمهید زیرساخت های پژوهشی در دانشگاه بوده ایم و امروز می توان گفت پژوهش در دانشگاه در حال خروج از انزوا است.
اکنون ما در اعتبارات دانشگاه، سهم خوبی را به پژوهش اختصاص داده ایم که امیدواریم فرصت جذب آن نیز مهیا شود در سال 95 در امتداد فعالیت های سال های قبل چندین برنامه مهم را مصوب و در دستور کار خود قرار داده ایم که به تفکیک به اهم آنها می پردازم:
ابتدا برنامه تکوین گفتمان تربیت معلم است که با پنج فعالیت اساسی 1) برگزاری نشست های علمی -ترویجی(ستادی) ،2) برگزاری نشست های علمی- ترویجی(استانی )، 3 ) حمایت از اجرای همایش های مرتبط با تربیت معلم (خارج از دانشگاه ) ،4 ) حمایت از رساله و پایان نامه های مساله محور در حوزه تربیت معلم ،5) حمایت از رساله و پایان نامه های مساله محور میان رشته ای ناظر بر آموزش رشته های تخصصی) در ذیل راهکار برنامه راهبردی دانشگاه با عنوان نظرورزی و نظریه پردازی در تکوین گفتمان بومی تربیت معلم عرضه شده است.
هدف ازاجرای این برنامه کمک به تکوین گفتمان تربیت معلم است که در کشور دچار مهجوریت است. در دل همین برنامه راه اندازی کرسی های نظریه پردازی ترویجی را داریم که کمیته دستگاهی آن اخیرا در دانشگاه تاسیس و اولین جلسه خود را داشته است.
برنامه دوم ما، تولید و انتشار برنامه های درسی و آثار علمی-آموزشی در حوزه تربیت معلم است که شامل دو فعالیت اصلی حمایت ازتالیف کتاب های درسی و حمایت از تالیف کتابهای علمی- آموزشی (حوزه های میان رشته ای) می باشد.
امسال قرار است طی فراخوانی برای تالیف کتابهای درسی مورد نیاز اقدام کنیم. امیدواریم امسال آنگونه که در اولویت.های دانشگاه آمده، جهشی برای تولیدات علمی داشته باشیم. همچنان از درخواست انتشار برای کتابهای علمی مرتبط با ماموریتهای دانشگاه استقبال می کنیم.
برنامه بعدی، توسعه همایش های علمی و پژوهشی در دانشگاه است که در سازوکارهای خود به حمایت از اجرای همایش های علمی و استانی در عرصه تربیت معلم می پردازد.
پیش بینی شده است استانها با اختیار و امکانات بیشتری اقدام به برگزاری همایش های مرتبط با حوزه ماموریتهای دانشگاه نمایند.
استاندارد سازی کتابخانه ها و توسعه زیر ساخت های مورد نیاز دسترسی به منابع علمی، برنامه دیگر معاونت پژوهشی در سال 95 است. امسال فرصت های بیشتری برای تجهیز و تعمیر و تامین منابع کتابخانه ها پیش بینی شده است که امیدواریم منجر به شرایط بهتری در این زمینه شود. کتابخانه باید از شور و نشاط بیشتری در دانشگاه برخوردار باشند.
دیگر برنامه معاونت پژوهشی، حمایت از اجرای پژوهشهای مرتبط با تربیت معلم است که در قالب چند اقدام اساسی دنبال می شود. ابتدا حمایت در قالب شیوه نامه پژوهانه است که با اعتبارات تشویقی و استحقاقی قابل انجام است. بدین صورت که عضو هیات علمی ما می تواند همه اعتبار پژوهشی خود را در سال 95 صرف پژوهش مورد علاقه خود و بر اساس سیاست های پژوهشی دانشگاه نماید. حتی برای اینکار می توانند اعتبارات خود را با اعتبارات عضو دیگر برای انجام یک کار پژوهشی تجمیع نمایند. این یک ظرفیت مهم است که باید بیشتر مورد عنایت اعضای محترم هیات علمی و مدرسان دانشگاه قرار گیرد. دیگر ظرفیت در این زمینه، اجرای طرحهای پژوهشی با سقف اعتبار 4 میلیون تومان منجر به تهیه مقالات علمی است که طی ضوابطی اعضای هیات علمی و مدرسان می توانند از این ظرفیت استفاده کنند و سرانجام طرحهای کشوری فراخوانی است که عناوین و نحوه عمل پیرامون آنها نیز در زمان خود از طریق سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.
برای توسعه پژوهشهای دانشجویی هم برنامه خاص خود را داریم ، امسال بصورت مشخص تر اعتباری را به همین منظور پیش بینی نموده ایم که ضوابط استفاده از آن به استانها اعلام خواهد شد . کوشش ما در سالجاری برگزاری جشنواره دانشجو معلمان و توسعه باشگاه دانشجو معلمان ، اجرای کارگاههای توانمندافزایی دانشجو معلمان و حمایت از ارایه مقالات برآمده از پژوهش خواهد بود .
تلاش برای انتقال دانش روز آمد جهانی در حوزه آموزشگری تربیت معلم بر بسترترجمه متون ، از دیگر فعالیتهای پیش بینی شده معاونت پژوهشی در سالجاری است که در برگیرنده اقدام به کادرسازی با برگزاری کارگاه ترجمه ، شناسایی وتلخیص و اطلاع رسانی متون خارجی متناسب با حوزه آموزشگری تربیت معلم و ترجمه متون تربیت معلم خواهد بود . هم اکنون از این فرصت استفاده و درخواست می کنیم افرادی که با منابع علمی جهانی در عرصه تربیت معلم آشنایی دارند در تماس با معاونت پژوهشی ، آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام نمایند و سرانجام برنامه دیگر معاونت، توسعه توانمندی اعضای هیات علمی و کارکنان حوزه پژوهش است که پیش بینی شده دوره ها و کارگاههایی در این زمینه طراحی و اجرا شود .