مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم:
کارهای مطالعاتی، پژوهشی و آموزشی قرآنی باید در متن برنامه های دانشگاه دیده شود تا شاهد جنبش قرآنی باشیم
حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در حاشیه برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن این ماه را فرصت استثنایی برای تدبر در مفاهیم قرآنی و ادعیه برای ذخیره توشه الهی، تهذیب و تزکیه برشمرد و گفت: کسی که با قرآن مانوس باشد از برکات ویژه آن نیز بهرمند خواهد شد؛ باید با تفکر، تدبر و انس با قرآن و شناخت زیبایی های آن ظرفیت های قرآنی را توسعه دهیم.
وی با اشاره به نقش قرآن کریم به عنوان راهنما و نشان دهنده راه، ماه مبارک رمضان را فرصتی ویژه برای دانشگاه فرهنگیان به منظور زمینه سازی و برنامه ریزی برای درک معارف عظیم قرآنی به عنوان گنجینه معارف الهی دانست و تصریح کرد: توسعه حلقه های معرفتی و جلسات تلاوت، انس و تدبر در قرآن کریم می تواند گره گشایی بسیاری از مسائل دانشگاه باشد که لازمه آن تفکر در محتوا و برنامه ریزی فعالیت های قرآنی است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر افزود: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در این راستا آمادگی حمایت و همیاری در توسعه معارف و برنامه های قرآن کریم مرکز قرآن و عترت، پیرامون ابعاد محتوایی و ترویجی را دارد.
وی به برخی از اقدامات این حوزه شامل پیگیری اخذ مجوز تاسیس مرکز قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان از طریق شورای هماهنگی قرآن و عترت دانشگاه ها و آموزش عالی برای توسعه فرهنگ قرآن و انجام کارهای محتوایی و همچنین ایجاد و توسعه کانون های قرآن و عترت با همکاری معاونت فرهنگی در کلیه مراکز و پردیس ها اشاره کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه اساسنامه کانون های قرآن و عترت تدوین و تنظیم شده است افزود: این کانون ها از طریق مرکز قرآن و عترت ساماندهی خواهند شد.
وی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد شبکه قرآنی متشکل از مرکز و کانون های قرآن و عترت شاهد برنامه ریزی شایسته برای توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در دانشگاه باشیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان به میزبانی دانشگاه فرهنگیان به عنوان رخدادی بزرگ، ادامه داد: نگاه ما به جشنواره باید زمینه سازی و شناسایی استعدادها باشد نه به عنوان کار معرفتی و محتوایی در حوزه قرآن؛ برای توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی و کار معرفتی باید شاهد برنامه ریزی درسی، محتوایی و فرهنگی در این حوزه باشیم؛ در این صورت است که در زمینه فرهنگ قرآنی اقدامات خوبی رقم زده ایم.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر خاطر نشان کرد: کارهای نمایشگاهی و جشنواره ای زمینه ای برای شناسایی ظرفیت های قرآنی و پرداختن به ابعاد هنری قرآنی است و جای پژوهش، محتوا و نشست های تخصصی با موضوعات قرآنی برای تبیین سبک زندگی قرآنی و اسلامی در آن خالی است.
وی با تاکید بر ضرورت وجود برنامه های محتوایی، معرفتی و فعالیت های عمیق قرآنی در جنبش قرآنی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: جنبش قرآنی با زمینه جشنواره ای و مسابقاتی ممکن است بستری برای این امر را فراهم کند ولی اگر در برنامه ریزی های عملیاتی و فرهنگی شاهد کارهای فاخر قرآنی نباشیم این جنبش تنها رویکرد تبلیغی و ترویجی خواهد داشت.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: در شورای سیاست گذاری قرآن و عترت دانشگاه باید برای پیوند برنامه درسی، فعالیت های یاد دهی و یادگیری و اقدامات عملکردی با برنامه های قرآنی در همه زمینه ها اندیشیده شود.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد پژوهشکده قرآن و عترت با توجه به رسالت و ماموریت دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: حمایت دانشگاه از پایان نامه های با عناوین قرآنی می تواند در این رویکرد موثر باشد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به قرآن کریم به عنوان گنجینه عظیم تولیدات فکری و محتوایی، منبع مستحکم و تامین کننده معرفت دینی، بصیرت و عزت ملی و منابع فاخر دیگر مانند نهج البلاغه و صحیفیه سجادیه که می توان از آن قرآن و معارف وحیانی را تبیین نمود، خاطر نشان کرد: کارهای فکری، مطالعاتی، پژوهشی و آموزشی قرآنی باید در متن برنامه های دانشگاه دیده شود تا ما شاهد جنبش قرآنی باشیم.
وی با بیان اینکه انس با قرآن کریم موجب تعمیق معرفت و تربیت دینی است بر توجه جدی به زمینه های انس با قرآن در دانشگاه فرهنگیان تاکید و اظهار کرد: با عنایت به حرفه معلمی، تمامی دانشجومعلمان می بایست از توانایی روخوانی، روان خوانی، تجوید صحیح و نیز معارف قرآنی برخوردار باشند تا در سبک زندگی و توسعه فرهنگ قرآنی، تربیت دینی و اسلامی دانش آموزان و مردم موثر واقع شوند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر بهرمندی از حضور چهره هایی قرآنی مانند حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در طرح حیات طیبه به منظور تبیین معارف قرآنی و استفاده از تجربیات معلمی ایشان از سری برنامه های مرکز آموزش مجازی نهاد نمایندگی رهبری اشاره کرد و ادامه داد: پس از ماه مبارک رمضان تمامی دانشجو معلمان ورودی 91 که قریب به 23 هزار نفر هستند به صورت مجازی این دوره را خواهند گذراند و این امر در کارنامه فرهنگی آنان محسوب می شود.
وی افزود: همچنین دوره های آموزشی تفسیر سوره حجرات برای 5 هزار و 650 نفر از دانشجومعلمان، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان در راستای آشنایی با مفاهیم و محتوای سوره برگزار شد که در پایان به آنان گواهی اعطاء شد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه برای ترویج، تبلیغ و تبیین معارف قرآنی در دانشگاه باید اقدامات بنیادین و پژوهشی قرآنی مورد حمایت ویژه بودجه ای قرار گیرد تصریح کرد: بدون ساختار و ایجاد پیوند مناسب بین صف و ستاد در زمینه فعالیت ها و زیر ساخت های قرآنی و تخصیص بودجه مناسب به این حوزه صرفا می توان کارهای ترویجی، تبلیغی و آموزشی صورت پذیرد.
وی با اشاره بهاهمیت نگاه و رویکرد ملی به تربیت معلم به عنوان کار ملی و بنیادین برای نظام جمهوری اسلامی ایران بر اختصاص سهم ویژه منابع از سوی آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آموزش، تعمیق و تقویت فرهنگ قرآنی در دانشگاه فرهنگیان تاکید و اظهار کرد: امیدواریم با ایجاد بسترقرآنی از سوی دانشگاه و همراهی سایر مجموعه ها شاهد تحولی قرآنی در دانشگاه و ترویج سبک زندگی اسلامی با محتوای قرآنی و برگرفته از زیبایی های قرآنی در زمینه زندگی باشیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در خصوص استمرار ارتباط با دانشجو معلمان پس از دانش آموختگی بر تشکیل و سامان کانون های دانش آموختگی در سراسر کشور تاکید کرد و افزود: نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بدین منظور با نگاه معرفتی و اندیشه ورزی و بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدام به ایجاد دو درگاه جداگانه برای خواهران و برادران (تالار تخصصی برای هر رشته دانشگاه ) به منظور تبادل آراء، مبادله تجربیات و نیز ارائه محتواهای سالم با رویکرد اخلاقی، معرفتی، تهذیب و بصیرت در بستر ملی کرده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: شاهد فعالیت های فاخر در دانشگاه فرهنگیان در این حوزه باشیم و با تربیت شایسته معلمان بتوانیم بستر و زمینه تعالیم نورانی قرآنی و انس با قرآن را در فضای دانشگاه و مدارس و بطور کلی نظام تعلیم و تربیت فراهم کنیم.