Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تاکید کرد:

توسعه فعالیت های آموزشی و توانمند سازی قرآنی؛ تاکید بر هویت انقلابی و اسلامی در برنامه ها

 در نشست خبری عصر دیروز، 5 تیر 95 دکتر صادق زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیرامون فعالیت های قرآنی و فرهنگی با اصحاب رسانه به پرسش های خبرنگاران در خصوص وضعیت تاسیس مرکز قرآن و عترت، برنامه های فرهنگی دانشگاه برای دانشجو معلمان، چگونگی حفظ هویت انقلابی و اسلامی، نقش اساتید در فعالیت های فرهنگی و تاثیر کارنامه فرهنگی دانشجویان پاسخ گفت.

در این نشست دکتر صادق زاده با اشاره به ماموریت دانشگاه فرهنگیان در پرورش معلمانی با کسب مدارجی از حیات طیبه که متربیان خود را در این مسیر هدایت و خصائل معنوی خود را برای خدمت به دانش آموزان بکار گیرند؛ تربیت معلم را حرکتی تخصصی و حرفه ای با هدف شکل دهی شخصیت حرفه ای معلمی به صورت بدو خدمت و یا بهسازی نیروهای انسانی دانست.

 وی نقش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را در تکوین شخصیت معلمی در قالب برنامه غیر درسی و داوطلبانه حائز اهمیت برشمرد و گفت: برنامه های فرهنگی و اجتماعی در ساحت های شش گانه، متناسب با سلایق و جذابیت برای دانشجومعلمان طراحی شده و در کنار برنامه های درسی، به منظور تکوین شایستگی های معلمی، متناسب با شرایط زمانی و مکانی و در راستای پاسخگویی به نیازهای دانشجو معلمان، به صورت داوطلبانه و با تکیه بر حضور آنان تدوین شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه برنامه فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان امری ضمنی و حاشیه ای نیست و جزء لازم و ضروری برنامه های تربیتی است ادامه داد:  فعالیت های فرهنگی در قالب کانون ها، انجمن ها، جشنواره و تشکل ها برای ترویج ارزش های والای اسلامی- ایرانی است و ارزیابی نهایی نیز از ابعاد پرورش یافته و فعالیت های دانشجو معلمان صورت می گیرد.

وی توسعه و تحقق فعالیت های قرآنی در دانشگاه را، در راستای نهادینه سازی تفکر و فهم قرآنی و به دنبال آن سبک زندگی قرآنی دانشجو معلمان عنوان کرد.

دکتر صادق زاده از برنامه های قرآنی دانشگاه به برگزاری بیست و ششمین جشنواره کشوری قرآن و عترت در  یزد با حضور 35 درصدی دانشجومعلمان،  میزبانی منتخبان قرآنی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت، آبان ماه سال جاری در مشهد مقدس و نیز ایجاد تالار قرائت و تدبر قرآنی برای حضور و تعامل دانشجویان از آغاز ماه مبارک رمضان به صورت مجازی اشاره کرد.

وی ضمن تاکید بر طرح سال تحصیلی پیوسته با هدف غنی سازی اوقات فراغت دانشجومعلمان از پیش بینی برنامه های آموزشی و توانمند سازی قرآنی در مشهد خبر داد و افزود: در این دوره اساتید، صاحب نظران، نخبگان کشوری و دانشجویان برجسته و مستعد قرآنی حضور خواهند داشت و امید می رود با اجرای این دوره دانشجویان به سطح بالاتری از مهارت ها و فهم قرآنی دست یابند.

معاون فرهنگی و اجتماعی در پاسخ به پرسشی پیرامون چگونگی حفظ روحیه انقلابی در دانشگاه، بر توجه به بعد هویت انقلابی و اسلامی در منشور فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد 18 تشکل سیاسی اشاره و اظهار کرد: در راستای رشد سیاسی و اجتماعی دانشجو معلمان فعالیت هایی نظیر برنامه های بسیج دانشگاه، برگزاری اردوهای راهیان نور، نشست ها و گفتمان سیاسی و اجتماعی با نگاهی بر ارزش های انقلابی، 80 نوبت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و حضور در برنامه پرسش مهر،   مورد تاکید است.

 ارائه کارنامه فرهنگی به دانشجو معلمان بر اساس  کسب شایستگی ویژه و امتیاز دهی به فعالیت های فرهنگی مورد دیگری بود که معاون فرهنگی و اجتماعی به آن تاکید و تصریح کرد: در هیات رئیسه مصوب شد برجستگی های فرهنگی دانشجو معلمان در کارنامه فرهنگی درج و با ارائه توصیه نامه ای به آموزش پرورش توانمندی آنها مورد توجه قرار گیرد؛ این کارنامه اثر خوبی در آینده تحصیلی دانشجومعلمان نیز خواهد داشت.

دکتر صادق زاده با بیان اینکه تاکنون 90 کانون قرآن و عترت در دانشگاه تاسیس شده است، افزود: این کانون ها با برگزاری کلاس  و کارگاه های آموزشی در سطح پردیس ها و مراکز برای تکوین هویت دینی و قرآنی دانشجو معلمان گام برمیدارند.

در ادامه وی بر سپردن آموزش عمومی قرآن کریم (روخوانی، روان خوانی و مفاهیم ) به دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد تربیت کننده مربی برای ترویج آموزش های قرآنی اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر 123 کانون قرآن و عترت و یا دینی و مذهبی در مراکز و پردیس ها فعالند و قریب به هشت هزار دانشجو عضو این کانون ها هستند خاطر نشان کرد: با راه اندازی مرکزی با عنوان  اتاق فکر انجمن و کانون های دینی  واحدی منسجم برای ساماندهی و جهت دهی به فعالیت کانون ها به وجود آمده است. 

 وی همچنین  اهمیت جایگاه اساتید و نقش آفرینی  آنان از طریق ارتباط صمیمی و تربیتی با دانشجومعلمان در فعالیت  کانون ها و تشکل ها را مورد تاکید قرار داد.