تشکیل جلسه کمیته علمی ارزیابی برنامه تعالی مدیریت آموزشگاهی
به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ، جلسه کمیته علمی ارزیابی برنامه تعالی مدیریت آموزشگاهی با حضور دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه و مهندس زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش و دبیر شورای سیاستگزاری برنامه تعالی و دیگر اعضاء برگزار شد . دکتر مهرمحمدی در این جلسه با بیان ضرورت همکاری دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش ، مسوولیت دانشگاه در ارزیابی از برنامه تعالی مدیریت مدرسه را چارچوب مناسبی برای تحکیم این همکاری دانستند . ایشان بر بهره گیری از این ظرفیت برای انجام پژوهش های طولی بر اساس داده های حاصل از ارزیابی، پژوهش های کیفی، و پژوهش های کمی مقایسه ای تاکید کردند.
مهندس زرافشان در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات دانشگاه فرهنگیان در همکاری با اجرا و ارزیابی برنامه تعالی، بر ضرورت نهادسازی در دانشگاه و شکل گیری سازمان برای امر و تداوم فعالیت ارزیابی تاکید کردند. ایشان خاطر نشان نمودند که تعاملات بین دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش می تواند منجر به کسب فهم مشترک در باره نیازهای آموزش و پرورش شود که مبنای برنامه ریزی واقع می شود. معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، برنامه تعالی مدیریت مدرسه را به معنای نهادینه کردن مدیریت همراه با برنامه دانستند که دانشگاه فرهنگیان می تواند ظرفیت علمی ارزشمندی در این زمینه باشد. آموزش و پرورش به دنبال دست یابی به مدل بومی متناسب با شرایط مدارس ایران در این زمینه می باشد و چشم اندازهای بلندمدتی در این زمینه دارد.
لازم به ذکر است ارزیابی از برنامه تعالی مدیریت مدرسه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد سوم و مستقل واگذار شده است. این برنامه توانسته است زمینه تعاملات بین آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را با تشکیل کارگروههای مشترک مدیریت پردیس های استانی با ادارات کل آموزش و پرورش بیش از پیش فراهم کند. گفتنی است در این جلسه گزارشی از فعالیت های انجام شده توسط دانشگاه در ارتباط با موضوع ارزیابی برنامه تعالی ارایه شد. برگزاری کارگاه آموزشی تربیت مدرسان ارزیابان ادارات کل آموزش و پرورش، برگزاری کارگاه آموزشی کارشناسان پژوهش ، تشکیل کمیته علمی مشترک برنامه تعالی در سطح استانها، تشکیل کارگروه هم اندیشی با مدیران و ارزیابان، تشکیل دبیرخانه ارزیابی برنامه تعالی در سازمان مرکزی، بازدید از مدارس، ویرایش و اصلاح محورهای ارزیابی، تشکیل تالار گفتگو برای ارزیابان در پورتال سایت دانشگاه، تولید محتوای پشتیبان برای گروههای ارزیابی، مدیریت اجرای ارزیابی مرحله اول از حدود 7000 مدرسه، طراحی گواهینامه های چهار سطح و گواهینامه اهتمام وبرنامه ریزی برگزاری نشست تخصصی درس پژوهی از جمله فعالیتهایی است که تا کنون دانشگاه انجام داده است .