Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

مصاحبه اختصاصی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان با یوسف نجفی، عضو و دبیر هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

به دنبال گفتگو های اختصاصی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان با معاونان و مسؤولان این دانشگاه، نظر به پرسش های مکرر مخاطبان عزیز در خصوص نحوه ی فعالیت های هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی، توجه شما را به گفتگوی پاک سرشت، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه فرهنگیان پیرامون برخی پرسش های موجود در حوزه ی وظایف و عملکرد هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و پاسخ های یوسف نجفی، عضو و دبیر هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی این دانشگاه، جلب می نماید:

 • به عنوان اولین پرسش، فلسفه وجودی تشکیل هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان چیست؟

در ابتدا ایام سوگواری سرور و سالار  شهیدان را خدمت تمام همکاران عزیز تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و امیدوارم خداوند به همه ما توفیق دهد که از رهروان صدیق و صادق اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) باشیم.

همان طور که مستحضرید، دانشگاه فرهنگیان، بر اساس مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ساماندهی مراکز تربیت معلم و مجتمع پیامبر اعظم(ص) تأسیس شده است، این دانشگاه از نوع دانشگاه های مأموریت گرا می باشد که مأموریت آن، تأمین، تربیت و توانمند سازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش است و به همین خاطر در  اساسنامه ی این دانشگاه، از واژه تربیت محور استفاده شده است که به نظر می رسد هدف از دانشگاه تربیت محور، صرفا تولید علم نیست، بلکه فرای آن، در حوزه های مرتبط با تعلیم و تربیت، تربیت انسان طراز نظام جمهوری اسلامی از اهداف عالی آن می باشد و به همین خاطر اعضای هیأت علمی و مدرسان این دانشگاه نیز، باید علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی، واجد ویژگی های خاص تربیتی و مهارتی هم باشند و بر اساس این حساسیت تربیتی، هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرایط ویژه ای برای جذب هیأت علمی در این دانشگاه، طی پنج بند تصویب و ابلاغ نمود و لذا ویژگی های تعهدی و تخصصی، هر دو ملاک عمل این دانشگاه قرار می گیرد. این بندها عبارتند از:

1) داشتن سطحی مناسب از آگاهی و معارف دینی

2) داشتن سوابق دفاع از آرمان های اصیل انقلاب اسلامی و سوابق ارزشمند عملی در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی

3) توانایی در جهت ارتقای دینی و پرورش نسل دانشجو، مؤمن، انقلابی، متعهد، امیدوار با هویت اسلامی

4) التزام عملی به گسترش و تقویت ایمان، اعتقاد اسلامی، تهذیب و تزکیه نفس و افزایش باور عمومی نسبت به عقاید اسلامی و اعتلای روح معنویت و مکارم و فضایل اخلاقی

5) التزام به گسترش و تقویت برنامه های اسلامی شدن مراکز آموزش عالی و اعتقاد به بومی سازی علم در ساحت های متنوع آن.

خوشبختانه، بعد از شروع به کار دانشگاه بر مبنای اساسنامه، مجوز هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی مستقل برای تبدیل وضعیت مدرسان موجود و جذب جدید اخذ شد و اعضای حقیقی و حقوقی آن مشخص گردید و تاکنون، این هیأت، ده جلسه تشکیل داده است. رییس این هیأت هم، بر اساس آیین نامه ی مربوطه، رییس دانشگاه می باشد و یک دبیرخانه تشکیلاتی نیز، زیر نظر هیأت، انجام وظیفه می کند که مسؤولیت اداری و شکلی بر عهده آن است.

بنابراین، فلسفه وجودی هیأت اجرایی جذب دانشگاه فرهنگیان، بررسی نحوه و تطبیق شرایط متقاضیان جذب جدید، تبدیل وضعیت مدرسان موجود، بحث اعطای بورسیه تحصیلی و هم چنین متقاضیان ارتقای علمی  است.

•با توجه به آشنایی شما نسبت به پیشینه ی مراکز تربیت معلم، در کنار مسؤولیت ساماندهی در سال تأسیس دانشگاه و نیز تهیه ی برنامه ی سازمان سازی دانشگاه که یکی از آن ها، برنامه ی هیأت علمی بود و اجرای آن، بر اساس تصمیم سرپرست وقت دانشگاه، بر عهده ی شما گذاشته شده بود؛ پس از آن نیز، با نظر دکتر مهر محمدی، دبیری هیأت اجرایی جذب کماکان به شما واگذار گردید، لطفا اقدامات عملی که از ابتدا تاکنون پیرامون برنامه جذب هیأت علمی انجام شده را تشریح نموده و بفرمایید برنامه آینده ی هیأت اجرایی جذب چه خواهد بود؟

♦ همانطور که می دانید نه تنها ساختار علمی و تشکیلاتی مراکز تربیت معلم همانند ساختار علمی و تشکیلاتی دانشگاه ها نبود، بلکه مسیر ارتقاء علمی آن نیز متفاوت از دانشگاه ها بود، اما اساسنامه ی مراکز تربیت معلم، همانند سایر دانشگاه ها، مصوب شورای گسترش وزارت علوم بود.  

مسیر جذب و ارتقای علمی مدرسان مراکز تربیت معلم، مبتنی بر شیوه نامه ی تعیین صلاحیت علمی مدرسان بود که درسال  82  از سوی دفتر ارتقاء علمی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ گردید؛ این شیوه نامه طی سالهای 85، 86 و 88 اصلاح و بازنگری شد.

  خوشبختانه شیوه نامه ی مزبور با الگو گیری از آیین نامه ارتقاء قبلی تهیه شده بود و تقریبا بر اساس مواد 1،2،3 و 4 آیین نامه ارتقاء، جداول چهارگانه شیوه نامه پیش بینی لازم گردیده بود، لذا با توجه به بند 3 مصوبه ی هیأت امنا و بنا به تصمیم هیأت رییسه ی وقت و با عنایت به اینکه هنوز هیأت اجرایی جذب، به صورت قانونمند تشکیل نشده بود، شیوه نامه ی مذکور، بر اساس شاخص های آیین نامه ارتقاء جدید، بومی سازی شد و به تمامی پردیس ها، مراکز و مدرسان ذیربط ابلاغ شد و همکاران عزیز ما، این جداول چهارگانه را که بر اساس مدارکشان خواسته بودند، تکمیل کرده و بعد از خود ارزیابی و ارزیابی استانی به دبیرخانه ارسال نمودند و بعد از آن، از طریق دبیرخانه ارزیابی نهایی شد و حدود 650 نفر، امتیاز لازم را اخذ کردند.

همزمان با این اقدامات، دانشگاه توانست مجوز تشکیل هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی را از وزارت علوم و هیأت عالی جذب بگیرد که متأسفانه نه هیأت جذب و نه هیأت عالی و وزارت علوم، فراخوان داخلی و شاخص های بومی سازی شده را تأیید نکرد و تأکید شد که بر اساس آیین نامه ی ارتقای ابلاغی و از طریق فراخوان، موضوع هیأت علمی پیگیری شود و چون زمان فراخوان، بهمن 91 بود، تا این موعد، اقدام عملی برای هیأت علمی رسمی انجام نشد که بعد از اتمام مهلت فراخوان بهمن 91 که تا آخر اسفند طول کشید، کار اصلی هیأت و دبیرخانه شروع شد و حتی دلیل عمده ی راکد ماندن فراخوان آزاد شهریور 91، به خاطر موکول شدن امر تبدیل وضعیت مدرسان به فراخوان بهمن 91 بود.

با توجه به اینکه پرونده ی حدود 1200 نفر، بر اساس شاخص های فراخوان داخلی، بررسی شده بود و از این تعداد حدود 650 نفر امتیاز لازم را کسب نموده بودند، برای 300 نفر هیأت علمی داخلی بدون تأیید هیأت اجرایی جذب با اخذ تعهد محضری صادر شد؛ البته بیشترین وقت دبیرخانه را همین موضوع گرفت. بنابر این، در بهمن 91، فراخوان رسمی را از طریق سامانه مرکز جذب  انجام دادیم و خوشبختانه تمام مدرسان در این فراخوان ثبت نام کردند و از آن زمان، پرونده این عزیزان در مسیر بررسی صلاحیت های علمی و هم صلاحیت های عمومی قرار گرفته است، تا به حال بررسی صلاحیت عمومی 500 نفر تمام شده و حدود 20 نفر مشمول بند ز ماده 44 نهایی شده و به وزارت علوم ارسال شده است، بررسی ماده 3 حدود 106 نفر نهایی شده که به محض اخذ نتیجه ماده یک از معاونت فرهنگی، پرونده آنان قابل ارسال به وزارت علوم خواهد بود.

البته شایعاتی مبنی بر این که از کل مدرسان 30 یا 40 نفر امتیاز آورده اند، به هیچ وجه صحت ندارد، اولا، تاکنون بر اساس پرونده 47 صفحه ای که مختص تبدیل وضعیت بر مبنای آیین نامه ارتقا است، نزدیک به 400 پرونده به دبیرخانه رسیده است و با توجه به اینکه سیاست دانشگاه بر تعیین تکلیف سریع هیأت علمی داخلی تعلق گرفته، به این عزیزان اطلاع داده شد که در صورت تمایل پرونده خود را تکمیل و جهت بررسی، به دبیرخانه ارسال نمایند که از تعداد 315 نفر هیأت علمی داخلی، 240 پرونده به دبیرخانه واصل شد و از این تعداد 106 نفر، امتیاز لازم را از ماده 3 کسب نمودند، برای بقیه هم دوباره فرصت داده شد که هر گونه مدارک جدید و یا اعتراضی دارند، به دبیرخانه اعلام نمایند تا بررسی مجدد انجام شود و در صورتی که تمایل نداشته باشند، بر اساس تعهد محضری به وضعیت سابق مدرسی برمی گردند.

•در مجموع چه موانع و مشکلاتی در مسیر تبدیل وضعیت مدرسان وجود دارد؟

♦ مسیر هیأت علمی شدن در تمام دانشگاه ها مسیری طولانی و زمان بر است و حتی در برخی از دانشگاه ها، به سه سال هم می انجامد، نگرانی مدرسان ما این است که بر اساس آیین نامه ارتقاء، امتیاز کسب ننمایند و یا به دلیل سنوات خدمتی بالاتر، واجد شرایط نشوند.

در خصوص بند یک ماده 3 آیین نامه که مربوط به امتیاز آوری در تولید مقالات علمی، پژوهشی است، تنها بند وِتویی، مربوط به داشتن یک مقاله ی علمی، پژوهشی است که در این خصوص الزامی بر isi  بودن مقاله وجود ندارد.

خوشبختانه با راهنمایی دکتر مهرمحمدی، برای اینکه بتوانیم تنگنای موجود را حل نماییم، پیشنهاد الحاق شاخص هایی را به بندهایی از مواد 1، 2 و 3 آیین نامه ارتقاء دادیم که اگر از سوی هیأت عالی جذب ابلاغ شود، تقریبا تنگناهای قانونی موجود نیز، مرتفع می شود.

البته مشکل قانونی فراروی تبدیل وضعیت مدرسان، داشتن سنوات خدمتی بالاتر از سقف مجاز تبدیل وضعیت بر اساس آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی است که به دلیل اعتقادی که در دانشگاه، مبنی بر حفظ تجربه به خصوص دانش تجربی مدرسان و احترام پیشکسوتان مراکز تربیت معلم سابق وجود دارد، نشست های مختلف با مسؤولان مرتبط در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده و در نشست مشترک هیأت اجرایی جذب با هیأت مرکزی، این خواسته دانشگاه، مورد توجه قرار گرفت و مقرر گردید که دانشگاه در خصوص مرتفع نمودن تنگناهای قانونی، نحوه ی محاسبه ی سنوات خدمتی و اعطای پایه های علمی - خدمتی، پیش نویسی تهیه نماید که این پیش نویس تهیه شد و در نهمین جلسه مشترک هیأت جذب دانشگاه با رییس و اعضای دبیرخانه هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه های شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی و به تصویب رسید و مقرر گردید که بعداز ابلاغ آن، ازسوی هیأت عالی اجرا شود که اگر این مصوبه به دانشگاه ابلاغ گردد، تقریبا تنگناهای اصلی مرتفع می شود.

در این پیشنهادها، برای حل مشکل سنوات خدمتی بالاتر از 20 سال مقرر شده، سوابق موظفی مدرسان در مراکز تربیت معلم، به سقف مجاز آیین نامه اضافه شود، برای مثال همکاری که 10 سال در مراکز تربیت معلم، حضور موظف داشته، نصف آن به سقف مجاز اضافه شود و یا اگر در مراکز تربیت معلم (کاردانی) تحصیل نموده و یا از طریق تعهد دبیری آموزش و پرورش (کارشناسی) ، به تحصیل اشتغال داشته، دو سال برای تحصیل کاردانی و چهار سال برای تحصیل کارشناسی لحاظ شود. همچنین مأموریت تحصیلی تمام وقت و نیمه وقت و سوابق ایثارگری و نخبه بودن نیز، از شرایط پیشنهادی دیگر می باشد.

•با توجه به این که اکثر همکارانی که هیأت علمی می شوند کاهش حقوق پیدا می کنند و این امر، تا کنون، مانع بزرگی برای مدرسان با سوابق بیشتر، برای درخواست هیأت علمی شدن گردیده، آیا در این زمینه تدبیری اندیشیده شده است؟

♦ اجازه می خواهم که برای پاسخگویی به این پرسش، نگاهی به واقعیت موجود گذشته داشته باشیم، همکاران عزیز مستحضرند که نظام پرداخت حقوق پرسنلی مدرسان قبل از دانشگاه، همانند دبیران آموزش و پرورش، بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری بود و در سال های اخیر که به مجتمع پیامبر اعظم (ص) ارتقا یافته بود، مبلغی به عنوان حق جذب هیأت امنا، اضافه شده بود، با این وجود در عمل، بین دریافتی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با دریافتی مدرسان مراکز تربیت معلم، یک شکاف بزرگ پرداختی وجود داشت و این موضوع، همیشه موجب رنجش همکاران بود که چرا این قدر فاصله دریافتی وجود دارد و به همین خاطر، به محض اینکه افراد امکان انتقال از آموزش و پرورش را پیدا می کردند، خود را به دانشگاه ها منتقل می نمودند و این احساس، در دبیران شاغل در مدارس، به مراتب بالاتر بود.

بعد از تصویب دانشگاه و بر اساس مصوبه ی هیأت امنا، با اجرای آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی، این شکاف دریافتی جبران شد، به طوری که شاهد افزایش صددرصدی و بعضا بالاتر شدیم و شاید انگیزه ی مالی برای هیأت علمی شدن از بین رفت و اکنون نظام پرداخت این دانشگاه، در مقایسه با سایر دانشگاه ها بالاتر است؛ زیرا دانشگاه های دیگر، آخرین آیین نامه ی ابلاغی را اجرا نکردند، ولی این دانشگاه اجرا نموده است.

 بر این اساس، دریافتی یک فوق لیسانس یا دکتری دانشگاه، در مقایسه با آموزش و پرورش، صددرصد بالاتر می باشد، لذا چون پرداخت حقوق اعضای هیأت علمی این دانشگاه، بر اساس آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی سایر دانشگاه ها انجام می شود، خیلی تفاوت حقوقی میان آنان مشاهده نمی گردد.

همچنین، بر اساس آیین نامه ی استخدامی اعضای هیأت علمی، امر تبدیل وضعیت از آیین نامه ی استخدامی اعضای غیر هیأت علمی به هیأت علمی به صورت رسمی،آزمایشی انجام می شود و همه بر این اساس، در پایه یک قرار می گیرند؛ این در حالی بوده که در تبدیل وضعیت از قانون مدیریت خدمات کشوری به آیین نامه اعضای غیر هیأت علمی رسمی، قطعی، تمامی پایه های سنواتی همکاران حفظ شد و لذا ما شاهد افزایش دریافتی بودیم، اما قرار گرفتن در مرتبه علمی استادیار و مربی پایه یک، به دلیل عدم امکان اعطای تمام پایه های خدمتی، موجب کاهش دریافتی گردید که بر اساس سیاست حمایتی مدیریت دانشگاه، برای جبران آن و رفع تنگناهای قانونی، در پیشنهادات جدید به هیأت عالی و هیأت امنا مقرر شد بخشی از کاهش حقوق با اعطای پایه های مجاز و سنوات حضور در مراکز تربیت معلم جبران شود، هر چند اگر یک نفر دبیر شاغل در آموزش و پرورش بخواهد تبدیل وضعیت به هیأت علمی با مدرک فوق لیسانس یا دکتری تخصصی بشود، نه تنها کاهش حقوق نخواهد داشت، بلکه با افزایش صد درصدی حقوق حتی در پایه یک خواهد بود.

•شما چه پیشنهادی به مدرسانی که هنوز هیأت علمی نشده اند، می دهید تا فرآیند تبدیل وضعیتشان سرعت گیرد و آیا بعد از تأسیس دانشگاه، فرآیندی به نام جذب مدرس جدید خواهیم داشت؟

♦ مدرس به لحاظ قانونی به کسی گفته می شود که در مراکز تربیت معلم سابق بر اساس شیوه نامه ی تعیین صلاحیت مدرسان، دارای گواهی صلاحیت تدریس بوده یا دارای حکم کارگزینی مدرسی  و یا دبیر شاغل در مراکز تربیت معلم  تا تاریخ 24/4/91 باشد، این ها مدرسان مراکز تربیت معلم محسوب می شوند و تبدیل وضعیت آنان، بر اساس مصوبه ی هیأت امنا، بعداز طی مسیر قانونی انجام می شود و تعداد واقعی آنها کمتر از 800 نفر می باشد؛ دانشگاه معتقد است از این افراد تا جایی که مقدور است، به عنوان هیأت علمی بهره مند شود و اگر به هر دلیلی نتوانستند تبدیل وضعیت شوند، به عنوان مدرس، مثل گذشته از وجود آنان استفاده گردد؛ زیرا صلاحیت قبلی مدرسی جز حقوق اکتسابی آنان می باشد و لذا در رسته آموزشی و فرهنگی باقی می مانند.

بنابر این تسریع در فرآیند هیأت علمی شدن، بخشی؛ مربوط به تلاش خود همکاران است و بخشی؛ بستگی به همراهی مسؤولان مربوطه در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد که از این طریق مشکل مدرسان در موضوع سنوات خدمتی بالاتر را مرتفع نمایند؛ در این خصوص، به همت سرپرست محترم دانشگاه، پیش نویس پیشنهادی بعد از تصویب در نشست مشترک با رییس هیأت عالی جذب، به دبیرخانه هیات عالی ارسال گردیده که امید داریم، پس از ابلاغ آن، مشکل نود درصد متقاضیان حل بشود.

بدیهی است بعد از تصویب رسمی دانشگاه، به لحاظ قانونی، جذب مدرس جدید به معنی قبلی، برابر شیوه نامه ی تعیین صلاحیت مدرسان وجود نخواهد داشت و هرگونه جذب برای تدریس موظف، صرفا از طریق فراخوان و طی مسیر از هیأت اجرایی جذب اعضای هیأت علمی صورت خواهد گرفت. 

• آیا از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان مدرسی با مشکلی مواجه نخواهد شد؟

♦ خیر؛ اظهار نظر وزارت علوم، ناظر به هیأت علمی شدن است و بر اساس بند ب ماده بیست قانون برنامه پنجم درخصوص مسائل اداری و استخدامی دانشگاه ها، تابع تصمیمات هیأت امنا می باشند. بر مبنای اصول کلی حقوقی و قوانین بالادستی عنوان مدرسی، جایگاهی است که بر اساس قوانین سابق، فرد کسب کرده و جز حقوق اکتسابی وی، محسوب می شود. بنابراین، درصورتی که نتوان فرد را در مراتب علمی جدید ساماندهی کرد، در وضع سابق با کسب مجوز از هیأت امنا و یا سایر مراجع ذیصلاح باقی می مانند.

• برای متقاضیان خارج از آموزش و پرورش، دبیرخانه جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، چه تدابیری اندیشیده است؟

♦ در خصوص جذب جدید، چه از آموزش و پرورش و چه متقاضی آزاد، در قالب فراخوان جذب جدید، بر اساس آیین نامه های ابلاغی که در تمام دانشگاه ها رعایت می شود، این کار صورت می پذیرد و ملاک عمل، از طریق شرکت در فراخوان است. فراخوان همه ساله در دو نوبت شهریور و بهمن ماه، برگزار می شود که احتمال دارد وزارت علوم زمان شهریور را، برای اردیبهشت ماه تغییر دهد، اما هنوز ابلاغ نشده است.

  باید اضافه کنم، میزان نیاز آموزشی بر اساس رشته های تحصیلی موجود و دارای مجوز که در پردیس ها و مراکز آموزش عالی داریم تولید می شود، ما هم اکنون در دوره کارشناسی پیوسته، 16 رشته و در کارشناسی ناپیوسته، 14 رشته مصوب داریم و لذا فراخوان بر مبنای نیازهای آموزشی تولید می شود و سپس در سامانه جذب وزارت علوم قرار می گیرد.

•در برخی نظرات مخاطبان در پورتال سازمان مرکزی، همکاران فرهنگی گلایه داشتند که چرا با داشتن مدرک دکتری تخصصی، ما را در دانشگاه فرهنگیان جذب نمی کنید؟

♦ حتما به اطلاع این همکاران عزیز و نیز متقاضیان آزاد برسانید که چگونه دانشگاه را در برخی نظرات به عدم رعایت عدالت متهم می نمایند. می دانید شاید بالای 1400 نفر دارای مدرک دکتری تخصصی  در آموزش و پرورش با گستره ی کشوری وجود دارند که این ها خواهان آنند که بصورت هیأت علمی به  دانشگاه فرهنگیان منتقل شوند. در این راستا، خیلی از عزیران شایسته است که بدانند:

 اولا؛ خیلی از اینها رشته هایشان مورد نیاز دانشگاه نیست، بنابر این وقتی در یک پردیس یا یک مرکز، واحدی از آن رشته تحصیلی متقاضی را هم نداریم، چگونه می توانیم آن فرد را که نیازی به رشته ی او نداریم جذب کنیم؟ این درحالی است که برای اختصاص یک ردیف هیأت علمی، حداقل باید 12 واحد در رشته مربوطه، واحد درسی وجود داشته باشد.

 ثانیا؛ تعداد نیازهای آموزشی دانشگاه از طریق معاونت آموزشی، در اختیار دبیرخانه جذب و سپس در سامانه جذب قرار می گیرد. متقاضیانی که دارای مدرک دکتری تخصصی هستند، از این طریق مراجعه و ثبت نام می نمایند؛ به عنوان مثال سال گذشته، نیاز به رشته شیمی ما، در کل کشور، 18 نفر  بود که در فراخوان مر بوطه، بیش از 200نفر شرکت کردند که بالای 60 نفر فرهنگی بودند، اما طبیعی است که ما فقط 18 نفر را می توانستیم جذب کنیم.

 ثالثا؛ به لحاظ قانونی، تنها مسیر جذب از طریق فراخوان و بر اساس آیین نامه ارتقاء صورت می گیرد؛ در واقع، جذب هیأت علمی، به غیر از مسیر قانونی، خارج از اختیارات دانشگاه می باشد؛ پس همکارانی که تمایل به جذب دارند، باید از طریق همین فرآیند  قانونی جذب، اقدام نمایند و هیچ کس نمی تواند خارج از این فرآیند، کاری کند.

آن هایی که جذب جدید هستند، در قالب پیمانی جذب می شوند و طبیعتا شرایط سنی آنها متفاوت از تبدیل وضعیتی ها است. ما در فراخوان های سال گذشته برای نیروهای آزاد با مدرک دکتری تخصصی و حداکثر سن 35 سال و برای همکاران شاغل در آموزش و پرورش، با مدرک دکتری تخصصی و حداکثر 45 سال شرایط قرار دادیم، اما جذب جدید، بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و شرایط ویژه ای که مصوب هیات عالی جذب است، مورد بررسی قرار می گیرد و میزان جذب هم، بر اساس نیازهای آموزشی دانشگاه صورت می پذیرد.

اما در خصوص اعمال عدالت، باید بگوییم این دانشگاه، یک دانشگاه ماموریت گرا و تربیت محور است که علاوه بر شرایط عمومی و علمی، دارای شرایط خاص 5 گانه ی پیش گفته می باشد و در کنار تسلط و توانمندی  تخصصی و علمی مدرسان، میزان دانش حرفه ای و تسلط مهارتی و همچنین، تجربه ی تدریس موفق در کلاس های واقعی درس، امری لازم و ضروری است، بنابر این، بر اساس حکم عقل و منطق علمی، ترجیح برتر در شرایط مساوی، امری بدیهی است.

دانشگاه، بر اساس اهداف، نیازها و منافع تعلیم و تربیت تصمیم می گیرد و نه بر اساس نیاز و منافع شخصی متقاضیان، بنابر این، اولویت  دادن در شرایط مساوی با نیروهای آموزش و پرورش، عین عدالت و منطبق بر موازین علمی است.

•آیا برای کارشناسان و مدرسانی که غیر هیأت علمی هستند، ملاک ارزیابی خاصی در نظر می گیرید و چگونه ارتقاء خواهند یافت؟

♦ این بستگی به برنامه دانشگاه دارد. بحث توانمند سازی، ارتقاء علمی، همه اینها، در حوزه سیاست گذاری مدیریتی می باشد. هیأت اجرایی جذب در موضوع، بورس تحصیلی، تبدیل وضعیت و در جذب جدید و بر اساس آیین نامه ی مربوطه فعالیت می کند و حتی ارتقاء علمی اعضای هیأت علمی بعد از تبدیل وضعیت، از طریق هیأت ممیزه صورت می پذیرد که فعلا در دانشگاه ایجاد نشده است و تا جایی که من خبر دارم در برنامه های آینده ی دانشگاه قرار دارد.

• خیلی از کاربران پورتال، پرسیده اند که ما ثبت نام کرده ایم، ولی تا به حال از ما دعوت نشده است، علت چیست؟

♦ تا به حال سه مرحله فراخوان داشتیم، ثبت نام های فراخوان شهریور 91 اکثرا در فراخوان بهمن هم شرکت کرده اند؛ به آن هایی که حائز شرایط  اولیه نبوده اند، اطلاع رسانی شده و برای برخی واجدین شرایط، صلاحیت های علمی و عمومی بررسی هایی صورت گرفته و صلاحیت افراد باقی مانده، در حال بررسی می باشد. آن هایی که جذب جدید هستند، طبیعتا بعد از تصویب هیأت اجرایی جذب دانشگاه، هیأت مرکزی جذب باید به ما جواب بدهد.

 فراحوان بهمن ماه، دو بخش داشته است؛ بخش اول، با اولویت اساسی نسبت به تبدیل وضعیت مدرسان بوده که تقریبا تکلیف مشخص شده است؛ چون دانشگاه نمی خواهد آن هایی که شرایط سنی یا سنوات خدمتی بالاتری دارند، از چرخه خارج شوند، به دنبال آن هستیم که مشکلات و تنگناهای آیین نامه ای را حل کنیم و لذا عدم تعیین تکلیف قطعی تاکنون، به خاطر این بوده که دانشگاه نخواسته آن ها از چرخه هیأت علمی خارج شوند.

 بخش دوم، در خصوص فراخوان شهریور 92، مراحل قانونی اش در حال انجام است. از حدود 5000 هزار متقاضی  فراخوان ها، بیش از 1000 نفر تعیین تکلیف شده اند که اصلا شرایط اولیه را نداشتند و برخی از این ها، اولویت اولشان دانشگاه فرهنگیان نبوده، طبعا آن ها که اولویت اولشان، این دانشگاه بوده، در اولویت بررسی قرار گرفته اند و ما تا مهلت قانونی امیدواریم بتوانیم این فرآیند را تمام کنیم و تا آخر بهمن 92، تبدیل وضعیت ها به اتمام برسد و برای جذب های جدید هم اولویت بندی کرده ایم.

• برای کسانی که فوق لیسانس دارند ولی مدرس نیستند، مثلا در آزمایشگاه ها مشغول به کار هستند، چه تمهیدی اندیشیده اید؟

♦ جذب جدید فعلا فقط با مدرک دکتری تخصصی است. مگر آنکه سیاست دانشگاه تغییر پیدا کند، اما فوق لیسانس های پردیس ها و مراکز که مدرس نیستند، اگر رشته  تحصیلی آنها مورد نیاز بود و سیاست دانشگاه بر تبدیل وضعیت با مدرک فوق لیسانس باشد، در فراخوان شرکت می کنند و بر اساس آیین نامه ارتقاء و آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی، تبدیل وضعیت می شوند.

•  در پایان اگر نکته ای باقی مانده، بفرمایید:

♦ از شما و همکارانتان، بابت اطلاع رسانی که انجام می دهید، تشکر می کنم. هیأت اجرایی جذب، به دنبال آن است که هم در تبدیل وضعیت، اصل عدالت و انصاف رعایت شود و هم در جذب جدید، بهره مندی از تجارب پیش کسوتان را عین عدالت می دانیم و به همان اندازه  هم، در جذب جدید به جهت شرایط ویژه دانشگاه، به دنبال جذب بهترین ها هستیم و سعی مان این است که هرم هیأت علمی دانشگاه، با جذب نیروهای جوان و متخصص با شاخص های علمی قوی و با بها دادن به تجربه ها در یک هرم منطقی قرار گیرد، چرا که این دانشگاه متمایز از سایر دانشگاه ها است و به فرموده ی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، "اینجا شخصیت معلمین ساخته می شود"، ساخت انسان در این دانشگاه اتفاق می افتد و دانشجو معلمان این دانشگاه قرار است در آینده، خودشان انسان تربیت کنند و براساس مبانی دینی، انسان، بزرگترین سرمایه ی جهان است و چون گوهری است که ارزش آن به پردازش آن بستگی دارد و این پردازش، توسط معلم انجام می شود، بنابر این نظام، برای این ها سرمایه گذاری می کند، حقوق دریافت می کنند، تعهد خدمتی دارند؛ همه این ها، حاکی از آن است که رسالت دانشگاه فرهنگیان، یک رسالت سنگین است، یک رسالت انسان سازی است که باید هم در سیستم داخلی به آرایش درونی که رهبر انقلاب تأکید داشتند، بپردازیم و هم مسؤولان بلند پایه و مرتبط، همکاری و همراهی جدی با دانشگاه داشته باشند تا اهداف متعالی تربیت معلم محقق شود.