دوره فرهنگی مهارت آموزان؛ ترویج نگاه " معلم به مثابه مربی"
در راستای برگزاری دوره فرهنگی ویژه مهارت آموزان مشمول ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جزئیات و ویژگی های آن تشریح شد.
دوره فرهنگی مهارت آموزان با عنوان " ارتقاء نقش تربیتی معلم" در بازه زمانی 11 تا 20 مرداد به میزبانی 7 استان بصورت تفکیکی(خواهران و بردران)، پس از طی دوره یکساله و گذراندن 34 واحد به منظور تامین بخشی از جنبه های فرهنگی از طریق معاونت فرهنگی دانشگاه اجرا می شود.
این دوره در 2مرحله حضوری و غیر حضوری با هدف انگیزه بخشی و مسئله آفرینی، ایجاد دغدغه و حساسیت در مهارت آموزان در مواجه با مسائل تربیتی و اجتماعی نسل جوان؛ برنامه ریزی شده است.
به همین منظور دوره سه روزه حضوری به منظور تبیین نقش و جایگاه تربیتی و اجتماعی معلم به مثابه مربی به لحاظ نظری و مصداقی در چگونگی تحقق نقش موثر در کلاس، مدرسه، فعالیت های پرورشی و در ارتباط با سایر نهاد های تربیتی به صورت کارگاهی و هم اندیشی با اساتید صاحب نظر برگزار خواهد شد که در پایان این بخش مهارت آموزان موظفند گزارشی مکتوب از دریافت و برداشت های خود از مباحث دوره در دو محور انتخابی ارائه دهند.
در ادامه در مرحله دوم ( غیر حضوری) طی دو بخش مهارت آموزان به مصاحبه با عوامل اجرایی مدرسه و آموزگاران مجرب و نیز بازدید از مراکز مختلف تربیتی استان و آموزش و پرورش مانند کانون ها، اردو ها، مراکز مشاوره و پرورشی ...بر اساس مسائل مهم مطرح شده در مرحله اول پرداخته و تجربه و تحلیل خود را پیرامون مصاحبه ها و گزارشی روایت پژوهی در خصوص بازدید ها مطابق قالب گزارشی مشخص شده تنظیم و ارسال می کنند.
همچنین مهارت آموزان می بایست پس از توصیف تحلیلی و ارائه نتیجه گیری نقشه راه خود را در ارتباط با مسائل تربیتی و اجتماعی جامعه محلی و چگونگی ایفاء نقش موثر در پیشگیری و مواجه با آن بیان کنند.
در پایان؛ حضور در دوره و گزارش های ارائه شده، توسط اساتید متخصص مورد بازنگری و ارزشیابی به آنها تعلق خواهد گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه طی مصاحبه ای در همین راستا هدف از برگزاری این دوره ها را اصلاح نگرش و برجسته سازی مسائل و پدیده های پیش رو، ایجاد حس مسئولیت در ایفاء نقش تربیتی و حضور فعال در شکل گیری شخصیت دانش آموزان دانست.
وی هدف از برگزاری دوره های فرهنگی را در 7 محور؛ آشنایی با منش معلمی و باید ها و نباید ها، فلسفه فعالیت های پرورشی و فرهنگی در مدارس و اهمیت آن، فرایند جامعه پذیری معلمان برای نقش فعال در حل و فصل بحران ها، درک ابعاد و آثار آسیب های اجتماعی، دریافت نقش بهبود و تخریب شرایط خانواده، رسانه و عوامل موثر در تربیت برای مهارت آموزان، چگونگی تلفیق آموزش ارزش ها در آموزش درسی و چگونگی مواجه معلم با پدیده هایی مانند آتش سوزی و زلزله برشمرد.
دکتر صادق زاده با بیان اینکه 200 امتیاز از مجموع امتیاز آزمون صلاحیت حرفه ای پایان دوره مربوط به عملکرد در دوره فرهنگی است تصریح کرد: 80امتیاز مربوط به حضور فعال و ارائه گزارش در مرحله اول و 120 امتیاز دیگر به مرحله دوم و تدوین گزارش های مربوطه تعلق می گیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی از اجرای دوره براساس ارائه بخشنامه کلیات و اصول برگزاری از سوی سازمان مرکزی و تبیین جزئیات آن متناسب با استان ها به صورت نیمه متمرکز خبر داد و ابراز امیدواری کرد: زمینه های لازم برای ایفاء این نقش در مدارس و اجتماع فراهم شود و مهارت آموزان پس از این دوره با نگاه دیگری از معلمی به مثابه مربی روبرو شوند و به عنوان کلید سند تحول این ارتباط را ادامه دهند.
وی با اشاره به حضور قریب به 3 هزار و 223مهارت آموز در دوره فرهنگی گفت: اساتید این حوزه در دو سطح ملی و نام آور مانند استاد صافی با سابقه 50 سال تدریس و نیز صاحبنظران و معلمان برجسته در محور های اصلی از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های دیگر انتخاب می شوند.
شایان ذکر است 7 استان تهران، مازندران، اصفهان، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان غربی با توجه به پراکندگی جغرافیایی میزبان برگزاری این دوره ها هستند.
همچنین در پایان دوره برترین گزارش های ارائه شده چاپ و امتیاز ویژه ای به آنها تعلق خواهد گرفت.