سرپرست دانشگاه فرهنگیان در افتتاحیه برنامه ویژه مهارت آموزان خواهر ماده 28 استان تهران:
آموزشی ماندگار است که در مخاطب تغییر و تکان هویتی ایجاد کند
به گزارش روابط عمومی مدیریت امورپردیس های استان تهران، دکتر محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در افتتاحیه برنامه فرهنگی ارتقاء نقش تربیتی و اجتماعی معلم ویژه مهارت آموزان دختر ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان تهران که از صبح یک شنبه 17 مرداد در پردیس نسیبه تهران آغاز شد، حرفه معلمی را فرصتی از جانب خداوند برشمرد و خطاب به مهارت آموزان، اظهار کرد: امید است شما با برخورداری از شایستگی و کفایت های لازم، نماینده معلمانِ مورد انتظار نظام اسلامی در دستگاه تعلیم و تربیت کشور باشید.
وی با بیان این پرسش که چگونه معلم می تواند از یک تعلیم دهنده صرف به یک تربیت کننده تبدیل شود گفت: تربیت کننده معلمی است که تاثیرات عمیق، پایدار، درونی و ماندگار تر در وجود مخاطب خود یعنی متربی می گذارد در صورتی که معلمِ صرفا تعلیم دهنده، تاثیرش سطحی و گذرا است.
دکتر مهر محمدی با اشاره به "معلم به مثابه مربی" به عنوان مضمونی مهم، مولد و موثر؛ افزود: انتظار ما از معلمان به عنوان عاملان تحول و تعالی می تواند در همین مضمون خلاصه شود و عصاره آن همین است. کنش های معلمان بایستی به گونه ای طراحی شود که تاثیرات تربیتی بر مخاطبان بگذارد.
وی تاثیرات تربیتی را عبارت از اثر درونی، عمیق و ماندگار بر هویت مخاطبان دانست و تصریح کرد: معلمان باید در کنش های آموزشی خود در هر عرصه ای از ساحت های آموزشی مانند علمی، اخلاقی، تربیت بدنی... رخنه ی هویتی در مخاطب را هدف قرار دهند و در سایه آموزش، در مخاطب تغییر و تکانی هویتی ایجاد کنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه آموزش زمانی موثر است که پالسی هویتی به فرد وارد کند و شخصیتی متفاوت برای او رقم بزند گفت: اگر فرد احساس کند که تجربه و آموزشِ دریافت شده، از او عنصر و موجودی متفاوت نسبت به زمانِ پیش از دریافت تجربه و تعامل ساخته و تغییراتی در او ایجاد کرده، نشان می دهد که کارِتربیتی صورت گرفته است.
وی کارِ معلمی را مساوی کار تربیتی و آن را هم برابر با کار هویتی برشمرد و ادامه داد: باید این اصل برای تمام حوزه های یادگیری برقرار باشد و اگر نباشد معلم به مثابه مربی عمل نکرده و نتوانسته است شخصیت و شاکله ای که باید متربی از آن برخوردار باشد را در سایه تعاملات شکل دهد و تعاملات صورت گرفته زودگذر و با اثری فرار و از بین رونده است.
دکتر مهر محمدی، دانشگاه فرهنگیان را منادی تحول و تربیت به دست دانش آموختگان خود دانست و خطاب به مهارت آموزان ماده 28 افزود: باید چرخه معیوب و ناکارآمد یادگیری و تربیت به دست شما و دانشجو معلمان اصلاح شود.
وی با اشاره به کاستی ها و نگرانی از خلل هایی که ممکن است اولین ورودی های این شیوه تجربه کرده باشند ابراز امیدواری کرد: با توجه به فرصتی که برای بر تن کردن ردای معلمی در اختیار شما قرار داده شده با انگیزه های درونی و داشته های خود این کاستی ها را جبران و معلمانی از جنس آنچه باید و شایسته است باشید.