اولین جلسه ی کارگروه تدوین شرح خدمات طرح توسعه کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت معلمین مبتنی بر فناوری اطلاعات
اولین جلسه ی کار گروه تدوین شرح خدمات طرح توسعه کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت معلمین، مبتنی بر فناوری اطلاعات، شنبه، 25/8/92، با حضور مسؤولین دانشگاه فرهنگیان و نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات، برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر مهرمحمدی، ضمن خیرمقدم به اعضای جلسه و اشاره به نشست مشترک دانشگاه فرهنگیان و سازمان فناوری اطلاعات، به بیان مطالبی پیرامون اهداف کلی این کارگروه پرداخته و اظهار امیدواری کرد: با همکاری این سازمان، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با نگرش های تازه تعلیم و تربیت به روز شوند و نگاهی متفاوت از نگاه های سنتی در امر آموزش و تدریس در آنها ایجاد گردد.
وی افزود: به کارگیری IT در دانشگاه فرهنگیان، ابعاد بسیار گسترده ای دارد و افزایش سواد فناوری اطلاعات دانشجو معلمان (IT Literacy)که هدف اصلی این کارگروه می باشد موجب انتقال فرهنگ و دانش IT از مبدأ "دانشگاه فرهنگیان" به کل بدنه نظام آموزش و پرورش کشور می گردد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، افزایش شایستگی های دانشجو معلمان در حوزه IT را دارای ابعاد دانش و نگرش، محتوایی، روش و ابزار دانست و گفت: توسط معاونت آموزشی دانشگاه و با تلفیق در برنامه درسی دانشجو معلمین به عنوان یک صلاحیت عمومی قابل احصا می باشد.
وی، به چارچوب یونسکو در زمینه آموزش ICT به معلمان و لزوم تدوین چارچوب آموزشی با بهره گیری از تجارب پیشین در سطح جهان اشاره کرده و ابراز امیدواری کرد: دانشگاه فرهنگیان با استقبال از فرصت به وجود آمده در خلال این همکاری، بتواند نیروهایی را وارد بدنه آموزش و پرورش کشور کند که کانون توسعه IT در این زمینه باشند. در این راستا تشکیل گروه فناوری اطلاعات، به عنوان گروه پشتیبان در دانشگاه فرهنگیان با بهره گیری از نیروی انسانی صاحبنظر و متخصص در زمینه تعلیم و تربیت و فناوری اطلاعات و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای پوشش کلیه دانشجو معلمان فعلی و آینده از اولویت های اجرای کار می باشد.
مهندس محب علی، نماینده سازمان فناوری اطلاعات نیز، در ادامه به نهضت سواد دیجیتالی ( Digital literacy) و مشارکت وزارت فناوری اطلاعات در افزایش سطح سواد دیجیتالی خصوصاً در حوزه آموزش و پرورش اشاره نموده و در ادامه افزود: با نگاه فشاری (Push) و الزام مدارس در به کارگیری فناوری و تجهیز مدارس از دیدگاه سخت افزاری و نرم افزاری نمی توان به اثربخشی مطلوب دست یافت، چرا که در این دیدگاه معلم، به عنوان محور توسعه IT در نظام آموزش و پرورش نادیده گرفته می شود، با نگاه انگیزشی و پیشرانی (Pull) و محور قرار دادن معلم جهت تزریق این دیدگاه در بدنه آموزش و پرورش، می توان به خوبی به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.
وی، در ادامه با انتقاد از عدم اطلاع رسانی و تمرکز کم بر فرهنگ سازی پیرامون این حوزه در آموزش و پرورش، به ساخت هشت هزار LO آموزشی اشاره نمود که به علت عدم آگاهی رسانی مناسب به مدارس، استفاده از آن، در سطح مطلوب نبوده است.
در ادامه، سایر کارشناسان و صاحب نظران حاضر در جلسه، به بحث و تبادل نظر درباره اهداف و نقشه راه کارگروه برای نیل به مقصد مورد نظر پرداختند.
اهم مباحث طرح شده به شرح ذیل می باشد:
- استفاده از فرصت شبکه ملی رشد برای در دسترس قرار دادن محتوا های تولید شده، افزایش مشارکت دانشجو معلمان در این شبکه، شخصی سازی امکانات شبکه برای دانش آموزان و تعریف کلاس های ترکیبی (Blended)، تکمیل محتوا و پایش میزان مؤثر بودن محتوا توسط ابزارهایی مانند کارنامه، نظر سنجی و ...
- تدوین استراتژی کارگروه با نگاه موج سوم که شخصی سازی و تلفیق برنامه های آموزشی IT با سایر برنامه های زندگی کاربران را در رأس قرار می دهد و اینکه در اجرای پروژه مدل سازی مفهومی مناسب و ایجاد تعهد در زمینه تولید و انتقال دانش، دانشجو معلمان در رأس دیده شود.
- استفاده از مطالعات تطبیقی در زمینه مقایسه آموزش و پروش کشورهای مختلف در زمینه کاربست IT به طوری که یکی از اجزای زندگی کاربران گردد و شایستگی IT با سایر شایستگی های آنها در تعامل باشد. "تدوین نقشه راه کارگروه به منظور کاربست تکنولوژی در زندگی دانشجو معلمان و مدل سازی در این زمینه و حرکت در مسیر مدل ارائه شده".
- اشاره به عدم آشنایی معلمان به زبان انگلیسی و در نتیجه بی بهره ماندن از محتوای آموزشی تولید شده در سطح سایر کشورها و در دستور کار قراردادن آموزش زبان انگلیسی در اهداف کار کارگروه مذکور.
- ایجاد پست های مرتبط با IT در پردیس های دانشگاه و ارائه آموزش های ابزاری و تکنیکی لازم در راستای توانمند سازی کارکنان مربوطه برای به کارگیری و توسعه ی مراکز هوشمند.
- ایجاد نگرش سیستمی در ارائه آموزش ها به دانشجو معلمان و درگیر نمودن سایر ارگان های آموزش و پرورش در زمینه کاربست آموزش ها در زندگی حرفه ای معلمان و تخصصی سازی محتوای آموزشی بر مبنای رشته تحصیلی گروه های مختلف تحصیلی.
- لحاظ کردن دوره های آموزشی گذرانده شده و شایستگی های فنی اخذ شده در شیوه نامه های ارتقاء معلمان و فرهنگیان.
- استفاده از ظرفیت های گروه های تولید محتوا در ادارات کل آموزش و پرورش استان ها.
- استفاده از نتایج تحقیق و پژوهش های انجام شده در زمینه افزایش اثر گذاری و مقبولیت معلمان و ارتباط این مقوله با سطح بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی معلمان و والدین، تأکید بر افزایش مقبولیت معلمان نزد دانش آموزان و برنامه ریزی در راستای افزایش شأن و منزلت اجتماعی معلمان با بهره گیری از تکنولوژی و فناوری اطلاعات.
شایان ذکراست، تشکیل گروه فناوری اطلاعات در دانشگاه فرهنگیان و تدوین چارچوب اصلی افزایش سواد فناوری اطلاعات دانشجو معلمان این دانشگاه، از مصوبات اولین جلسه ی کارگروه تدوین شرح خدمات طرح توسعه کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت معلمین مبتنی بر فناوری اطلاعات بود.