دکتر ساکی در یازدهمین نشست علمی – تخصصی:
باز اندیشی در عمل، کلید توسعه حرفه ای معلم است
یازدهمین نشست علمی – تخصصی با عنوان روایت نگاری تاملی در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
دکتر ساکی در این نشست، بازاندیشی در عمل حرفه ای را نقطه مشترک پژوهش های معلم محور ( درس پژوهی، اقدام پژوهی و روایت پژوهی ) دانست که به وسیله آن توسعه حرفه ای معلم اتفاق می افتد. وی رویکرد کلان معلم پژوهنده را ناظر بر نیاز معلمان به تولید علم بومی مورد نیاز معرفی نمود که طی آن معلمان به فراخور، اقدام به انجام پژوهش های مورد نیاز می کنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، روایت نگاری تاملی در کارورزی را نیز رویکردی ناظر بر توسعه حرفه ای برشمرد که طی آن علاوه بر ثبت رویداد حرفه ای، کارورز با بازاندیشی به کشف مضامین و رمزگشایی از آنچه اتفاق افتاده می پردازد تا از طریق رشد حرفه ای پیدا کند.
در ادامه صغری ملکی مدرس درس کارورزی دانشگاه با کمک چند تن از دانشجویان به ارایه تجربه زیسته خود در این زمینه پرداخت.
وی " تامل " در کارورزی را نگاه نزدیک و انتقادی به اتفاقات کلاس دانست که طی آن شما بعد از یک اتفاق غیرمنتظره یا غیرمعمول درنگ می کنید تا به آنچه گذشته، فکر کنید. به این ترتیب شما آن اتفاق، واقعه یا رویداد را در ذهن تان مرور می کنید و با فکر کردن بیشتر درباره آن و تبدیل توالی رویدادهای زمانی، به ارایه افکار پرسشگرانه نظیر «چه اتفاقی افتاد؟» «چه وقت؟» «و چطور؟» می پردازید و سرانجام سوالاتی دقیق تر نظیر«چرا این اتفاق این گونه رخ داد؟» و «چطور می توانم به گونه ای متفاوت رفتار کنم یا کارها را انجام دهم؟» مطرح می شود. نتیجه اینکه شما با این تاملات در مسیر بهبود موقعیت های خاص هدایت می شوید.
ملکی افزود: تأمل مبتنی بر خواست و اراده برای بهبود بخشیدن به چیزی مستلزم تلاش است؛ مستلزم تفکر متمرکز و مداوم بر مسئله ای خاص یا علاقه مندی به توسعة خودتان در نقش یک معلم است.
ملکی ارایه بازخورد و همدلی با دانشجویان را کلید موفقیت روایت نگاری تاملی در کارورزی معرفی کرد.