دکتر مهر محمدی در نشست سرپرستان مدیریت امور پردیس های استانی تاکید کرد
ضرورت اندیشیدن به نشانه های قوام و حیثیت دانشگاهی و شاخص های آن در دانشگاه فرهنگیان
دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دوازدهمین نشست سراسری سرپرستان مدیریت امور پردیس های استانی سراسر کشور که از صبح امروز در تبریز در حال برگزاری است ضمن تبریک دهه کرامت و تقدیر از همکاری مدیر کل آموزش و پرورش و زحمات مدیر امور پردیس های آذربایجان شرقی به طرح مساله و بیان ضرورت اندیشیدن در نشانه های قوام دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکترمهرمحمدی تاکید کرد: دغدغه ما باید به عنوان مدیران دانشگاه در همه سطوح باید این باشد که بعد از گذشت مدت زمانی که از تاسیس دانشگاه فاصله گرفته ایم آیا نشانه های قوام دانشگاهی به چشم میخورد و در جهت برخوردادری از این قوام دانشگاهی به جلو حرکت کرده ایم ؟
وی ادامه داد: البته در مقطع تاسیس به تعبیر زیبای قرآن "خلق" دانشگاه فرهنگیان در "احسن تقویم" نبوده است ما قطعا در بدو پیدایش دانشگاه نشانه هایی از دانشگاه بودن نداشتیم اما باید پرسید به مرور زمان این نشانه ها پیدا شده یا نشده است، خوب است در مقاطع زمانی مختلف این موضوع را بررسی کنیم که ما جلوه هایی از آن قوام احسن را از حیث دانشگاهی، در دانشگاه فرهنگیان میبینیم؟
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: باید بدانیم به عنوان یک نهاد دانشگاهی، تخصصی و دانش بنیان با ماموریت ویژه ای که اساسنامه دانشگاه ترسیم کرده از کجا به کجا رسیده ایم، آیا در مسیر قوام یافتگی احسن سیر کرده ایم، در جا زده ایم یا احیانا جایی به عقب برگشته ایم این مساله مهمی است که بایستی مرتبا مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه تاکید کرد: برای پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه فرهنگیان به مرور زمان به حول و قوه الهی با ظرفیت های فاخر مدیریتی خود در مسیر دستیابی به قوام دانشگاهی احسن گام برداشته نیازمند تعیین شاخص و شاقول جهت ارزیابی است.
دکترمهرمحمدی با اشاره به اینکه پیدا کردن معیار سنجش و شاخص مذکور کار ساده ای نیست افزود: دانشگاه فرهنگیاندانشگاهی که با دانشگاه های متعارف شباهت ها و اشتراکاتی دارد و در عین حال دارای وجه افتراق نیز هست بنابراین دستیابی به شاخص های توسعه برای رسیدن به قوام احسن آسان نیست.
وی افزود: ما دانشگاهی هستیم با هویت حرفه ای، ماموریت گرا، دستگاهی و مجموعه ی اینها از ما نهادی کم نظیر میسازد، باید دید بین دستگاه های آموزش عالی کشور آیا ارزشهای بنیادینی که در برنامه راهبردی دانشگاه فهرست شده و اهداف کلان و عملیاتی میتواند شاخص خوبی باشد، ملاک های مطرح در نظام رتبه بندی دانشگاه ها چقدر میتواند به ما کمک کند؟
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید قدری دقیق تر به این شاخص و شاقول توجه کنیم و در ادامه از مدیران دعوت کرد در زمینه پرسش اصلی و شاخص سنجش آن تامل نمایند.
وی به پیدایش طبقه مدیران حرفه ای، متخصص، متعهد، با انگیزه، آرمانگرا، باتفکرِِ برنامه ای در سال های اخیر در سطوح ستاد و صف تاکید کرد و گفت: این مدیران نقش بسیار تعیین کننده ای در استقرار فرهنگ دانشگاهی در بدنه دانشگاه دارند و این نکته حایز اهمیت و دستاورد بسیار خوبی است.
دکترمهرمحمدی خاطرنشان کرد: مدیران ما واقعا بینش و نگرش دانشگاهی دارند متعهد به آرمان دانشگاه هستند و تخضصص لازم و تفکر برنامه ای دارند.
وی در ادامه به برنامه جامع و راهبردی دانشگاه اشاره کرد و گفت: تاکید این برنامه بر اجتناب از توسعه کمی به نفع توسعه کیفی است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود به برخی شاخص های قوام شخصیت دانشگاهی نظیر "شکل گیری اولیه نهادها و زیر ساخت های پژوهشی" ، "حسن تعامل با مدیران آموزش و پرورش به عنوان یکی از پارامترهای ویژه دانشگاه" اشاره کرد و گفت: حرکت به سمت اصلاح رابطه، ترمیم رابطه و تعالی بخشیدن به نوع ارتباط با آموزش و پرورش استانها ملاک و معیاری مختص دانشگاه فرهنگیان است.
وی در ادامه به برخی دغدغه ها اشاره کرد و گفت از انجا که به طور طبیعی حیثیت دانشگاهی با تحرک و پویایی پژوهشی گره خورده نیازمند اهتمام بیشتر در این حوزه هستیم،توسعه تحصیلات تکمیلی هم از نشانه های شرایط بلوغ دانشگاهی است.
دکتر مهرمحمدی در پایان به برخورداری از مزیت اجتماعی و خلق فرصت هایی که پاسخگوی نیازهای اجتماعی است اشاره و بر خلق مزیت تاکید کرد و گفت: ما باید قدرت، جسارت و خلاقیت خلق فرصت برای نشان دادن اینکه این نهاد حاکمیتی فراتر از آنچه که در ماموریت مصرحش آمده و باید به آن پایبند باشد میتواند برای خود مزیت دست و پا کند را داشته باشیم. این امر ارتباط مستقیم بادرآمد زایی، اقتصاد مقاومتی، درون زایی و برونگرایی دانشگاه دارد.
فضای امن فرهنگی یکی از شاخص های دیگری بود که دکتر مهرمحمدی در سخنان خود به آن اشاره کرد و گفت: برخورداری از حیثت دانشگاهی و فاصله گرفتن از مظاهر صورت گرایی و سطحی نگری از مقوله های مهم فرهنگی است.
وی در پایان از مدیران حاضر خواست به عنوان چهره های موثر در دانشگاه به این پرسش ها بیندیشند و گفت: بیندیشیم تا بتوانیم مسیر توسعه دانشگاه را به شکل سنجیده تر و سریع تر طی کنیم.