Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در اجلاس سراسری معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی:

سرمایه گذاری بر نیروی انسانی پر بازده ترین نوع سرمایه گذاری است

هفتمین اجلاس سراسری معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدیریت امور پردیس های استانی و معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پردیس ها و روسای واحدهای تابعه در مجتمع رشد تنکابن کار خود را آغاز کرد.

این اجلاس با هدف بحث و بررسی در خصوص کارورزی، نقاط تصمیم و تعالی، مهارت آموزی، چالش ها و راهکارها، ترفیعات هیات علمی، خدمات آموزشی، ارائه سیاست ها و برنامه های معاونت فرهنگی دانشگاه و ارائه برنامه های پژوهشی در مجتمع رشد تنکابن به مدت سه روز به کار خود ادامه می دهد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به  ویژه شهدای تربیت معلم و آرزوی توفیق برای دولت تدبیر و امید با ابراز خرسندی از فرصت پدید آمده جهت گفتمان حضوری، اظهار داشت: در سال جاری سعی کردیم بخشی از گفت و گوهایمان را در فضای مجازی دنبال کنیم اما آن عاطفه و تعصبی که در گفت و گوهای حضوری وجود دارد در شبکه های مجازی وجود نداشته و همچنین زیر ساخت های مجازی کشور آنطور که باید برای پوشش گفت و گوها نیست.

دکتر نعمت اله موسی پور از همه معاونان و روسای واحد های تابعه بدلیل اینکه اوقات فراغتی نداشته و در تابستان سال جاری هم بایستی حدود 40 هزار دانشجو را آموزش دهند قدردانی کرد.

 وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: اگر بخواهیم یک ارتباط عمیق بین تحصیل و اقتصاد فراهم کنیم، آنچه که شما انجام داده اید، نماد بارزی از اقتصاد مقاومتی بوده  از این حیث که با دونیم سال تابستانی هم میلیارد ها تومان از بار مالی کاسته شده و هم از لحاظ نیروی انسانی بهره وری داشتیم و از این منظر می توانیم خودمان را در اقتصاد مقاومتی دخیل بدانیم.

موسی پور اضافه کرد:  این نشست به منظور بحث و بررسی مباحث حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه  فرهنگیان برگزار شده و تمامی تلاش خویش را در جهت تبادل نظر بین تصمیم گیری های  سازمان مرکزی دانشگاه از یکسو و مدیران آموزشی در پردیس های تابعه از سویی دیگر می کنیم  تا نتایج آن منجر به فهم مسایل پردیس ها و همچنین فهم سیاست کلان دانشگاه از سوی مدیران واحدها شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان کشور ادامه داد: این نشست همچنین کمک می کند تا از یک طرف مدیران از معذورات کلان دانشگاه مطلع شده و از سویی دیگر مدیران پردیس و واحدها محدودیت های اجرایی دانشگاه را بدانند تا بتوانند بین این دو موضوع تعادلی را پدید آورده و  منجر به اخذ  تصمیمات درست تر بشود.

وی با بیان اینکه هدف دانشگاه فرهنگیان این است که علاوه بر یادگیری دانشگاهی، صلاحیت ها و شایستگی های لازم را برای افرادی که می خواهند به شغل معلمی بپردازند فراهم کند، خاطر نشان کرد: دانشجو معلمی که این حرفه را انتخاب کرده بایستی بتواند با دانش و منش لازم به کار معلمی در جامعه بپردازد.

وی گفت: از این منظر، تمامی تلاش خود را برای افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه بکار گرفته ایم و از آنجاییکه کیفیت آموزش رابطه مستقیم با اساتید دارد، از استادان شایسته و دارای منش معلمی برای آموزش دانشجویان بهره گرفتیم تا علاوه بر افزایش دانش آنان، منش شان را نیز برای کار در آینده جامعه بسازیم.

موسی پور با بیان این مطلب که  باورمان این است که معلمان می توانند هم سرنوشت فعلی جامعه و هم سرنوشت آینده و وضعیت توسعه ای آن را تحت تاثیر قرار دهند، افزود: از این نظر، تفکرمان این است که  معلمان را بهتر تربیت کنیم تا در عمل به توسعه و رشد جامعه و کشور خدمت کنیم.

موسی پور در بخش دیگر سخنان خود گفت:  امروز  معلمان در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر کسب شایستگی دانشی و حرفه ای، شایستگی های اجتماعی را نیز فرا می گیرند؛ زیرا یک شخصیت اجتماعی می تواند جامعه را به سمت اخلاق مداری اسلامی سوق دهد.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر این که هر فردی اگر بخواهد بعنوان معلم وارد آموزش و پرورش شود بایستی دوره های دانشگاه فرهنگیان را بگذارند، اظهار داشت: بنابراین آنچه که بایستی مورد توجه قرار بگیرد، طول دوره هاست زیرا در دانشگاه فرهنگیان یک گروه بعنوان دانشجوی تربیت معلم چهار سال دوره می بینند و گروه دیگر بعنوان کسانی که می خواهند وارد فضای معلمی شوند یک سال دوره می بینند.

موسی پور افزود باورمان  این است که از طریق اجرای برنامه های درسی رسمی، هدف ما حاصل نمی شود بلکه علاوه بر آموزش و برنامه های رسمی، بایستی از برنامه های غیر رسمی و غیر سازمان یافته نیز بهره گرفت زیرا این برنامه ها در کنار جو حاکم در پردیس ها و رفتارهای مجریان و مربیان درون پردیس و شرایط زیستی آن می تواند آثار تربیتی داشته باشند و ما در واقع شرایطی را پدید می آوریم که مجموعه این فعالیت ها بتواند هویت معلمی را در دانشجویان و کارورزان بوجود بیاورد.

وی با بیان اینکه جو حاکم بر دانشگاه فرهنگیان یک جو فرهنگی است، تصریح کرد: در این دانشگاه جو حاکم سبب شکل گیری هویت معلم  می شود و این در حالیست که در دیگر دانشگاهها این موضوع وجود نداشته و جزو دغدغه هایشان نیست اما برای دانشگاه فرهنگیان یک رسالت است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان کشور در ادامه سخنان خود گفت: بطور مثال ما در مسابقات ورزشی به مباحث تربیتی آن توجه ویژه داشته و به آن ورود می کنیم در حالیکه در دانشگاههای دیگر این کار انجام نمی شود و این در واقع رسالت داشگاه فرهنگیان است همانطوریکه ممکن است دانشگاههای دیگر به موضوع پژوهش تاکید داشته و یا به مهارت آموزی اما ما علاوه بر مهارت آموزی بر تربیت حرفه ای معلمان نیز تاکید داریم.

وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه فرهنگیان یک رسالت خاص و ویژه است، افزود: در واقع ما رسالت بر زمین مانده ای داریم که دیگر دانشگاهها به دنبالش نیستند؛ مانند دانشگاه خوارزمی که  نام دانشگاه تربیت معلم را از سر در خود برداشته و با نام دانشگاه خوارزمی فعالیت می کند.

موسی پور اضافه کرد: من تاکید می کنم که یک دانشگاه اختصاصی برای تربیت معلم در زمره ضرورتهای کشور محسوب می شود و البته این موضوع در ایران قدمت صد ساله داشته و گرچه نام دانشگاهها در طول تاریخ تغییر کرده  اما موضوع تربیت معلم در آن استمرار داشته است.

وی گفت: باید به دانشگاه فرهنگیان عنایت خاص و ویژه داشت و آن را از جنس سرمایه گذاری دید زیرا سرمایه گذاری بر نیروی انسانی پر بازده ترین نوع سرمایه گذاری بوده و البته به نظر من اقتصاد مقاومتی هم اقتضایش این است که بر انسان ها سرمایه گذاری شود و آن افرادی هم که می خواهند به این پیام و بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشانند در تربیت معلم سرمایه گذاری کنند.