مدیر حوزه های علمیه کشور در همایش مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری:
تولید اندیشه، متناسب سازی نظریه های اسلامی، دانش آموختگانی سرآمد و انقلابی؛ معیارهای موفق بودن دانشگاه
در ادامه سلسله برنامه های نخستین همایش و دوره آموزشی مسئولان و همکاران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صبح چهارشنبه میزبان آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور بود که طی آن مدیر حوزه های علمیه کشور به بیان مطالبی پیرامون ظرفیت های حوزه علمیه در کمک به تحقق تربیت ِ معلم طراز نظام اسلامی پرداخت.
آیت الله اعرافی ضمن تبریک دهه کرامت و تقدیر از دانشگاه فرهنگیان، نمایندگان نهاد مقام معظم رهبری را مشعل داران اعتلای معنوی و روحی در دانشگاه با توجه به اهمیت آن در تربیتِ معلم دانست.
وی ضرورت تاسیس دانشگاه فرهنگیان را با هدف تربیت معلمان سرآمد با تاکید بر ابعاد معرفتی، روحی و اخلاقی و پایگاهی برای اندیشه متناسب و مطلوب در راستای تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: وقتی دانشگاه فلسفه وجودی دارد که درآن تولید فکر متناسب با آموزش و پرورش در طراز جمهوری اسلامی و سند تحول رقم بخورد و همچنین دانش آموختگانی سرآمد و معتقد، متمایز از لحاظ سیرت و سیما نسبت به سایر دانشگاه ها داشته باشد.
مدیر حوزه های علمیه کشور دو شاخص تولید اندیشه و نظریه و متناسب سازی نظریه های اسلامی با فضای دانشگاه و همچنین تولید دانش آموختگانی ممتاز از حیث اخلاقی و انقلابی با ضریبی بالاتر نسبت به دیگر دانشگاه ها را معیاری برای ارزیابی دانشگاه فرهنگیان عنوان و اظهار کرد: این گام اگر در دانشگاه و پژوهشکده تعلیم و تربیت برداشته شود میتوان دانشگاه را موفق دانست.
وی با بیان اینکه روحانیون و همکاران فرهنگی در منظومه نهاد به عنوان اصحاب فکر و فرهنگ مسئولیت تزریق فرهنگ و اخلاق را به شریان ها دارند گفت: نیروهایی که در این حوزه بکار گرفته می شود باید اهل تفکر و عمل در حوزه معرفتی و نظریه پردازی بوده و هم در جزئیات پرورش و تربیت مطالعه و دقت لازم داشته باشند.
آیت الله اعرافی با تاکید بر اهمیت جایگاه دانشگاه در تحقق روح حاکم بر سند تحول در آینده آموزش و پرورش تصریح کرد: دستگاه های فرهنگی و نهاد نمایندگی رهبری به عنوان کسانی که بر حرکت های علمی، اعتقادی و روحی مشرف هستند باید به این سند توجه داشته و نیروهایی را بکار گیرند که بتوانند این روح را تزریق کنند.
وی در ادامه با بیان مهمترین شاخص ها و روح سند تحول برای تربیت نیرو و تحقق سند تحول که از آن جمله نگاه به اسلام با رویکردی تمدنی است افزود: توجه به این اصول و بررسی و دقت دانشگاه درآن به تبع آموزش پرورش را هم متاثر می کند.
مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر آنکه دانشجویان پرورش یافته در این نظام باید عناصر فرهنگی را بشناسند و مجهز به این نگاه باشند ادامه داد: اسلام مجموعه ای از معارف است که بر تمامی ساحت های فردی و اجتماعی سایه می افکند و در تضاد با روح علمی بشر نیست و هنر امام(ره) در بازیابی و معرفی این عنصر ذاتی اسلام بود.
آیت الله اعرافی با اشاره به تفکر فلسفی و عقلی و باور به روش های استدلالی و اسلام اجتهادی و عقلانی خاطر نشان کرد: نگاه به آموزش و پرورش باید نگاهی کنشگر و فعال در عرصه علم و فرهنگ جهانی باشد و خروجی های نظام تعلیم و تربیت با نگاهی جامع به ملیت و جایگاه ایران باید در راستای جهانی شدن که در اندیشه ی ظهور نیز است فکر کنند.
وی از دیگر ویژگی ها پرداختن به بحث مذهب و مقوله ولایت را عنوان و اظهار کرد: دانش آموختگان این عرصه باید بتوانند برای حفظ انسجام اسلام با دیگر مذاهب تعامل داشته و در عین حال قدرت صیانت از ارزش ها و مذهب و همچنین مبادی و مبانی اعتقادی خود را داشته باشند.
مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی حقیقتی ناب و دارای قدرت رقابت کلان فکری و معرفتی است گفت: معلم و دانش آموز می بایست به این حقیقت باور داشته باشند و عناصر این فکر را بشناسند و این روح را بازشناسی و به نسل آینده انتقال دهند.
وی تصریح کرد: باید به سرعت نظام آموزش و پرورش به مرزهای دانشی جهان برسد و حتی از آن بگذرد و نظام را بر پایه های نو و جدید استوار کند.
آیت الله اعرافی با تاکید بر تربیت متوازن دانشجو معلمان اظهار کرد: آشنایی نسل جدید با هنر و ادبیات اصیل فارسی که ریشه در سنت خود دارد آنها را با نشاط کرده و از کجروری مصون می دارد.
وی در پایان در خصوص تعامل حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: نسل امروز را به گونه ای تربیت کنند که فرهیختگان و نخبگان بتوانند با هم بر اساس اسلام و انقلاب و منطق علمی و اسلامی در تعامل باشند و که پایه ریزی آن باید در مدارس انجام شود.