رحیم پور ازغدی در دوره حیات طیبه در مشهد مقدس:
عقل و وحی دو جزء پروژه تعلیم و تربیت
رحیم پور ازغدی در سومین اردوی فرهنگی معنوی حیات طیبه، با اشاره به این مطلب که عقل و وحی هردو جزء پروژه تعلیم و تربیت هستند گفت: خداوند متعال میفرمایند درون شما یک پیامبر برای راهنمایی نهادیم که همان وجدان، فطرت یا عقل است و همچنین معلم هایی در بیرون، که همان انبیا هستند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رحیم پور ازغدی که صبح جمعه 12 شهریور در پردیس شهید بهشتی مشهد با موضوع "معلم و تمدن" سخن میگفت، با اشاره به حدیثی از حضرت امام جواد(ع) پیرامون معلمی و تعلیم و تربیت که می فرمایند: علم بدون حلم انسان سازی نمیکند بلکه حیوان متخصص تربیت می کند، افزود: دانشمند متخصصی که مجهز به فضائل اخلاقی نیست، تاب تحمل رسالت معلمی را نخواهد داشت و احتیاج به صبر مدام دارد.
وی در ادامه بیان کرد: اگر این معلم صرفا متخصص، خود فاقد کمالاتی باشد نمی تواند فضائل را به دیگران منتقل کند.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: تعلیم و تربیت نوعی ابلاغ است و این امر بدون بلوغ ممکن نیست؛ بلوغ به معنای رسیدن و ابلاغ به معنای رساندن است.
وی در ادامه گفت: وقتی این ابلاغ درست صورت می گیرد که شاخص های بلوغ در یک جامعه مشهود شود لذا تبلیغ هم که نوعی آموزش عمومی است برگرفته شده از تعلیم و تربیت و مخاطبش عام است.
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعلیم و تربیت یک امر مستمر و دائمی است گفت: این فرآیند از لحظه کودکی شروع می شود و تا لحظه مرگ ادامه دارد؛ کل جامعه و محیط زندگی یک مدرسه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عقل و وحی هردو جزء پروژه تعلیم و تربیت هستند، ادامه داد: خداوند متعال می فرمایند: هم در درون شما یک پیامبر نهادیم که شما را راهنمایی کند که همان وجدان، فطرت یا عقل است و همچنین معلم هایی در بیرون، که همان انبیا هستند.
رحیم پور ازغدی افزود: بعد از ترک این عالم، پروژه تعلیم و تربیت ادامه دارد؛ بهشت و جهنم هم مجرا و ثمره تعلیم و تربیت هستند.
وی اظهار داشت: شروع خلقت انسان با تعلیم و تربیت است، خداوند متعال میفرمایند این عالم طبیعت را در اختیار تو قرار می دهم تا بتوانی با علم خود آن را تسخیر کنی. (سخّرنا لکم)
این استاد دانشگاه افزود: تعلیم و تربیت دینی هم به عالم جسم و هم عالم معنا می پردازد، در صورتی که تعلیم و تربیت سکولار فقط به عالم جسم و ماده می پردازد و هنگامی که فقط به عالم جسمانی بپردازیم دیگر آگاهی، آزادی و اختیار از بین می رود و همچنین وقتی آگاهی و آزادی نباشد دیگر برای او نه خدا و نه چیز دیگری وجود دارد.
ازغدی در ادامه بیان کرد: پروژه آموزش و پرورش اسلامی برای ساختن تمدن اسلامی از هستی شناسی، خدا شناسی، فرشته شناسی، شیطان شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی و از فلسفه علم شروع می شود.
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرشتگان درمناظره با خدا می گفتند" انسان خشن است و با وجود ما چه نیازی به انسان است". خداوند نیز مفرمایند: چیزی می دانم که شما نمی دانید و چه می دانید که از درون این ها انسان های کاملی به وجود می آید که به تمام آفرینش عالم می ارزد.
ازغدی بیان کرد: شیطان با خدا مناظره می کند و خداوند شیطان را طرد می کند و مقام انسان به حدی خواهد رسید که تمام عالم تسلیم او می شود و انسان با تعلیم و تربیت پرورش می یابد و به درجه خدایی نمی رسد اما خدایی می کند و همه چیزش خدایی می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: آموزش و پرورش می خواهد، شما سرور کل عالم و انسانِ کامل شوید. مبانی نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت سکولار که خود مبنا برای یک تمدن است بیان میکند که انسان در حد همین تجربیات و محسوسات و ... می بیند.
ازغدی در ادامه گفت: نگاه الهی انسان را اینچنین می پندارد که خداوند همه علم را به انسان آموخته و به او گفته که به فرشته ها بیاموزد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در تمدن اسلامی علم و ثروت باید در راستای توسعه امنیت، اخلاق، الفت و انس ملت ها با یکدیگر باشد.
وی در ادامه افزود: کارکرد ایمان به خدا و آخرت و تعریف ماورا الطبیعی انسان، در مبنای اخلاق شخصی، در مبنای سازمان اجتماعی، تعریف اخلاق، وجه عملی زندگی و سعادت و شقاوت و جامعه خوب یا بد دخالت دارد.
رحیم پور ازغدی ابراز کرد: اخلاق سکولار تنها با رفاه اجتماعی و فردیِ مادی سروکار دارد و آنچه که رنج مادیِ فوری در پی دارد ضد ارزش و هر چه که سود بیاورد دارای ارزش است، سکولار یعنی از لحاظ عملی لذت بردن و به لحاظ معرفتی تجربه کردن، در واقع از لحاظ اخلاقی هیچ مبنا و ارزشی ندارد.
وی در پایان گفت: نظام آموزش و پرورش سکولار تنها به تجربه و لذت دقت می کند و همچنین این دو فقط با جسم مادی و دنیوی انسان کار دارد اما در تعاریفی که از انسان می شود کاملا می توان پی برد که انسان به این لذت ها محدود نمیشود.