دکتر موسی پور در گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه:
گروه های آموزشی قلب دانشگاه هستند
در دومین گردهمایی دو روزه سراسری مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فرهنگیان شنبه 13 شهریور که در مجتمع فرهنگی و آموزشی آدینه در حال برگزاری است دکتر موسی پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به بیان مطالبی پیرامون چالش ها و موانع موجود درمسیر کیفیت بخشی به امر آموزش در پردیس ها پرداخت.
در این گردهمایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصلی ترین هسته سازنده نهاد دانشگاه را گروه های آموزشی عنوان و اظهار کرد: کیفیت و ارتقاء وابسته به همین هسته و سلول اصلی دانشگاه است.
وی گروه های آموزشی را ازمصادیق تعاون در جهت خیر و برای تولید علم، آموزش فرزندان و خدمت به توسعه کشور دانست و افزود: تعاون برای پیشرفت همین چیزی است که امروز شما به عنوان مدیران آن گردهم آمدید.
دکتر موسی پور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تاکید عملیاتی کردن سند تحول بنیادین به دور از شتابزدگی و با عمق؛ تاسیس دانشگاه فرهنگیان را از نماد های اصلی فعالیت بر اساس این سند برشمرد و تصریح کرد: راهکار رسیدن به هدف عملیاتی کردن سند تحول در استقرار نظام ملی تربیت و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای است.
وی در ادامه به بیان مطالبی در خصوص مولفه های ارزیابی شرایط و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در نظام آموزش عالی و نقش معلمان در توسعه کشور و آموزش و غنی سازی مخاطبان پرداخت و گفت: افکار و ارزش های حاکم بر معلمان به عنوان راهبر افکار و اندیشه نسل آینده شکل توسعه کشور را رغم می زند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آشکار ساختن شایستگی منحصر به فرد دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم و مرجعیت نظام تعلیم و تربیت را راهکاری برای کسب مشروعیت اجتماعی دانشگاه در حیات نظام آموزش عالی و اثبات هدف و منظور از تاسیس آن دانست.
وی با اشاره به تربیت و بهسازی نیروی انسانی شایسته به عنوان رکن تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: این که در 4 سال گذشته چه توفیقی در دانشگاه داشتیم و دانش آموختگان چقدر می توانند نشان دهنده رکن تحول بنیادین باشند بیانگر فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر موسی پور گروه های آموزشی را به مثابه قلب دانشگاه عنوان کرد و افزود: گروه های آموزشی به مثابه قلب دانشگاه با توجه به نیاز آن به حمایت حیات مستمر دانشگاه را تامین و تضمیین می کنند.
وی با اشاره به اعضای هیات علمی به عنوان هسته اصلی درون دانشگاه در تامل، تشخیص و عمل به مسائل گفت: گروه های آموزشی مهمترین مجمع تصمیم گیری برای فعالیت ها و حضور آنان نشانگر مردم سالاری دربدنه دانشگاه است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی گروه های آموزشی را محل پیوند تجربه استادی و طلب دانشجویی دانست و تصریح کرد: در گروه ها اساتید می توانند آنچه دارند به خواهان ارائه دهند این محل جایگاهی برای تولید و بازسازی اندیشه علمی و محل انتقال تجربه و تربیت نسل آینده است.
وی با تاکید بر اهمیت نقش مدیران گروه در تحقق جایگاه گروه و تشریح وظایف مدیران گروه ابراز امیدواری کرد: گروه های آموزشی تلاش مستمری برای بهسازی و بازسازی خود در دستور کار داشته باشند.
دکتر موسی پور با اشاره بر لزوم آگاهی مدیران گروه از سیاست کلی و رسالت اصلی دانشگاه گفت: آنها با این آگاهی می توانند در خدمت رسالت بزرگ دانشگاه مخصوصا دانشگاه فرهنگیان که پراکندگی آن زمینه ای برای انفکاک است باشند.
وی دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی ماموریت گرا و متعهد به تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش و متاثر از تمام رخداد های آن برشمرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان با آرمان بلند مرجعیت تربیت معلم در ایران و امکانات محدود، تلاش می کند نقش یگانه ای را در تربیت معلم ایفاء کند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی ظرفیت دانشگاه را برای پوشش حداکثر 40 هزار نفر دانست که برای تحقق آن نیازمند 2500 عضو هیات علمی، کارگاه و آزمایشگاه است.
وی با اشاره به فعالیت 128 گروه آموزشی در 12 گروه تخصصی و 4 گروه عمومی در پردیس ها تصریح کرد: شرایط و ساختار نیروی انسانی اقتضاء تشکیل گروه های تخصصی تک رشته ای و مرتبط در دانشگاه را ندارد و مجبور به روی آوردن به گروه های ترکیبی در گروه های آموزشی دانشگاه شده ایم در برخی موارد کار را به لحاظ فشار و تخصص های مورد نیاز با مشکل مواجه می کند.
دکتر موسی پور به راهکارهای فارغ التحصیل شدن دانشجو معلمان دبیری ورودی 91 پرداخت و افزود: با برنامه ریزی برای مهمان شدن در شهر محل کار و تحصیل و همزمانی این دو و آموزش مجازی و تطبیق برای کاهش واحد های درسی سعی خواهد شد تا به این مهم دست یابیم.
وی در پایان ضمن بیان سختی شرایط در دانشگاه با توجه به تاثیر گذاری مسائل بیرونی و کمبود ها برای تربیت نیروی با کیفیت به تشریح مسائل اساسی در ایفای نقش گروه پرداخت.