Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

گفتگوی اختصاصی روابط عمومی با سه تن از منتخبین دومین همایش کشوری درس پژوهی

****درس پژوهی ضمانت اجرایی ندارد
مسئول درس پژوهی تهران و مولف کتب ریاضی ابتدایی در گفتگو با روابط عمومی با بیان اینکه طرح درس پژوهی ضمانت اجرایی ندارد، اظهار داشت: درس پژوهی نه عنوان یک طرح بلکه باید به عنوان ابلاغیه به مدارس ابلاغ شود تا ضمانت اجرایی یافته و به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
وی که مقاله ای با عنوان مطالعه طولی درس پژوهی آموزش ابتدایی ارائه کرده، اظهار داشت: حدود پنج سال در رابطه با درس پژوهی و بررسی چالش ها، آسیب ها، فرصت ها و ظرفیت های بومی سازی تدریس بر روی جامعه آماری یک هزار و 800 مدرسه و بیش از 9 هزار معلم در تهران مطالعه شده که بالاخره این مقاله به نگارش درآمده است.
بهزاد قباخلو در ادامه افزود: درس پژوهی با مشکلات ساختاری حوزه سازمان و ستاد مواجه است و این مسئله بدون درک صحیح و بدون مطالعه در کشور ارائه شده و از سویی معلمان درس پژوهی را با اقدام پژوهشی اشتباه می گیرند و نیازسازی و نیازسنجی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه همزیستی تجربی و علمی به عنوان حلقه مفقودی در جامعه مطرح است، افزود: افراد باسابقه نیازمند اطلاعات جدید و افراد کم تجربه نیازمند استفاده از تجارب دیگران هستند که با درس پژوهی می توان این مسئله را به راحتی حل کرد.
قباخلو در ادامه افزود: آثار و نتایج درس پژوهی زمانبر بوده و نباید به این زودی بر روی این مسئله قضاوت کرد که امیدوارم این مسئله در مدارس نهادینه شود.

 

****درس پژوهی نیازمند پیوند دانشگاه و مدرسه است
استاد دانشگاه پردیس فاطمه الزهرا اصفهان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه پیوند دانشگاه و مدرسه را مستلزم اجرای طرح درس پژوهی عنوان کرد و گفت: باید فرهنگ درس پژوهی در بین معلمان و دانشجومعلمان توسعه یافته و دو وزرات خانه آموزش و پرورش و آموزش عالی در راستای نظام آموزشی این طرح را اجرا کنند.
وی که مقاله تشریح مدل حضوری تربیت معلم فکور با رویکرد درس پژوهی ارائه کرده، ادامه داد: دانشجومعلمان به دلیل وجود واحدهای درسی، بیشتر درگیر موضوع درس پژوهی هستند ولی متأسفانه در مدارس استقبال خوبی از این طر ح نشده است.
پوران خروشی در ادامه افزود: به همین دلیل باید از طریق هردو وزرات خانه اطلاع رسانی صورت گرفته و برنامه ریزان در شیوه های آموزشی وحدت رویه داشته و همسو حرکت کنند.
وی همچنین به عدم فرهنگ سازی در مدارس اشاره کرد و گفت: معلمانی دارای طرح و ایده بوده و  در مقابل معلمانی با شیوه تدریسی سنتی بدون اعتقاد به پژوهش محوری در مدارس وجود دارد که باید فرهنگ درس پژوهی این دو تفکر را در کنار هم گرد آورد.

 

****ابلاغ شش ساعت درس پژوهی به مدارس
معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز در گفتگو با روابط عمومی با اشاره به مقاله نقش درس پژوهی بر میزان پیشرفت تحصیلی پایه ششم ابتدایی اظهار داشت: طرح درس پژوهی در بین سه هزار و 500 دانش آموز ناحیه یک و 117 معلم نمونه گیری شده است.
وی افزود: در این نمونه گیری به رابطه مثبت پیشرفت درسی با اجرای طرح درس پژوهی پی برده و بدین وسیله صلاحیت حرفه آن نیز مشخص شد.
یوسف ساجدی فر همچنین ادامه داد: بنابراین با توجه به تحقیقات صورت گرفته در کشورهای توسعه یافته پیشنهاد می شود حداکثر شش ساعت طرح درس پژوهی در مدارس ابلاغ شود.