Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
رحیم پور ازغدی در دوره حیات طیبه خواهران در مشهد مقدس:

تعلیم بدون تربیت آسیب زا است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان صبح روز جمعه 19 شهریور دکتر رحیم پور ازغدی در سومین دوره حیات طیبه پیرامون تربیت دینی و نقش چند گانه معلم در نظام جمهوری اسلامی به بیان سخن پرداخت.
 وی با اشاره به تعریف، نقش و دامنه تربیت دینی در جوامع اسلامی و غیر دینی گفت: در جوامع غیر دینی؛ تربیت دینی محدود به آموزش شعائر دین و صرفا در حوزه شخصی و اخلاقی است و تربیت در ابعاد دیگر  مانند تربیت سیاسی و حقوقی منفک از دین صورت می گیرد.

این استاد دانشگاه، آسیب جدایی تربیت دینی از سایر ابعاد تربیتی و عدم ارتباط میان آنها  را شکاف ساحت فردی و ساحت اجتماعی و ایجاد نوعی دوگانگی دانست و افزود: تربیت در تمامی ساحت ها با نگاه دینی این نفاق درونی را حل می کند. دین در همه عرصه ها نشانگر چگونگی وارد و خارج شدن از مسائل است.
رحیم پور ازغدی در ادامه خاطر نشان کرد: از دید اسلامی، انسان وارد دین می شود تا تربیت شود و تقرب نظری(معرفتی و آموزشی) و عملی(تربیتی و سلوکی) به خداوند رحمت بیشتر شود.
وی با اشاره به تربیت عمومی به عنوان اولین وظیفه تعلیم و تربیت که در سطح جامعه نمود می یابد  تصریح کرد:  ما به طور مستمر باید در حال تربیت کردن و تربیت شدن در محیط اجتماعی، نظام آموزشی و خانواده باشیم که اگر اینگونه نباشد، به شیوه مسلمانی زندگی نکرده ایم.
رحیم پور ازغدی  ضمن تاکید بر ضرورت امربه معروف نهی از منکر گفت: ما مسئولیم تا همه مسیر درست را انتخاب کرده و به جامعه سازی و فرهنگ سازی بپردازیم.
وی تعهد، اتحاد و انسجام را ضرورت مسئولیت پذیری برای همه افراد، در قبال تربیت جامعه برشمرد و اظهار کرد: تربیت عمومی یا آموزش و پرورش عمومی یعنی حرکت برای اصلاح، جبران و زمینه سازی برای رشد علمی، عملی و پیشرفت دائمی در ماده و معنا.
رحیم پور ازغدی  نقد و انتقاد کردن را جزء تربیتی دانست و تصریح کرد: ایجاد مکانیسم عیب یابی در زندگی فردی و اجتماعی یکی از نقش های تعلیم و تربیت  است.
رحیم پور ازغدی  با بیان آنکه در لغزش ها علیه هم نباشید افزود: از لغزش ها برای توهین و تخریب استفاده نکنید خیر خواهانه ببخشید و به یکدیگر کمک کنید.
وی سطح دوم آموزش و پرورش را تعلیم و تربیت کودک و نوجوان عنوان و اظهار کرد: کودک، انسانی است با آگاهی و قدرت کمتر پس باید او را تکریم کرد.
رحیم پور ازغدی  با اشاره به  به روایتی از حضرت علی (ع) وظیفه نسبت به کودک را در دو بعد  نشاط  روح و جسم دانست و خاطر نشان کرد: سختی تربیت کودک را بپذیرید چرا که تربیت یک کودک به روش صحیح، ثوابی برابر با تربیت صحیح کل بشر دارد.
وی با بیان اینکه پیامبر (ص) ما را به تکریم کودکان سفارش کرده اند، گفت: پیامبر فرمودند با کودکان مودب صحبت کنید، توهین نکنید و آداب و سبک نیکوی زندگی را به آنها بیاموزید.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: کودکان پاک هدیه ای از جانب خداوند اند و تربیت کودک مقدس و مانند عبادت است.
وی همچنین تربیت(آموزشی و انسانی) برای آمادگی دختران و پسران در راستای تشکیل خانواده را از وظایف معلمی برشمرد.
رحیم پور ازغدی  یکی از موانع تربیت را عدم آموزش صحیح اخلاقی و جنسی در آموزش و پرورش دانست و افزود:  نبود این آموزش ها آثار مخرب مستقیم و غیر مستقیمی در جامعه مانند قتل و خشونت، فروپاشی خانواده، از بین رفتن حقوق اقتصادی و مسائل مربوط به عدم تربیت درست فرزندان را دارد.
وی با اشاره به اینکه صرفا داشتن اطلاعات علمی شرط کافی برای معلمی نیست، خاطر نشان کرد: هر معلمی باید عالم باشد ولی هر عالمی معلم نیست و باید آموزش های ویژه ببیند.
رحیم پور ازغدی  با اشاره به ویژگی های معلمی ادامه داد: معلم باید آشنا به تکنیک های تعلیم، صبور، با اخلاق، آشنا به نیازهای کودک و علم روانشناسی باشد، تعلیم بدون تربیت آسیب زا است.
رحیم پور ازغدی  در پایان بر ضرورت تشکیل کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی برای بحث و گفتمان پیرامون مکاتب اسلامی روانشناسی و نقد مکاتب غربی در این حوزه و بیان شباهت ها و تفاوت های حوزه تعلیم و تربیت تاکید کرد.
نشست پرسش و پاسخ یا دانشجو معلمان در حوزه تربیت دینی و نقش تعلیم و تربیت و موانع آن از دیگر برنامه ها بود.