برگزاری کارگاه های آموزشی در دوره حیات طیبه
در راستای برنامه های آموزشی سومین دوره طرح معرفتی فرهنگی حیات طیبه ویژه خواهران کارگاه های آموزشی با حضور دکتر برخوردار در خصوص اخلاق حرفه ای در مدرسه برگزار شد که طی آن به چیستی اخلاق حرفه ای معلمی، مولفه ها و ابعاد آن پرداخته شد.
در این کارگاه دکتر برخوردار ضمن پرداختن به مولفه های مورد نیاز در بحث اخلاق حرفه ای روش های دستیابی به آن را تبیین کرد.
وی عدم التزام به قانون و اهمیت ندادن به شغل خود را مصداق بی اخلاقی برشمرد و افزود: در نتیجه این بی اخلاقی ها نارضایتی اجتماعی و فرار مغز ها رخ خواهد داد.
دکتر برخوردار با اشاره به مواردی که می تواند محیط کار را اخلاقی کند و موجب تحول اخلاقی در مدرسه شود، نداشتن جذابیت و علاقه به محیط کار را نشان دهنده آسیب حرفه ای دانست.
وی سه مرحله تشخیص، پیشگیری و درمان را از مراحل ایجاد محیط اخلاقی برشمرد و در ادامه به بیان ضرورت های توجه به اخلاق حرفه ای پرداخت.
دکتر برخوردار اخلاق را نشات گرفته از رفتار ارتباطی پایدار دانست و ضمن اشاره به انواع ارتباط، ارتباط با خدا را پر اهمیت و پایه تربیت اخلاقی در دانش آموزان عنوان کرد.
وی ضمن بیان اینکه در جامعه امروزی ارتباط با دیگران را آموزش می دهند و به نتیجه نمی رسند گفت: رفتار اخلاقی براساس رعایت حقوق طرف مقابل و حقوق محور است.
دکتر برخوردار ضمن بیان تفاوت شغل و حرفه، معلم اخلاق مدار را معلمی دانست که حقوق دانش آموزان را رعایت می کند و افزود: برای رسیدن به اخلاق باید حقوق دیگران را شناسایی کرد.
همچنین در ادامه کارگاه های برگزار شده حجت الاسلام و المسلمین راستگو به روش های بازی فکری با کودکان و نوجوانان پرداخت.
حجت الاسلام راستگو در این کارگاه ضمن تاکید بر اهمیت توجه به ویژگی های مخاطب در کلاس درس گفت: برای شناخت مخاطب لازم است تا اطلاعات مربوط به سن، جنس، دین، فرهنگ، زبان و استعداد مخاطب را کسب کنیم.
وی شناخت محیط را برای معلمان ضروری برشمرد و تصریح کرد: قدر خود را بشناسید و توانایی های خود را درک کنید مهمتر از نمره عملی نمره ایمان، صداقت و راستگویی شماست.
حجت الاسلام راستگو با تاکید بر استفاده از قصه در تدریس به عنوان مهمترین عنصر در مدارس و ضمن بیان کاربرد قصه به دو دسته قصه خوانی و قصه نویسی به شرایط و ویژگی های بیان قصه و استفاده از آوا و لحن کلام در کلاس پرداخت.
وی همچنین تشویق به راستگویی و تحقیر نکردن کودک در کلاس را از نکات مهم کلاس داری عنوان کرد.
حجت الاسلام راستگو کار با کودکان را بسیار حساس دانست و افزود: برای کار با کودکان لازم است تا معلم به رشد فکری لازم رسیده باشد.
از دیگر کارگاه های برگزار شده در دوره حیات طیبه کارگاه آموزشی فضای مجازی با حضور استاد فاضلی بود.
در این کارگاه، فاضلی به تشریح آموزش مجازی از دیدگاه روانشناسی یادگیری پرداخته و در ادامه ویژگی ها و دستاورد های آن را بیان کرد.
همچنین وی با بیان اینکه آموزش مجازی مکمل آموزش کنونی است که اکنون به شیوه سنتی به اجرا در می آید به مقایسه آموزش مجازی با سنتی پرداخت.
وی با اشاره به ویژگی های آموزش مجازی، پویایی و طرح مسئله از مخاطب و یافتن راهکار را از خصوصیات آن برشمرد و گفت: اما در آموزش سنتی یادگیرنده منفعل است.
وی با تاکید بر ضرورت شناخت آسیب های فضای مجازی مصادیق آسیب های فضای مجازی را تبیین کرد.
وی با بیان اینکه در جنگ نرم تمرکز بر ذهن و رفتار است تا عینیت مجازی تولید شود گفت: دشمن امروزه بر روی جنگ نرم تمرکز دارد و اهرم قدرت در زمینه فضای مجازی است.
وی با تاکید بر ضرورت بهره مندی از فرصت های ایجاد شده در فضای مجازی افزود: نگاه به فضای مجازی باید فرصت محور باشد. اگر از فضای مجازی استفاده مفید شود ثمر بخش خواهد بود.