Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

برگزاری مراسم اختتامیه دوره های آموزش مدرسین مرجع دروس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان

مراسم اختتامیه دوره های هشت گانه تربیت مدرسین مرجع دروس تعلیم و تربیت اسلامی پنج شنبه 18 شهریور 1395 با حضور دکتر مهرمحمدی سرپرست  دانشگاه فرهنگیان،  دکتر مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش و عضو محترم هیئت امنای دانشگاه و مسئولین استانی دانشگاه در پردیس حضرت معصومه (سلام الله علیها) در شهر مقدس قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی مسئول پژوهشکده تعلیم  و تربیت اسلامی به ارائه گزارشی کوتاه از وضعیت دوره ها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی مجموعه دروسی با عنوان دروس تعلیم و تربیت اسلامی در دانشگاه های کشور مسبوق به سابقه نبوده است، موفقیت این دروس را مرهون برنامه ریزی مناسب در سطح ستاد و فراهم کردن مقدمات لازم و اهتمام و آمادگی اساتید دانشگاه در استانها دانست و افزود: این دوره ها نخستین برنامه آموزشی دانشگاه برای مدرسین این دروس به شمار آمده و از این جهت، اطلاعات ارزشمندی نسبت به وضعیت این دروس در پردیس های استانی و میزان آمادگی اساتید این دروس در اختیار قرار داده است.

وی افزود در طول یک هفته برگزاری دوره ها، مجموعاً حدود 140 نفر از اساتید دانشگاه از سراسر کشور در 128ساعت کلاس حضوری شرکت کرده و بر اساس بررسی اجمالی ارزیابی ها و مراجعات حضوری، یکی از مزایای دوره ها این بود که فراگیران توانستند از نزدیک با مؤلفین سرفصل ها و یا منابع آموزشی معرفی شده در دروس تعلیم و تربیت اسلامی ارتباط برقرار کرده و نسبت به منطق درس و ابهامات احتمالی و راهبردهای اجرای موفق آن به تبادل نظر بپردازند.

در بخش دیگری از این مراسم،  دکتر مهدی نوید ادهم به ارائه سخنرانیپیرامون «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رویکرد فرهنگی و تربیتی در آموزش و پرورش» پرداخت.

وی ضمن مروری بر مهم ترین مؤلفه های سند تحول بنیادین، «مبانی نظری تحول بنیادین» را نیز بخشی از بسته سند تحول دانسته و یکی از اشتباهات رایج را غفلت از مفاهیم و مباحث مطرح شده در بنیان های نظری دانست و افزود: تحول بنیادین در آموزش و پرورش در سه مرحله محقق خواهد شد و ما اکنون در مرحله دوم یعنی مرحله آماده سازی و زمینه سازی اجرا هستیم و مرحله سوم، مرحله اجرای سند است.

وی ضمن برشمردن برخی از الزامات و اقتضائات تحول بنیادین، از «عمل کردن با منطق گذشته» به عنوان یکی از مهم ترین چالش های تحقق این تحول یاد کرد.

 دکتر محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه نیز ضمن سخنانی با تقدیر از برگزاری دوره های آموزشی مذکور گفت: اقامه کیفیت دغدغه اصلی دانشگاه است و به همین خاطر است که برای درس های تعلیم و تربیت اسلامی جایگاه ویژه ای قائل هستیم.

 وی با اشاره به اینکه بر اساس مبانی نظری سند تحول، «تکوین و تعالی هویت» به عنوان هدف تربیت اتخاذ شده است، به تبیین ابعاد این هدف و الزامات آن در برنامه های دانشگاه فرهنگیان پرداخته و خاطر نشان کرد این رویکرد هویتی به معنای عمیق بودن یادگیری و دارای آثار تربیتی بودن آن است. معلم در این نگاه، یک مربی است که تکلیفش بسیار سنگین بوده و مواجهه «رفع تکلیفی» به معلمی را برنمی تابد.

دکتر مهرمحمدی در پایان سخنان خود با اشاره به حدیث شریف «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» ابراز امیدواری کرد استادان دروس تعلیم و تربیت عامل و اسوه ای برای این گونه معلمی باشند.

شایان ذکر است دوره های آموزشی تربیت مدرس مرجع دروس تعلیم و تربیت اسلامی از شنبه 13 شهریور تا پنج شنبه 18 شهریورماه به همت پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی و سرپرستی مدیریت امور پردیسهای استان قم در شهر قم برگزار شید.