فراخوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان
دانشکده های علوم تربیتی در تکوین گفتمان تربیت معلم ما را یاری کنند
با تصویب کمیته دستگاهی و هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره، اولین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی دانشگاه، اول آبان ماه با عنوان رویکرد معلم پژوهنده: بنیادها و چارچوبها، در سالن اجتماعات منطقه سه اداره آموزش و پرورش تهران جنب خانه معلم برگزار شد.
در آیین افتتاحیه اولین کرسی عرضه و نقد ایده علمی که با مشارکت و حمایت کرسی یونسکو با موضوع «معلم به مثابه یادگیرنده مادام العمر» برگزار شد؛ دکتر مهرمحمدی ضمن ابراز خرسندی از آغاز این حرکت و ارائه گزارشی از ضرورت ها و علایم ظهور گفتمان تربیت معلم در کشور، همگان را به مشارکت در این امر فراخواند.
دکتر مهرمحمدی در آغاز ضمن تشکر از کلیه دستندرکاران، از شروع فعالیت کرسی های نقد و نظر ابراز خرسندی کرد.
وی در بیان علل این اظهار خرسندی گفت: «فکر می کنیم برگزاری این نشست که جنبه نظری دارد در مکانی که بیشتر ماموریت های عملی و اجرایی دارد نشانه خوبی از پیوند نظر و عمل است و اینکه نظر و عمل بدون یکدیگر به سرانجام نمی رسند و موثر و بالنده نخواهند بود. همچنین، این نشست آغاز حرکتی تازه و اقدامی جدید در دانشگاه فرهنگیان به کمک معاونت پژوهشی دانشگاه است. ما از این نوع نشست ها و کرسی ها با این نام تا کنون نداشته ایم. کرسی های نقد و نظریه پردازی جریانی نسبتا با سابقه و شناخته شده در حوزه ی آکادمیک علمی و دانشگاهی کشور است ولی ما، علیرغم کوشش ها و تلاش های بسیار برای اعطای شان آکادمیک به بحث تربیت معلم، با این عنوان تا کنون برنامه ای نداشته ایم و این نخستین آنهاست و امیدواریم طلیعه میمونی باشد و جا دارد از دکتر ساکی و مجموعه همکاران تشکر کنیم.»
صاحب کرسی یونسکو در دانشگاه فرهنگیان با عنوان «معلم به مثابه یادگیرنده مادام العمر» در ادامه افزود: «در بحث های مربوط به چشم انداز تربیت معلم برآنیم تا تربیت معلم را از حاشیه خارج و به متن مسایل تربیتی کشور وارد کنیم. دریغ است که بحث تربیت معلم، علیرغم جایگاهش در تعلیم و تربیت کشور و نیز صحنه و پهنه بسیار دیدنی مباحث و مناظره ها و نظرورزی ها در سطح جهان، ما در کشور خودمان شاهد چنین وضعیت و موقعیتی باشیم. نه از حیث اهمیت زیربنایی این مهجوریت توجیه و تناسب دارد و نه در مقایسه با نظرورزی های جهانی. از همین رو ما در دانشگاه فرهنگیان به این نتیجه رسیدیم که باید این بار را برداریم و این مسئولیت پیشتازی و پیشرانی در این زمینه را به عهده بگیریم و به دلایل مختلف فکر می کنیم این مسئولیت برای رسیدن به یک گفتمان تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت کشور به عهده دانشگاه فرهنگیان است و یکی از آن دلایل این است که تاسیس دانشگاه فرهنگیان نشانه اراده نظام برای تمشیت تربیت معلم در سطحی بالاتر است. نفس اینکه نهادی دانشگاهی با همه اقتضائات و استلزاماتش عهده دار تربیت معلم شده است، به معنی این است که بنیان های نظری تربیت معلم باید تقویت شود و با تولید دانش نظری بومی، عمل تربیت معلم نیز تقویت شود.»
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز تاسف از بی رغبتی دانشکده های علوم تربیتی کشور به این حوزه تخصصی، گفت: «تکوین یک گفتمان تخصصی کاری نیست که تنها از عهده دانشگاه فرهنگیان بر بیاید. دانشگاه فرهنگیان نقش بستر سازی و دعوت همگان به مشارکت را دارد؛ به ویژه مشارکت دانشکده های تربیت معلم به این حوزه. این مساله مسئولیت دانشگاه فرهنگیان را سنگین تر می کند؛ گرچه خوشحالم دانشگاه فرهنگیان به مدد حمایت هایی که از آن شده است، کارنامه قابل عرضه ای از خود بر جای گذاشته است و می توان درباره آن قضاوت و ارزیابی داشت.»
دکتر مهرمحمدی سخنانش را با تقدیر از وزیر سابق آموزش و پرورش پایان داد و گفت: « اگر دانشگاه فرهنگیان امروز دستاوردهای قابل عرضه ای دارد، به علت حمایت هایی است که از آن شده است؛ گرچه این دانشگاه که مورد تاکید و تایید شخص رهبری است باید بیش از این حمایت شود. دوست دارم از یک حامی بزرگ نام ببرم و آن دکتر فانی است. اگر حمایت های باورمندانه دکتر فانی نبود، بی بزرگنمایی و اغراق عرض می کنم به این درجه از موفقیت نمی رسیدیم. صمیمانه ترین درودها و سپاس های خودم را تقدیم ایشان می کنم.»