Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
در خانه معلم منطقه سه آموزش و پرورش تهران برگزار شد:

اولین کرسی دانشگاه با عنوان رویکرد معلم پژوهنده، چارچوبها و دیدگاهها

در راستای سیاست دانشگاه در تکوین گفتمان تربیت معلم اولین کرسی دانشگاه با عنوان رویکرد معلم پژوهنده، چارچوبها و دیدگاه ها با حضور سرپرست دانشگاه و  توسط دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارایه شد.

در این جلسه دکتر ساکی به تفصیل به طرح مبانی نظری معلم پژوهنده پرداخت. وی با اشاره به ویژگی های حرفه معلمی، پژوهندگی را عنصر اساسی این حرفه و جزء جدایی ناپذیر از آن دانست.

 دکتر ساکی خصیصه پژوهندگی را هم جهت با خصیصه یادگیرندگی برشمرد و افزود: این امر برای ایفای نقش موثر معلمی، جنبه حیاتی دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ادامه داد: معلمان  نمی توانند بطور مستقیم از نظریه های تربیتی در عرصه عمل بهره گیرند، در رویکرد معلم پژوهنده، معلم دانش بومی و شخصی مورد نیاز برای تدریس را خود تولید و به کار می گیرد

وی تصریح کرد: معلم ها برای تدریس خود روزانه دهها تصمیم می گیرند که بسیاری از آنها تصمیماتی کاملاً جدید به شمار می آیند. از این رو آنها نمی توانند فرایند تصمیم گیری در کلاس درس را متوقف به دریافت دانش از پژوهشگران بیرونی نمایند .آنها باید دانش مدیریت پدیده های روزانه در کلاس درس را از نزدیک ترین موقعیت به پدیده، خود  تولید و به کار گیرند.

دکتر ساکی گفت: رویکرد معلم پژوهنده، فرصتی فراهم می کند تا  معلم ساختارهای ذهنی خود را در معرض دایمی تحلیل های انتقادی قرار دهد و به این ترتیب مرتب خود را رشد و ارتقاء دهد. در واقع معلم در شرایط دشوار، در خط مقدم عمل، تقریبا تنهاست، لذا خود باید هنرمندانه تصمیم بگیرد .

وی در ادامه به بیان تفاوت بین دیدگاهی که به عقلانیت تکنیکی عمل در تدریس معتقد و قایل بر قانونمندی های از پیش تعیین شده  در آموزش و کار معلمان است و  بکارگیری بلاواسطه و مستقیم از آنها در تدریس را ممکن می داند با دیدگاهی پرداخت که  در مقابل، تدریس را  عملی فکورانه و ادراکی هنرمندانه تلقی می کند ، که بواسطه پیچیدگی های تدریس، تعمیم و بکارگیری تکنیکها و نظریه ها را بدون تامل، ژرف اندیشی و تبدیل فکورانه و هنرمندانه، به عنوان یک تهدید و مضر در کارحرفه ای معلمان تلقی و در نتیجه  تولید دانش عملی، دانش بومی و شخصی  را توسط معلم توصیه می کند.

دکتر ساکی دیدگاه دوم را سازگارتر با شغل معلمی و مبنای رویکرد معلم فکور معرفی کرد.

پس از آن، دو ناقد این کرسی دکتر شمسی نامی و دکتر امام جمعه مبحث ارائه شده را نقد کرده و  درباره آن اظهار نظر نمودند. همچنین حضار فرصت یافتند تا سؤالات خود را مطرح کنند که توسط ارائه دهنده و ناقدان کرسی به این سؤالات پاسخ داده شد.