در خانه معلم منطقه سه آموزش و پرورش تهران برگزار شد :
اولین کرسی دانشگاه با عنوان رویکرد معلم پژوهنده ، چارچوبها و دیدگاهها
در راستای سیاست دانشگاه در تکوین گفتمان تربیت معلم اولین کرسی دانشگاه با عنوان رویکرد معلم پژوهنده ، چارچوبها و دیدگاهها توسط دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارایه گردید .
در این جلسه دکتر ساکی به تفصیل به طرح مبانی نظری معلم پژوهنده پرداختند . ایشان با اشاره به ویژگیهای حرفه معلمی ، پژوهندگی را عنصر اساسی این حرفه و جزء جدایی ناپذیر از آن دانستند . دکتر ساکی خصیصه پژوهندگی را هم جهت با خصیصه یادگیرندگی دانستند که برای ایفای نقش موثر معلمی ، جنبه حیاتی دارد .
دکتر ساکی اضافه نمودند ، معلمان نمی توانند بطور مستقیم از نظریه های تربیتی در عرصه عمل بهره گیرند ، در رویکرد معلم پژوهنده معلم ، معلم دانش بومی و شخصی مورد نیاز برای تدریس را خود تولید و بکار می گیرد . معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اضافه نمودند ، معلم برای تدریس خود روزانه دهها تصمیم می گیرند که بسیاری از آنها تصمیماتی کاملاً جدید به شمار می آیند. از این رو آنها نمی توانند فرایند تصمیم گیری در کلاس درس را متوقف به دریافت دانش از پژوهشگران بیرونی نمایند .آنها باید دانش مدیریت پدیده های روزانه در کلاس درس را از نزدیک ترین موقعیت به پدیده ، خود تولید و به کار گیرند. دکتر ساکی بیان نمودند رویکرد معلم پژوهنده ، فرصت فراهم می کند تا معلم ساختارهای ذهنی خود را در معرض دایمی تحلیل های انتقادی قرار دهد و به این ترتیب مرتب خود را رشد و ارتقاء دهد . در واقع معلم در شرایط دشوار ، در خط مقدم عمل ، تقریبا تنهاست ، لذا خود باید هنرمندانه تصمیم بگیرد .
دکتر ساکی در ادامه به بیان تفاوت بین دیدگاهی که به عقلانیت تکنیکی عمل در تدریس معتقد و قایل بر قانونمندیهای از پیش تعیین شده در آموزش و کار معلمان است و بکارگیری بلاواسطه و مستقیم از آنها در تدریس را ممکن می داند با دیدگاهی پرداختند که در مقابل تدریس را عملی فکورانه و ادراکی هنرمندانه تلقی می کند ، که بواسطه پیچیدگیهای تدریس ، تعمیم و بکارگیری تکنیکها و نظریه ها را بدون تامل ، ژرف اندیشی و تبدیل فکورانه و هنرمندانه ، بعنوان یک تهدید و مضر در کارحرفه ای معلمان تلقی و در نتیجه تولید دانش عملی ، دانش بومی و شخصی را توسط معلم توصیه می کند. دکتر ساکی دیدگاه دوم را سازگارتر با شغل معلمی و مبنای رویکرد معلم فکور معرفی نمودند .
پس از آن، دو ناقد این کرسی دکتر شمسی نامی و دکتر امام جمعه مبحث ارائه شده را نقد کرده و درباره آن اظهار نظر نمودند. همچنین حضار فرصت یافتند تا سؤالات خود را مطرح کنند که توسط ارائه دهنده و ناقدان کرسی به این سؤالات پاسخ داده شد.
فایل پاورپوینت سخنرانی دکتر رضا ساکی (دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) به پیوست است.
فایل پاورپوینت