Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

پایه های ایمان و کفر

قال الإمام ُعلیٌ (ع) :

الْإِیمَانُ عَلَى أَرْ بَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ وَ الْیَقِینِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ

وَ الْکُفْرُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى التَّعَمُّقِ وَ التَّنَازُعِ وَ الزَّیْغِ وَ الشِّقَاقِ

وَ الشَّکُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى التَّمَارِی وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ

 

ایمان بر چهار پایه استوار است: بردبارى، باور داشتن، دادگرى و جهاد.

و کفر بر چهار پایه استوار است: کنجکاوى، ستیزه‏جویى، روگرداندن از حق، و دشمنى با حق.

و شک نیز چهار گونه است: گفتگوى ناروا، ترسویى، سرگردانى و دودلى و بی تفاوتى.

 

 

وَ الصَّبْرُ مِنْهَا (من الإیمان)عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ وَ الزُّهْدِ وَ التَّرَقُّب

 فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ- وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ- وَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمصِیبَاتِ- وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرَاتِ

امّا بردبارى (از نشانه های ایمان) چهار گونه است: دلبستگى، ترس، پارسایى، و انتظار، بنا بر این هر کس دلبسته و علاقمند به بهشت باشد خواهشهاى نفسانى را فراموش مى‏کند و از آنها چشم مى‏پوشد، و هر کس از آتش دوزخ بیمناک باشد، از آنچه حرام و ناروا است مى‏پرهیزد، و هر کس در دنیا پارسا است غمهاى دنیا را سبک مى‏شمارد، و هر کس انتظار مرگ را دارد، به کارهاى نیک مى‏شتابد.

 

 
 

 

 

 

 

وَ الْیَقِینُ مِنْهَا (من الإیمان)عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ وَ تَأَوُّلِ الْحِکْمَةِ وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِینَ

 فَمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَةِ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَةُ- وَ مَنْ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ- وَ مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَکَأَنَّمَا کَانَ فِی الْأَوَّلِینَ ُ

 امّا یقین (از نشانه های ایمان) نیز، چهار قسم است: بینا بودن در عین زیرکى، توجّه و رسیدن به حقیقت، پندگیرى از راه عبرت و روش پیشینیان، پس هر که در عین زیرکى بینا بود، سخنان دلاویز براى او روشن باشد، و هر که سخن حکمت‏آمیز بر او روشن باشد، با عبرت‏گیرى از دیگران آشنا مى‏شود، و هر کس با عبرت گرفتن آشنا شد، گویا با پیشینیان زندگى مى‏کرده است و با آنها بوده است.

 

 
 

 

 

 

 

و الْعَدْلُ مِنْهَا (من الإیمان)عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُکْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ

 فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ- وَ مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُکْمِ- وَ مَنْ حَلُمَ لَمْ یُفَرِّطْ فِی أَمْرِهِ وَ عَاشَ فِی النَّاسِ حَمِیداً

امّا عدل و داد (از نشانه های ایمان) نیز چهار نوع است: توجّه عمیق، رسیدن به حقیقت دانش، داورى صحیح و بردبارى ثابت، به این ترتیب، هر کس دریافت و دقّت کرد، به حقیقت دانش رسید و هر که به حقیقت دانش رسید، از روى اساس و اصول، داورى صحیح کرد، و آن که بردبار بود، در کارها کوتاهى نمى‏ورزد و در میان مردم به خوشنامى زندگى مى‏کند.

 

 
 

 

 

 

 

وَ الْجِهَادُ مِنْهَا (من الإیمان)عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الصِّدْقِ فِی الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِینَ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِینَ- وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْکَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْمُنَافِقِینَ- وَ مَنْ صَدَقَ فِی الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَیْهِ- وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِینَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ

امّا جهاد (از نشانه های ایمان) نیز بر چهار گونه است: امر به معروف، نهى از منکر، راستگویى در همه جا، و دشمنى با تبهکاران. بنا بر این هر کس امر به معروف کند، پشت مؤمنان را محکم و آنها را نیرومند ساخته، و هر که نهى از منکر کند، دماغ منافقان را به خاک مالیده، و آن که در همه جا راستگو باشد، وظیفه‏اش را انجام داده، و هر کس با بدکاران دشمنى کند، و براى خدا خشمگین شود، خداوند به خاطر او خشم گیرد، و او را روز قیامت خوشنود گرداند.

 

فَمَنْ تَعَمَّقَ لَمْ یُنِبْ إِلَى الْحَقِّ وَ مَنْ کَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ زَاغَ سَاءَتْ عِنْدَهُ الْحَسَنَةُ وَ حَسُنَتْ عِنْدَهُ السَّیِّئَةُ وَ سَکِرَ سُکْرَ الضَّلَالَةِ وَ مَنْ شَاقَّ وَعُرَتْ عَلَیْهِ طُرُقُهُ وَ أَعْضَلَ عَلَیْهِ أَمْرُهُ وَ ضَاقَ عَلَیْهِ مَخْرَجُهُ

 بنا براین کسى که فضول (وسواسى‏) باشد در راه راست قدم ننهاده ،و کسى که از روى نادانى ستیزه‏جویى کند نابینایى وى نسبت به حق همیشگى باشد، و کسى که پشت به حق کند خوبى نزد او بد و بدى پیش او خوب جلوه کند و به مستى گمراهى مبتلا شود و کسى که با حق دشمنى نماید راههاى حق بر او دشوار و کار بر او سخت شود و راه نجات بر او تنگ گردد. ( و اینها از نشانه های کفر است)

 

 
 

 

 

 

 

فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَیْدَناً لَمْ یُصْبِحْ لَیْلُهُ وَ مَنْ‏هَالَهُ مَا بَیْنَ یَدَیْهِ نَکَصَ عَلَى عَقِبَیْهِ وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِی الرَّیْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِکُ الشَّیَاطِینِ وَ مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ هَلَکَ فِیهِمَا

(و از نشانه های شک) پس کسى است که به گفتگوى نابجا عادت کند و لذا هیچ‏گاه شب تارش به روز روشن نرسد، و آن که از پیشامد بترسد و از این رو عقبگرد مى‏کند، و کسى است که دو دل و سرگردان است و زیر سم شیاطین پایمال مى‏گردد، و کسى که در برابر هلاکت دنیا و آخرت تسلیم و بى‏تفاوت باشد هم در دنیا و هم در آخرت هلاک مى‏شود.