Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در ارتباط ویدئو کنفرانس با کتابداران دانشگاه:

کارشناسان کتابخانه­ ها در ترویج کتابخوانی در میان دانشجو معلمان همت گمارند

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری در ششمین روز از بیست وچهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی که  با شعار "کتاب و تکنولوژی: فضای نو، ابزار جدید" نامگذاری شده بود، ارتباط ویدئو کنفرانسی با حضور سرپرست دانشگاه  و معاون پژوهشی و مسوولان بخش کتابخانه ها در سازمان مرکزی دانشگاه و  کارشناسان کتابخانه های دانشگاه  برگزار شد. 

درآغاز جلسه، دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری ضمن قدردانی از زحمات کتابداران به برنامه های دانشگاه در حوزه کتابخانه ها و کاستیهای موجود اشاره کرد.

سپس دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه، ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی و بزرگداشت هفته کتاب نسبت به  استمرار اولویت استانداردسازی کتابخانه ­ها در برنامه دانشگاه تاکید نمود.

وی در ادامه، نیاز دانشجو – معلمان به کتابخانه و کتاب را در سه جنبه اصلی به شرح زیر بیان کرد:

نخست این که مرجعیت فرهنگی معلم تا حدود زیادی در گرو انس با کتاب است  و کتابخوانی باید از ویژگی های معلمان باشد گویی معلمی با کتابخوانی رایطه ذاتی داشته که با معلم غیر کتابخوان ترکیب پارادوکسیکال ایجاد میکند. حتی نام و چهره معلم باید  تداعی کننده کتاب و کتابخوانی باشد.

دوم این که کارکرد حرفه ای معلم کتابخوان بهتر و نمایانتر است  و چنین معلمی دانش گسترده تری در انبان خود دارد و با خواندن بیشتر، مهارت نوشتن برای به اشتراک گذاشتن تجربیات حرفه ای اش تقویت شده ، امکان توسعه حرفه ای او فراهم می گردد.

بالاخره، معلم  توسعه گرا، کتابخوان  است و تاثیر ضمنی بارزی  در کتابخوان شدن مخاطبان که همان نسل جدید هستند دارد این تاثیرات  در دانشگاه مورد انتظار و قابل ستایش  است. از طرفی عاملیت معلمان در زدودن آسیب اجتماعی  نخواندن که شاخص توسعه نایافتگی می باشد  غیر قابل انکار است.

وی در خصوص ارتباط کتابداران با دانشجو معلمان اضافه کرد که: خواهان انجام خدمات عاشقانه در کتابخانه ­های دانشگاه هستند و کتابداران باید روش های ترویج کتابخوانی را آموخته ، وبرای مخاطبان خود که دانشجو معلم هستند بکار گیرند.

دکتر مهرمحمدی اضافه کرد:  دراین زمینه معاونت فرهنگی  نیز تلاش ­هایی را آغاز کرده است که امید است با هماهنگی، هم افزایی، هارمونی و تقسیم کار منطقی میان دو معاونت  پژوهشی و فرهنگی این مهم به پیش برود،  زیرا نیازمند برداشتن گام های عملی در حوزه  ترویج خواندن هستیم.

در ادامه، جلسه با پرسش و پاسخ کتابداران و معاونت  پژوهشی ادامه یافت و کتابداران خواستار شدند تا بودجه های کتابخانه در خصوص خرید محتواهای جدید اطلاعاتی بیشتر گردد همچنین مدیران پردیس/ واحدها توجه بیشتری به کتابخانه و کتابدار مبذول نمایند و هویت شغلی کتابداران در دانشگاه تقویت گردد.