Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+

نیم نگاهی به فعالیت­های جهانی در عرصه تربیت معلم

موضوع تربیت معلم عنوان کتاب­های متعددی در سطح جهان شده است که طی آن صاحب­نظران به ارایه دیدگاه­های خود در این زمینه پرداخته­اند. بر این اساس، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان می توانند با آشنایی و به­کارگیری یافته های علمی به­روز جهانی در حوزه تربیت معلم در راستای بهینه سازی فرایند تعلیم و تربیت اقدامات لازم را فراهم آورند و به ادبیات علمی غنی و راهگشا در این زمینه یاری رسانند. عناوین برخی از این کتاب­ها به شرح زیر است:

1) کتاب جهت­گیری­ها در تربیت معلم؛ دیدگاهی جهانی[1]: این کتاب توسط ولش و آریپاتامانیل[2] (2016) ویرایش شده و توسط انتشارات سنس[3] به چاپ رسیده است. محتوای کتاب دربرگیرنده برنامه­های تحصیلات تکمیلی تربیت معلم است و به عنوان منبعی برای مدیران مدارس و پژوهشگران و دیدگاهی جهانی برای موضوعات کنونی مرتبط با جهت­گیری­های معلم، جایگاهشان در برنامه­های تربیت معلم و تأثیر بر اصلاحات جهانی حوزه تربیت محسوب می­شود. همچنین محتوای این کتاب به بررسی جامع جنبه­های نظری جهت­گیری­ها در تربیت معلم نظیر بحث درباره دیدگاه­های اجتماعی-شناختی در تحول جهت­گیری­ها و تمرین­های تربیتی به­کارگرفته شده در رابطه با جهت­گیری­های معلم می­پردازد. اقداماتی که برای ارزیابی جهت­گیری­های معلم انجام می­شود شامل تمرکز بر روش­شناختی برای تحول ابزار و چالش­های زبان و معنا در ایجاد شیوه­هایی برای ارزیابی جهت­گیری­ها است. همچنین این متن دربرگیرنده بحث درباره کلاس­های مجازی/برخط و چگونگی تأثیرپذیری جهت­گیری­های معلم از روابط معلم و دانش­آموز می­شود. این موضوعات بر اساس دیدگاهی جهانی و با تأکید خاص بر این­که چگونه آگاهی از جهت­گیری­های معلم و نقششان در کلاس منجر به ایجاد تحولاتی در برنامه­های تربیت معلم، تمرین­های تربیتی و پیامدهای تحصیلی دانش­آموزان می­شود، بررسی می­گردند. بخش یک این کتاب روایتی توصیفی و پیشرونده از جهت­گیری­ها در تربیت معلم از قبیل نظریه­های اجتماعی و شناختی در تحول جهت­گیری­ها، ارزیابی آن­ها و نقش جهت­گیری­ها در آماده­سازی معلم­ها و تأیید برنامه­های معلم ارائه می­کند. بخش دو این کتاب به مخاطب جهانی نسبت به چگونگی تأثیرگذاری جهت­گیری­های معلم بر تدریس و یادگیری از فنلاند تا ژاپن و مناطق بین آن­ها بینش می­دهد. همچنین، فصل­های این کتاب به ارائه مطالعات موردی و پژوهش­های مربوط به جهت­گیری­های معلم از برنامه­های معلم سنتی و جایگزین و نیز کلاس­های برخط می­پردازد. بخش سه دربرگیرنده مباحث مبتنی بر روابط جهانی و بین فرهنگی مرتبط با جهت­گیری­های معلم است.

فهرست این کتاب شامل موارد زیر است:

بخش 1: رشد هدفمند

  • هدف­گذاری برای اقدامات منطقی
  • جهت­گیر­ی­های پیش از خدمت معلم ابتدایی و الگوهای تربیتی مؤثر در ریاضیات
  • رویکرد مایرز-گودبوی/دوک نسبت به جهت­گیری مثبت از طریق آموزش بازخورد در تربیت پیش از خدمت معلم

بخش 2: دیدگاه­های منطقه­ای

  • جهت­گیری­های تدریس حرفه­ای: دیدگاه­هایی از آفریقای شمالی
  • تدریس در مسیری سخت: ژاپنی­ها به عنوان معلمان زبان دوم در ژاپن
  • بررسی روایی و اعتبار مدل اندازه­گیری شاخص جهت­گیری معلم مالزی
  • جهت­گیری­های آموزش مجازی در میان معلمان با و بدون تجربه قربانی شدن در استونی
  • جهت­گیری­های معلم به عنوان پلی برای فعالیت یادگیری در زمینه تعلیم و تربیت عالی نوردیک
  • توسعه و روایی مقیاس جهت­گیری تدریس حرفه­ای ابوظبی
  • جهت­گیری معلمان به سوی رشد حرفه­ای در امارات متحده عربی: رابطه با رضایت شغلی معلم

بخش 3: دیدگاه­های جهانی

  • تعلیم و تربیت مؤثر فرهنگی در کلاس­های ابتدایی: موضوع تعاملات فرهنگی منطقی و سنجیده
  • مهارت بین فرهنگی معلمان به عنوان بخشی از شایستگی­های جهانی

2) کتاب راهنمای تربیت معلم[4]: این کتاب راهنما توسط تاونزند و بیتس[5] (2007) ویرایش شده و توسط انتشارات اسپرینگر به چاپ رسیده است. کتاب حاضر به بررسی بین­المللی شرایط موجود تربیت معلم می­پردازد و دربرگیرنده مباحثی از گروه­های بین­المللی مربی معلمان است. تمرکز اصلی این کتاب بر موضوعات مهمی است که مربی معلمان در حال حاضر و در دهه­های آتی با آن­ها مواجه­اند. یکی از این موضوعات مهم تأثیر جهانی شدن بر حرفه تدریس و چگونگی مواجهه تربیت معلم با تغییرات پاسخ­گوی نیازهای دولت و ایجاد مجموعه­ای از حداقل استانداردهای قابل قبول برای توانمندسازی افراد برای تدریس است.

علاوه بر این، کتاب حاضر جنبه­هایی از سه مرحله مهم تربیت معلم را دربرمی­گیرد: دوره­های قبل از شروع این حرفه، انتقال موفق به حرفه و رشد حرفه­ای کنونی معلم­ها. در نهایت، محتوای این کتاب به شناسایی شیوه­هایی می­پردازد که در آن فنون جدید می­تواند برای ارتقای تربیت و ادامه رشد و تحول معلم­ها به کار گرفته شود. مواردی نیز از کشورهای مختلف برای ارائه مبنایی غنی از داده­ها به منظور کمک به فهم ما از چگونگی روند رو به جلوی این حرفه آورده شده است.

فهرست این کتاب شامل موارد زیر است:

بخش 1: جهانی شدن و تنوع: وعده و یا مشکل؟

  • تربیت معلم در هزاره جدید: فشارها و امکانات
  • یادگیری و پیشروی در دنیای جهانی شده: درس­هایی از آفریقای جنوبی
  • فعل و انفعال بین فرهنگی، حرفه­ای بودن معلم و رشد حرفه­ای معلم در زمان تغییر
  • مشارکت برای پیشرفت دموکراسی فرهنگی در تربیت معلم در کشورهای اقیانوس آرام
  • معاهده، مؤسسه و تدریس روزانه: پروژه­ای مؤسسه محور در تربیت معلم
  • معلم­ها چه مسیری را پیش گرفته­اند؟ همه به سوی رهبری حرکت کرده­اند

بخش 2: استانداردها و مسئولیت­: معلم خوب چه معنایی را در بر دارد و چگونه می­تواند محقق شود؟

  • کیفیت در تربیت معلم: به دنبال یک تعریف متداول و معمول
  • استاندارد و حرفه­ای بودن: گفتگوهای صلح؟
  • مقررات و استقلال در تربیت معلم: سیستم و یا دموکراسی؟
  • جهانی شدن و بازشکل­دهی فرهنگ حرفه­ای معلم: آیا کارشناس­های شایسته یا مدیران آگاه در فرایند سیاست تربیت می­شوند؟
  • کیفیت آموزش و تدریس استانداردهای دانشگاه

 

بخش 3: آماده­سازی معلم: گزینش باهوش­ترین­ها و پرورش بهترین­ها از میان آن­ها

  • مشاوره در تربیت معلم: تجربه­ای که تفاوتی را برای دانشجویان تازه وارد دانشگاه ایجاد می­کند
  • به­دنبال یادگیری مادام­العمر به عنوان وسیله­ای برای تغییر مفاهیم تدریس و یادگیری پیش از خدمت
  • فنون آموزشی تولیدی معلمان: در جست­و­جوی واژگان مشترک و چارچوبی برای بحث درباره تعلیم و تربیت با معلمان پیش از خدمت
  • از اقدام به عمل: آیا تغییر موقعیت دانشجو معلمان می­تواند منجر به تأثیرات قابل اندازه­گیری بر پیشرفت دانش­آموزان شود در حالی­که جهت­گیری­های مثبت معلم در حال رشد است
  • ابقاء و نگهداری دانشجویان مائوری: برنامه درسی، تعلیم و تربیت و روابط
  • اثربخشی برنامه­های آماده­سازی معلمان در اردن: یک مطالعه موردی
  • مشاوره به عنوان کلیدی برای دانشجوی موفق در تدریس: یک تحلیل تطبیقی
  • آماده­سازی پیش از خدمت معلمان و رویارویی با چالش تنوع از طریق یادگیری خدمت محور[6] و تجربیات رشته در مدارس شهری
  • کارآموزی تدریس و جامعه یادگیری

بخش 4: معلم پروری: از کارآموزی به حرفه­ای شدن در سه مرحله ساده

  • زمینه­های کار معلم­های جدید: سنت امریکایی پرداخت هزینه­
  • بازاندیشی پایه­هایی برای تدریس با کیفیت عالی: آماده­سازی معلم در جوامع
  • برنامه جامعه پایه­گذار دانش: مشارکتی برای پیشرفت در تربیت معلم
  • معلم­های واجد صلاحیت در هنگ کنگ: رشد حرفه­ای یا رویارویی با سرنوشت
  • رویارویی با استانداردها؟ طرحواره القای تربیت معلم جدید در اسکاتلند

بخش 5: رشد مداوم معلم­ها: چالش در مواجه با تغییر

  • یادگیری حرفه­ای معلم، اقدامات معلم و پیامدهای یادگیری دانش­آموز: موضوعات مهم
  • تعریف رویارویی با موفقیت معلم در هنگ کنگ
  • اجتماع یادگیری شبکه­ای شده: کار به هم پیوسته؟
  • مطالعه درس: فرصتی برای معلم­ها برای رشد حرفه­ای
  • رویکردی جایگزین برای سی پی دی: ارزیابی تأثیر رشد فردی و آموزشی اجرای برنامه یادگیری عملی در مشارکت از طریق آموزش اچ ای و اس اف سی
  • ایجاد قابلیت رهبری از طریق رشد حرفه­ای: تحلیل مطالعه موردی نیوزیلند
  • معضلات فرهنگی در سیاست­گذاری­های تعلیم و تربیت و هنرهای بصری تعلیم و تربیت در آتئاروا نیوزیلند
  • رشد حرفه­ای از طریق تحول و انتقال: ارتباط با مدل­های ارزیابی تفکرات بازتابی و اقدامات معلم­ها
  • پژوهش عملی و دانش ضمنی: موردی از رویکرد پروژه
  • تأثیر مدل مشارکتی بر رشد حرفه­ای معلم­ها به­منظور بازسازی برنامه
  • پژوهش مشارکتی تربیت معلم در زمینه نوآوری تربیتی در چین- مطالعه موردی ریچ به عنوان جامعه یادگیری

 

بخش 6: متخصص پاسخ­گو: راهی به جلو

  • مشارکت و پژوهش درباره دانش
  • فهم خود اجتماعی: نقش و اهمیت انعطاف­پذیری در یادگیری حرفه­ای معلمان مدارس
  • معلمان به عنوان رهبران: ایجاد پایگاه دانش عمل از طریق پژوهش در تمرین­ها
  • اصلاحات مدرسه و انتقال و تحول در حرفه­ای­گری و هویت معلم

بخش 7: تأثیر فن­آوری: ابزار تجارت یا تهدیدی برای معلم­ها

  • معلم­های آی سی تی و معلم­های فردا: آگاه­سازی و ارتقای تجربیات دانشجویان لیسانس آی سی تی
  • تطبیق استانداردها
  • پروژه مشارکتی بر خط در یک جامعه جهانی
  • ایجاد حرفه­ای­های تفکر: تدریس و یادگیری درباره اقدامات حرفه­ای با استفاده از فنون تعاملی
  • پیچیدگی­های یادگیری برای تدریس
  • خود ادراکی پیش از خدمت معلم­های آی سی تی ای: یک دیدگاه استرالیایی

3) کتاب راهنمای بین­المللی تربیت معلم[7]: موضوعات مهمی را در تربیت معلم در بر­می­گیرد. فصل­های این کتاب به بررسی دقیق ادبیات این حوزه برای کمک به خوانندگان در فهم تاریخچه، مفاهیم و تحول­های پژوهشی به سوی موضوعاتی که بیشترین تناسب و ارتباط را با تربیت معلم از دیدگاه بین­المللی دارند، می­پردازد. این کتاب توسط لاگران و همیلتون[8] (2016) ویرایش شده و توسط انتشارات اسپرینگر به چاپ رسیده است. محتوای این کتاب در دو بخش قرار می­گیرد: 1- سازمان و ساختار تربیت معلم و 2- دانش و تمرین­های تربیت معلم. بخش نخست به بررسی پیچیدگی­های تربیت معلم، از قبیل آماده­سازی معلم برای تدریس و جنبه­های مختلف تدریس و تربیت معلم که ممکن است منجر به ایجاد تنش و واکنش­ شوند، می­پردازد. بخش دو به بررسی دانش و تمرین­های تربیت معلم از قبیل دانش حرفه­ای معلم، فن تربیت معلم و روابط بین آن­ها و کنکاش در دانسته­های ما و این که چرا این دانش و آگاهی­ها در تربیت معلم برای ما مهم است، می­پردازد.

فهرست این کتاب شامل موارد زیر است:

بخش 1: سازمان و ساختار تربیت معلم

  • مفهوم تربیت معلم
  • تاریخچه آماده­سازی معلم ابتدایی در عرصه بین­المللی
  • ساختار تربیت معلم
  • رویکردهای تربیت معلم
  • برنامه درسی تربیت معلم
  • برنامه عملی: ایجاد تجربه؟
  • اصلاح تلاش­ها در تربیت معلم

بخش 2: دانش و تمرین­های تربیت معلم

  • تعلیم تربیت معلم
  • محتوای تربیتی دانش در تربیت معلم
  • دلایل تربیتی در تربیت معلم
  • ایجاد موضوع ذهنی دانش در تربیت معلم
  • حرفه­ای­سازی تربیت معلم: تکامل تغییر دانش و چشم­انداز خط مشی
  • یادگیری از پژوهش بر اساس شروع به کار معلم­ها
  • تربیت معلم به عنوان یک تلاش ذهنی

بخش 3: دانش عملی شخصی مربی معلمان

  • شروع به کار مربی معلمان: کار در تعلیم و تربیت عالی و مدارس
  • تمرین­ها و اقدامات بازتابی
  • مشاوره
  • بررسی مفهوم پیچیده کیفیت در تربیت معلم
  • بورس تحصیلی: بررسی هویت و پژوهش در کار مربی معلمان
  • تربیت معلم برای انتقال و تحول تربیتی و اجتماعی

بخش 4: دانشجو معلمان

  • عوامل مؤثر گزینش معلم: چرا معلم­های آینده این حرفه را انتخاب می­کنند؟
  • دانشجو معلم: پژوهش متخصص و گروه­های مطالعه
  • معلم شدن: بررسی انتقال و یا تحول از دانشجو به معلم
  • دانشجو معلمان به عنوان پژوهشگران
  • عملکردهای ارزیابی در تربیت معلم
  • ابعاد هیجانی در معلم شدن
  • عدالت اجتماعی و تربیت معلم: زمینه، نظریه و اقدام
  • به دنبال آن­سوی مرزها: بورس تحصیلی تربیت معلم

4) کتاب زحمات و دستاوردهای پویایی­های بین­المللی در تربیت معلم[9]: این کتاب توسط گوئتز، جاریتز و اوزر[10] (2011) ویرایش شده و توسط انتشارات سنس به چاپ رسیده است. محتوای کتاب دربرگیرنده تلاش­ها و دستاوردهای اقدامات بین­المللی - و چالش­ها و مزایای آن - در حوزه تربیت معلم است. هدف از این بحث از یک سو شناسایی برخی چالش­ها است که به تبیین جهت­گیری­های بین­المللی دانشجویان تربیت معلم کمک می­کند و چگونگی غلبه بر آن­ها را نیز پیشنهاد می­دهد. از سوی دیگر در کتاب حاضر مزیت اصلی اقدامات بین­المللی در تربیت معلم با عنوان شایستگی­هایی مطرح شده است که می­توانند از طریق مطالعه و تدریس در خارج از کشور کسب شوند. 5 فصل این کتاب به گزارش­هایی از تجربیات عملی اقدامات بین­المللی در حوزه تربیت معلم در مؤسسات مختلف اشاره دارند. نویسندگان این کتاب تصویری از مشکلات، چالش­ها و مزایای اقدامات بین­المللی ترسیم و مطالعات تجربی مربوط به جنبش بین­المللی معلم­ها را ارائه می­کنند. مخاطبان این کتاب افراد درگیر در برنامه­های پویا و مربیانی هستند که با دانشجویان و پژوهشگران بین­المللی در این زمینه کار می­کنند. در مجموع، هدف کتاب حاضر کمک به ارتقای جنبش دانشجو معلمان بین­المللی و ارائه پیشنهادهایی درباره نحوه پیاده­سازی و بهینه­سازی این برنامه­ها است.

فهرست کتاب شامل موارد زیر است:

  • مقدمه
  • رشد و توسعه فرهنگ پویای بین­المللی در تربیت معلم ابتدایی: انتظارات، محدودیت­ها و شیوه­های رو به جلو
  • کار با دانشجویان تازه وارد: تدریس مؤثر فرهنگی در تعلیم و تربیت عالی
  • تأملی بر به­هنجاری: مزایای تعاملات بین­المللی دانشجویان تربیت معلم
  • اقدامات کارکنان در اروپا: یک برنامه بیست ساله
  • نتیجه­گیری

 


[1]. Dispositions in Teacher Education: A Global Perspective

[2]. Welch & Areepattamannil

[3]. Sense

[4]. Handbook of Teacher Education

[5]. Townsend & Bates

[6]. service-learning: یادگیری همزمان با ارائه خدمت

[7]. International Handbook of Teacher Education

[8]. Loughran & Hamilton

[9]. Pains and Gains of International Mobility in Teacher Education

[10]. Goetz, Jaritz & Oser