Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در روز پایانی اجلاس مدیران دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور:

حضور رو به ازدیاد 35 درصدی رتبه های زیر 1000 در دانشگاه فرهنگیان برای برخی نگران کننده شده است

  

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به سابقه یکصدساله تربیت معلم در ایران گفت: امروز دو خطر دانشگاه فرهنگیان را تهدید می کند که عبارتنداز: خطر اول الگو برداری مطلق از سایر دانشگاه ها بدون لحاظ و درک اینکه اینجا یک دانشگاه تخصصی و حرفه ای است و طبعا یا ناقص و یا به بدترین شیوه اتفاق می افتد  و خطر دوم شیوه های شبه دبیرستانی و مدرسه ای و بعضا پادگانی بوده و البته این نگاه تعدیل شده که هردو قابل نقد است.  لذا اینجا علاوه بر اینکه دانشگاه شده یعنی همه ابعاد و لوازم و نیازهایی که یک دانشگاه با کیفیت دارد را باید از آن برخوردار باشد، شرایط تخصصی و حرفه ای و رسالت آن ایجاب می نماید که از زیرساخت ها و امکانات آموزشی و رفاهی بهتری برخوردار باشد و این مساله نیاز به درک و باور و نگاه راهبردی در سطح بالایی از جمله: در سازمان مدیریت و دولت و مجلس و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داشته و اهمیت و پیچیدگی های آن نیاز به مواجهه هوشمندانه دارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برنامه های 16 آذر گفت: مباحث استکبارستیزی و دشمن شناسی، پرسش و پاسخ و مطالبه گری منطقی رویکرد اغلب برنامه های امسال بوده و فقط در چند نقطه از سطح کشور اتفاقاتی افتاد که بنظر می رسد بهتر از آن نیز مدیران می توانستند عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین و الهام از برخی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به نکاتی اشاره کرد و گفت:  

دو جریان فرهنگی در کشور وجود دارد که عبارتند از: جریان غرب زده ، بی مبالات و معارض با جبهه انقلاب که این ها طیفی هستند که میانه ای با نظام اسلامی ندارند و لذا رهبر معظم انقلاب فرموده اند هرگونه کمک زبانی، پولی و مالی به اینها مطلقا ممنوع است. لذا همه ما در دانشگاه مسئولیم که این رهنمود را بدرستی مراقبت نماییم چرا که مسئولیت شرعی و قانونی متوجه همه است.

وی در ادامه بیان داشت:  جریان دیگر، جریان انقلابی است که دلبسته به نظام و آرمان های انقلاب بوده و البته تردیدی نیست که چتر این گفتمان باز است و کسانی که اصول مکتب امام (ره) همچون عدالت اجتماعی، استکبارستیزی، محرومیت زدایی، خدمات اجتماعی و مواردی از این قبیل را قبول دارند بسیار مهم است. 

حجت الاسلام والمسلمین دادگر در ادامه گفت: بنابراین در جاده انقلاب اسلامی ممکن است سرعت برخی افراد تند و برخی کند باشد ولی آنچه مهم و حداقلی است علاقه به انقلاب و نظام و امام  است یعنی چنین افرادی معارض و معاند انقلاب و امام نیستند و ممکن است خیری هم به انقلاب نرسانند و شری هم نداشته باشند.

وی اشاره کرد: نکته دیگر حضور عناصر نامطمئن در دانشگاه است، اینها کسانی هستندکه نظام را در نگاه دانشجو به چالش می کشانند،که نباید مطلقا در دانشگاه حضور و پایگاه داشته باشند چرا که اینها مخالف اصل نظام اسلامی هستند. کسانی که از فتنه آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی سال 88 حمایت کرده و نظام را  متهم به تقلب کردند. محکومان امنیتی نکته دیگری بود که مسئول نهاد نمایندگی به آن پرداخت و گفت: محکومان امنیتی کسانی اند که برای آنها توسط دستگاه قضایی حکم صادر شده و مجرم شناخته شده اند.

عضو شورای تخصصی فرهنگی – اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: افرادی که اباحه گری و لاابالی گری را ترویج می کنند و همچنین کسانی که یاس و ناامیدی نسبت به نظام ایجاد می کنند، نیز از جمله مصادیق افراد نامطمئن به شمار می روند.

 حجت الاسلام والمسلمین دادگر با بیان اینکه ما مبلغان دینی و روحانیت حاضر در عرصه دانشگاه قطعا نقش و وظیفه هدایتی و تربیتی داریم و مسلما بیان چنین نکاتی برای روشنگری و اتمام حجت است و ما مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی علاوه بر وظیفه پیگیری و مطالبه رهنمود های رهبر معظم انقلاب ، وظیفه تبیین عالمانه و حکیمانه دین ، رشد فضایل اخلاقی و ارتقاء اگاهی های سیاسی را جهت کمک به مدیران در دانشگاه ها به عهده داریم و به  سربازی دین و انقلاب و ولایت افتخار می نماییم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: امیدواریم همه ما توفیق یابیم دانشجومعلمانی با انگیزه، دانا، متدین، مسئولیت پذیر، اهل فکر، برخوردار از روحیه انقلابی، خوشبین وامیدوار به  آینده در دانشگاه فرهنگیان تربیت کنیم.  قطعا این مولفه های مهم شخصیت بدون باور عمیق و برنامه ریزی، روحیه و فرهنگ جهادی و نیز برنامه ریزی، همدلی و راهکارهای مناسب، محقق نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از تلاش­ها، زحمات و همکاری های حجت الاسلام و المسلمین  دکترصادق زاده معاون سابق فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، حضور حجت الاسلام و المسلمین عابدی را با توجه به دانش، تجربه و روحیه خستگی ناپذیر، فرصت مغتنمی جهت احیاء و ساماندهی و نهادینه شدن وضعیت نظام فرهنگی- تربیتی و اجتماعی دانشگاه ارزیابی و برای ایشان در این مسؤلیت خطیر آرزوی موفقیت نمودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از بین جوانان، دانشجومعلمان (به علت نقش های چندگانه تأثیرگذار در نظام تعلیم و تربیت)، در اولویت هدف گذاری دشمنان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران برای نفوذ فکری و فرهنگی و تضعیف ایمان و اعتقادات و ایجاد انحراف، هدف اصلی دشمنان هستند.

گزارش های واصله در حوزه رشد آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها، از جمله دانشگاه فرهنگیان نشان از آن دارد که دشمنان در جنگ نرم خود، هویت و سیرت دانشجو معلمان را نشانه گرفته اند.

البته علیرغم وجود چنین آسیب هایی، از سویی دیگر وجود جمعیت عظیم دانشجو معلمان مؤمن و برخوردار از هویت دینی در دانشگاه فرهنگیان از برکات انقلاب اسلامی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: کسانی که اهانت به شغل معلمی می کنند و بذر دلسردی و ناامیدی و یأس را در فضای تربیت معلم و کلاس های درس می پراکنند، افرادی کم اطلاع از وضعیت و ظرفیت مجموعه دانشجو معلمان دانشگاه بوده و خائن به نظام تعلیم و تربیت و خون شهدای انقلاب هستند و مواجهه صرف در درون کلاس ها رفتاری غیر کارشناسی و توأم با نفاق است.

وی تقدیم چهار هزار معلم شهید که قریب به یک سوم آنها دانشجو معلم شهید بوده اند و بیش از 36 هزار دانش آموزان شهید در طول دفاع مقدس را به عنوان الگوهای موفق انقلابی و نشانگر و شاخص مناسبی برای ضرورت اهتمام و استمرار فضای اسلامی و انقلابی در تعلیم و تربیت و تربیت معلم ارزیابی نمود.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر بیان داشت: با جدیت تمام باید سرمایه گذاری مادی و معنوی برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) صورت پذیرد چراکه وضعیت فعلی مواجهه با این دانشگاه، سرمایه گذاری ناقص، ناکافی و حتی ظلم به تعلیم و تربیت است.

وی گفت: همه باید اهمیت و ظرافت و عمق حساسیت این کار، مضاعف بودن مسئولیت به دلیل عظمت و اهمیت تربیت معلم را به درستی درک نموده و باید از تمامی ظرفیت های تربیت معلم و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، دولت و مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تربیت معلم طراز جمهوری اسلامی بر اساس معیار های اسلامی و ایرانی و انقلابی استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر گفت: حرفه معلّمی بالاترین افتخار است و بزرگترین کار، عبادت و عمل صالح است و بخاطر همین اهمیت هاست که  رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند تولید معلم اختصاص به دانشگاه فرهنگیان دارد. طبعاً مدیران با پیگیری خستگی ناپذیر و اهتمام و برنامه ریزی جدی باید تکلیف توسعه زیرساختی پردیس های استانی دانشگاه را جهت افزایش ظرفیت جذب دانشجو معلم  هرچه سریعتر مشخص نمایند.

وی سپس بر توجه به جلب رضایت خداوند متعال در این مسیر تأکید نمود و گفت: آینده تعلیم و تربیت کشور و اهتمام جدی نسبت به دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه فرآیند های جذب معلم اعم از بدو صلاحیت و طول دوره تحصیلی و نیز پس از دانش ­آموختگی و همچنین جذب استاد و هیأت علمی، مواد درسی و محتوای کتب درسی ، فرآیند های تدریس باید با عزم راسخ و باور عمیق و سالم و طبق معیارهای انقلاب و نظام اسلامی صورت پذیرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: با توجه به آمادگی، صفا، لطافت و نورانیت دوره جوانی، فضای تربیتی دانشگاه باید به گونه ای باشد که دانشجو معلم به معرفت دینی و عمق ایمان و معنویت، جهت گیری انقلابی، آرمان خواهی، عدالت خواهی، علم آموزی، آزاد اندیشی و عقلانیت به درستی دست یابد.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت فضای آزاد اندیشی گفت: صرف بیان اعلام آزادی و گفتگو و تحمل، کافی نیست، بلکه باید لوازم و زمینه های آن فراهم شود، چرا که گزارش ها حاکی از وجود ترس و تهدید و احضار و توبیخ بابت نقد و انتقاد در فضای دانشجویی از سوی برخی کارشناسان و مدیریت­های دانشگاهی دانشگاه مسلّم است و این وضعیت خلاف رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به فضای تربیتی و دانشجویی است.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در بخش بعدی سخنان خود افزود: ظرفیت های دینی نماز جماعت و انس با نماز، اعتکاف،شب های قدر،برنامه های محرم و صفر و اربعین حسینی،حضور مبلغین دینی در خوابگاه های دانشجویی و اقبال دانشجو معلمان در بسیاری از پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین شاخص های دلالت کننده بر ضرورت تقویت، توسعه و ارتقای چنین نیازهای  دینی و معنوی و فکری  برای دانشجو معلمان است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر گفت: حضور هرساله استعداد های برتر جدید در دانشگاه فرهنگیان در حال ازدیاد است و این استعداد های خوب را باید درک کرد. ما نگران هستیم این عزیزان سر خورده و دچار آسیب شوند. لذا برای ایجاد شایستگی ها و آمادگی لازم و پاسخ به نیاز های علمی و فکری و رفاهی آن­ها و به منظور الگو سازی و الگو شناسی برای نسل آینده از طریق این دانشگاه خیلی باید تلاش نمود و وقت صرف کرد. مسلماً همواره نباید از این نکته غفلت کردکه استعدادهای برتر حاضر در این دانشگاه امکان حضور در دانشگاه های درجه یک کشور را داشته اند، ولی شغل معلمی و دانشگاه فرهنگیان را ترجیح داده اند، همه بدانند کم­ کاری وکم توجهی به این عزیزان ظلم مضاعف است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بسیج یکی از یادگارهای هوشمندانه امام راحل (ره) است و لازم است فرهنگ بسیجی و بسیج دانشجویی به عنوان فراگیرترین مجموعه دانشجویی در دانشگاه تقویت شود، چون بسیج مجموعه ای با انگیزه و با اخلاص،پر تلاش و در عین حال مطالبه­ گر است و دانشجوی بسیجی برای اصلاح موارد خلاف اصول و ارزش های اسلام و انقلاب و آرمان های نظام اسلامی، طبیعی است که نباید خاموش و ساکت باشد. بلکه همچنان با دغدغه و منطق قوی و احساس تکلیف در همه لحظه ها و همه­ ی عرصه ها و صحنه ها، و با نیت خالص برای خدا و کمک به مسئولین تلاش کند.

وی افزود: ظرفیت عظیم این مجموعه­ ی انقلابی را در زمینه ها­ی؛ اردوهای جهادی، راهیان نور، اربعین حسینی، طرح ولایت، اردوهای خط امام (ره)، حلقه های صالحین، ودهها طرح و برنامه فرهنگی و انقلابی و دینی و معرفتی باید مغتنم شمرد و به خوبی استفاده کرد و قدردان زحمات آن­ها بود و نباید بشنویم در برخی پردیس ها و مراکز نسبت به این عزیزان بی اعتنایی و بی مهری می شود.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر از هیأت های مذهبی دانشجویی به عنوان گسترده ترین تشکل دینی و مذهبی برخوردار از تنوع مخاطب در فضای دانشجویی دانشگاه نیز یاد کرد و حمایت از چنین مجموعه هایی را جهت تقویت و تعمیق وتوسعه­ ی دینداری و معنویت دانشجو معلمان و شعائر الهی بسیار مهم دانست.

عضو هیأت نظارت برتشکل های اسلامی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر ضرورت تقویت تشکل های اسلامی(سیاسی) دارای مجوز دانشجو معلمان افزود: باید دانشجو معلمان بتوانند به مسائل داخلی و خارجی آگاهی و شناخت و تحلیل داشته باشند و با بصیرت اقدام و عمل­ کنند و فریب جنگ نرم دشمنان اسلام و انقلاب را نخورند. این تشکل­ها باید با هم کارکنند و تعامل داشته باشند و فضای دانشجویی را زنده و با نشاط، فعال و انقلابی نگه دارند.

وی با تبیین و اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل و فضای دانشجویی گفت: بی تفاوتی دانشجو معلمان مصیبت بزرگی است. نگذارید مجموعه های دانشجویی دانشجو معلمان­ گرفتار کم­ کاری، رکود، کج سلیقگی، قصور، تنبلی، بی تفاوتی، بی اعتنایی به درس، عدم تهذیب و عدم تحرک فرهنگی و اجتماعی شوند.

دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باید در مواضع خود برخوردار از ویژگی هایی همچون؛ صراحت، برخورد عالمانه، پرسشگر، آزاد اندیش، خردمندی، هوشیاری، و استدلال قوی همراه با نگاه نو به مسائل دینی و سیاسی و انقلابی باشند و مدیران باید آن­ها را تشویق و تقویت نمایند.

مدیران همواره در فرایند تربیت باید به نقد منصفانه و نقد پذیری متواضعانه و ضرورت تحمل و سعه صدر و مدارا توجه داشته باشند و بدانیم که زبان انتقادی دانشجو معنایش مطلوب گرایی است. طبیعی است که جوان باید مطالبه کند و احساس کند این مطالبه هم سودمند و هم اثر بخش است و برای این مطالبه گری باید تشویق بشود.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر اظهار داشت: از یک طرف باید فضای دانشگاه دینی، انقلابی و اسلامی باشد و قطعاً دانایی بدون شور و شعور و احساس نیز چندان کارایی ندارد و از طرف دیگر باید مراقب باشیم مسائل سیاسی جناحی بیرون دانشگاه مطلقاً وارد دانشگاه فرهنگیان نشود، چون هم به ضرر دانشگاه و هم به ضرر انقلاب و تعلیم و تربیت کشور است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در بخش پایانی دیدگاه های خود بر موارد زیر بصورت فهرست وار تأکید نمود:

1- توسعه، تقویت وترویج فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نمازهای جماعت و توجه به ممنوعیت برگزاری کلاس و جلسات در اوقات شرعی اذان و نماز

2- پایبندی به ارزش های اسلامی در تمامی برنامه ها و فعالیت ها و اقدامات در دانشگاه (توجه به پیوست فرهنگی)

3- حمایت از کانون های قرآن و عترت، جلسات انس و تدبر قرآنی ، نشست ها و مسابقات و مهارت های قرآنی

4- بهره گیری از گزاره های راهبردی متون اسلامی؛ نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله الحقوق امام سجاد (ع)

5- محور قرارگرفتن رهنمود های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در تربیت معلم

6- ایفای نقش تربیتی بدون رصد و پالایش ابتر بوده و واقع بینانه نیست (رصد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و تحلیل درست).

7-جلسات پرسش و پاسخ، میزگرد، گفتگوی آزاد، کرسی های آزاد اندیشی بسیار لازم و مهم است.

8- سیره شهدای دانشجو معلم و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آن­ها به عنوان الگوهای موفق

9-  استکبار ستیزی و دشمن شناسی

10- تقویت فضای امر به معروف و نهی از منکر

11- تحقیق و بررسی دقیق در مورد انتصاب ها و توجه به شایسته سالاری و پیشگیری از انتصاب های سیاسی و جناحی. امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر در مورد تحقیق و بررسی درباره گزینش افراد شایسته فرمودند: پدر و مادرش را هم در نظیر بگیر.

12- شاخص های نظارت و ارزیابی در دانشگاه نیاز به باز مهندسی و عیب یابی و معاینه با رویکرد کیفی محوری دارد.

13- تقویت و ایجاد رقابت سالم میان دانشجو معلمان در عرصه های علمی و فرهنگی و قرآنی

14- تجهیز و توسعه و تقویت کتابخانه های پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه و ترویج فرهنگ کتاب خوانی

15- شناسایی استعدادهای برتر و نخبه برای به میدان آوردن ظرفیت های آنان برای آینده تعلیم وتربیت­ کشور زیرنظر استادان برجسته و متدین و دارای دغدغه دانشگاه فرهنگیان

16- انجمن های علمی با حضور و کمک استادان، برنامه های علمی و آموزشی دانشگاه را آسیب شناسی و راهکار ارائه کنند.

17- اهتمام جهت تحقق گفتمان انقلاب اسلامی از جمله الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی با محوریت منویات و رهنمود های رهبر معظم انقلاب و نگاه بومی در ستاد و صف دانشگاه

18- همکاری جهت حضور زائران دانشجو معلم در اربعین و پیاده روی نجف تاکربلا قابل تحسین بوده و امید است ذخیره آخرت و دست مایه عروج و ارتقاء معرفتی و معنوی و بصیرتی در دانشگاه باشد.

19- ضرورت تقویت اردوهای جهادی جهت خدمت به مناطق محروم و اردوهای راهیان نور و نیز توسعه اردوهای در شرایط خاص تربیتی

20-کاهش چشمگیر ازدواج های دانشجویی در سال تحصیلی 95- 94 نگران کننده است و تشکیل کارگروه­های استانی ازدواج دانشجویی در پردیس های استانی ذیل شورای تخصصی فرهنگی- اجتماعی دانشگاه جهت تقویت این مهم ضروری و لازم است.

21- ثبت نام عتبات از 20 آذر از طریق سایت ستاد عتبات دانشگاهیان شروع شده و از طریق دفاتر نهاد پردیس های استانی نیز جهت اعزام به صورت کاروانی از پردیس ها قابل پیگیری است.

22-  اهداء برخی از اعضاء بدن تعدادی از دانشجو معلمان در حال کما به نیازمندان اقدام ارزشمند و قابل تحسینی بوده است.

23- تشییع و تدفین شهید گمنام در پردیس های خراسان رضوی، گیلان، شهید مفتح شهر ری قابل تقدیر است و تسریع در احداث یادمان مناسب برای آنها ضروری است.

24- کسب رتبه اول در یکی از مسابقات ورزشی آموزش عالی کشور توسط یکی از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان قابل تحسین و امیدبخش در این عرصه های ورزشی است.

25- کسب رتبه های بسیار­خوب در جشنواره ملی قرآن و عترت نشان از زمینه و ظرفیت های فراوان قرآنی در دانشگاه است.

26-  برخورداری دانشگاه از قریب به 140 ردیف استخدامی و تبدیل وضعیت  برای جذب هیئت علمی، زمینه مناسبی را فراهم نموده منتها کمبودها در این بخش فراوان، و انتظار از وزارت علوم بیش از این است.

27- برخورداری پردیس­های استانی دانشگاه( 24 استان) از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و 7 استان دیگر نیز در سال تحصیلی جاری پس از توقف قریب به یک سال به علت محدودیت های بودجه ای در زمینه جذب نیروی انسانی ظرفیت دینی و فرهنگی و انقلابی خوبی را فراهم خواهد آورد.

28- دیدار جمع قابل توجهی از هیأت های مذهبی دانشجویی دانشگاه با مقام معظم رهبری در اربعین حسینی قابل تقدیر است.

29-  دیدار دانش آموختگان با مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه 95 برای دانشجومعلمان امیدبخش و عزت آفرین بوده است.

30-  تشکر از همکاری پردیس ها و استان­ها در زمینه طرح معرفتی کشوری حیات طیبه در مشهد مقدس، دوره آموزشی ائمه جماعات در قم، دوره آموزشی مسئولان و همکاران دفاتر نهاد در تهران، تقویت نشست های هم اندیشی استادان در پردیس های استانی دانشگاه، همکاری در زمینه دوره آموزشی­ کانون های منتخب اندیشه و خط امام در مشهد مقدس، همکاری در راه اندازی­ کانون های یاوران نماز، همکاری در زمینه راه اندازی و تقویت کانون های اندیشه شهید مطهری(ره)

31- تقویت بنیه معرفت دینی دانشجو معلمان در قالب  طرح های معرفتی و بصیرت افزایی بسیار لازم است.

32- رعایت احکام و ضوابط شرعی در سطوح مختلف و فرایندهای اداره امور دانشگاه مسأله بسیار مهمی است.

33- تفسیرموسع از ماده 28  اساسنامه دانشگاه (با توجه به انتظارات موجود در زمینه ضرورت تربیت معلم با کیفیت طراز انقلاب)، توسعه جذب از این طریق بسیار نگران کننده شده است.

34-کاروزی و مهارت های معلمی آبروی دانشگاه است و گزارش ها نگران کننده و حاکی از ضرورت برداشتن گامهای جدی و مؤثرتری در این عرصه جهت ارتقای کیفی است.

35- ظرفیت ها واستعداد های خوبی درپردیس­ها خصوصاً طبق گزارش­ها و درخشش ها در پردیس­های خواهران وجود دارد. (از جمله در زمینه های اهل­ قلم، هنر ، بیان، اخلاص و ....).

36- نظارت بر تحقق مناسب سرفصل ها و عناوین درسی بسیار لازم و مهم است.

37- تلاش برای خاتمه بخشیدن به حضور استادان دارای مجوز موقت و دعوت از استادان دارای مجوز دائم صلاحیت تدریس در دروس معارف اسلامی .

38- برنامه ریزی و تلاش جهت تقویت وضعیت سواد رسانه دانشجو معلمان ضروری است.

39- چشم انداز ها و راهبرد ها – فرهنگ سازی – همکاری و مشارکت عناصر فرهنگی – استفاده از ظرفیت استادان و نخبگان داخل و خارج از دانشگاه – راهبردها و اقدامات در چهار بخش اصلی سند دانشگاه اسلامی فرهنگی – تربیتی و دانشجویی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی نیاز به توجه ویژه تر دارد.

برخی پیشنهادات خاص مورد تأکید جهت ارتقای کیفی دانشگاه:

1- طرح پژوهشی تحلیل­ کمی و کیفی در مورد وضعیت  بینش و نگرش دانشجو معلمان سراسر کشور

2- تهیه و اهداء منظومه فکری امام خمینی(ره) چاپ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به پردیس­ها و مراکز آموزش عالی تابعه دانشگاه

3- تدوین و چاپ و نیز تولید مستند پیرامون سیره شهدای تربیت معلم در راستای الگو سازی

4- تبیین تاریخ و دستاورد های انقلاب اسلامی و ایجاد زمینه بازدید (نانو، هوا فضا و ...)، با توجه به اینکه نسل جدید دانشجو معلمان نیاز جدی به این مهم دارد.

4- اصلاح و بازمهندسی ساختار دانشگاه

5- تلاش برای جلب مشارکت­های مردمی درتربیت معلم ازجمله؛ وقف، هبه توسط خیرین،انفاق ثلث مال و .... که نیاز به جریان سازی و فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد و صداقت با مردم دارد.

6- ظرفیت تفاهم نامه ها به حسب اولویت فعال و مورد توجه قرار گیرد.

7- پشتیبانی مناسب از ساعت فرهنگی پردیس ها و تهیه و انجام طرح تحقیقاتی در زمینه وضعیت موجود و مطلوب،  برنامه ریزی و تهیه تقویم اجرایی سالانه مراسم ها و مناسبت ها.

8-  تلاش و اهتمام برای سرانه ای شدن بودجه دانشگاه در سال 1396 و شفاف شدن بودجه فرهنگی و دینی دانشگاه.

9- ایجاد شبکه نخبگان (رتبه های برتر کنکور و شاگردان اول رشته های تخصصی) به عنوان یاوران آموزشی جهت مطالبه، نظارت و پیگیری کیفیت آموزشی در پردیس ها و مراکز دانشگاه.

10- انتخاب دانشجو معلمان توانمند و مستعد واجد شرایط در زمینه برگزاری اردوها، و برگزاری دوره آموزشی برای آنها و انتخاب آنها به عنوان سرپرستان اردوهای دانشجویی و صدور­کارت یاگواهی برای آنها و پرداخت حق الزحمه و کار دانشجویی.

11- اهتمام جدی دانشگاه نسبت به تدوین برنامه جامع فرهنگی- تربیتی دانشگاه فرهنگیان و تعیین تکلیف نقش پردیس ها در این منظومه فرهنگی- تربیتی.

12- ایجاد نقش ویژه و مناسب با تفویض اختیارعمل بیشتر به  شوراهای صنفی جهت نقش­آفرینی در بهبود وضعیت و نظارت رفاهی و بهداشتی.

13- ضرورت گسترش اخلاق  و فضایل اخلاقی( با توجه به فعا لیت های شبکه های ماهواره ای و رسانه های مجازی که پرده های حیا را دریده و باعث قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است).

14- سیاست گذاری و برنامه ریزی هوشمندانه جهت فعالیت در فضای مجازی به علت اینکه منطقه­ عظیمی از آن در اختیار دشمن بوده و لازم است هوشمندانه دانشگاه و فعالان دانشجویی  ورود نمایند.